بلینکن: پوتین پشت میز پوکر با چندین گزینه قرار دارد

بلینکن: پوتین پشت میز پوکر با چندین گزینه قرار دارد

روز جدید وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه اقدام نظامی اخیر روسیه در مرز با اوکراین به دنبال کسب اهرم و نفوذ جدید است، گفت: اقدام غرب علیه روسیه هماهنگ شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره بحران اوکراین به دیلی بیست گفت: تنها کسی که می تواند درباره تصمیمات ولادیمیر پوتین به شما چیزی بگوید، خود پوتین است. ما در مرحله تصمیم گیری هستیم. ما تمام تلاش خود را برای تأثیرگذاری بر محاسبات پوتین انجام خواهیم داد.

بلینکن گفت: اگر روسیه از آخرین اقدام نظامی خود در مرز با اوکراین استفاده نمی کند، چرا این کار را انجام می دهد؟ پوتین ممکن است فکر کند که در حال ایجاد اهرم و نفوذ است. اما او اشتباه می کند. احتمالاً طبق گمانه زنی های آمریکایی ها، پوتین ممکن است به دنبال اعمال فشار بر دولت اوکراین برای تضعیف یا سرنگونی دولت در کیف باشد. تحلیل دیگر این است که پوتین از این طریق تلاش می‌کند نه بر مذاکرات گسترش ناتو، بلکه بر مسائل دیگری مانند تسلیحات، انرژی یا موضوعات مورد علاقه غرب فشار بیاورد.

او گفت: «آنچه در سال‌های اخیر در مورد پوتین دیده‌ام این است که او به شدت در حال احتیاط (در سنجش پاسخ‌ها و سپس در عمل) است. من اخیراً با یکی از مقامات وزارت خارجه صحبت کردم و او پوتین را مردی دید که پشت میز پوکر با فرصت های فراوان ایستاده است.

این مقام ارشد آمریکایی درباره رایزنی‌ها درباره بحران اوکراین و گسترش ناتو گفت: «همه کاری که متحدان ناتو برای مقابله با روس‌ها انجام داده‌اند، از جمله مکالمات تلفنی و نشست‌های سران، به دقت در یک جهت هماهنگ شده است». همچنین هماهنگی نزدیک با رئیس جمهور اوکراین و مقامات ارشد اوکراینی وجود دارد. اقدام فعلی ما ایجاد فواید و منافع فوری و پایدار است. ما به دنبال یک پاسخ واحد هستیم.

او گفت: «چین به دقت مراقب واکنش ایالات متحده و متحدان غربی آن به روسیه است، زیرا چین احتمالاً تلاش می‌کند تا به تایوان حمله کند».

این اظهارات زمانی بیان شد که کشورهای غربی به رهبری آمریکا اخیراً مدعی شدند که روسیه به دنبال حمله به اوکراین است، اما مسکو بارها این اتهامات را رد کرده و گفته است که غرب به بهانه به دنبال تضعیف روسیه است.

دیدگاهتان را بنویسید