ایالات متحده به چین درباره عواقب حمایت روسیه از اوکراین هشدار داده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت تحریم های اعمال شده علیه روسیه به دلیل جنگ این کشور در اوکراین باید به چین “درک خوبی” از عواقبی که در صورت حمایت مادی مسکو با آن مواجه خواهد شد، بدهد.

شرمن چهارشنبه شب گفت که “دامنه تحریم ها” و کنترل های هماهنگ صادراتی بین متحدان و شرکای ایالات متحده علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اقتصاد روسیه و الیگارشی ها باید به عنوان الگویی برای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین باشد.

به گزارش رویترز، او در جریان جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا توضیح داد: «فکر می‌کنم این موضوع به رئیس‌جمهورش درک بسیار خوبی می‌دهد که اگر حمایت مادی از پوتین داشته باشد، چه اتفاقی برای او می‌افتد».

این دیپلمات آمریکایی گفت پکن باید “درس های درست” را از واکنش هماهنگ غرب اوکراین بیاموزد و گفت که هرگونه اقدام چین برای اشغال جزیره تایوان که به طور دموکراتیک اداره می شود غیرقابل قبول است.

شرمن گفت: امیدواریم جمهوری خلق چین درک کند که هرگونه اقدامی از این دست با واکنش جامعه بین المللی و نه فقط ایالات متحده مواجه خواهد شد.

او مدعی است که پکن در روابط نزدیک با روسیه، از جمله پس از ظاهر شدن تصاویر اجساد غیرنظامی در شهر بوچا در شمال اوکراین، نشانه هایی از “درگیری” نشان می دهد.

او به رویترز گفت: «این بدان معنا نیست که آنها روسیه را به عنوان یک شریک نمی بینند. من ساده لوح نیستم می بینند. اما آنها همچنین علناً اعلام کرده اند که این یک اتحادیه نیست.»

پیش از این، وانگ لوتونگ، مدیر کل امور اروپا در وزارت خارجه چین، با بیان اینکه پکن با تحریم ها مخالف است، گفت که چین یکی از طرف های بحران اوکراین نیست و تجارت عادی آن با روسیه نباید تحت تأثیر قرار گیرد.

ژائو لیجیانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، با انتقاد از گسترش ناتو به اروپای شرقی، تاکید کرد که این اتحاد نظامی باید همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 منحل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید