ایالات متحده به دنبال جلوگیری از ظهور یک ابرقدرت در اوراسیا در اوکراین است / روسیه به دنبال مهار بازیگران تأثیرگذار منطقه ای و فرامنطقه ای است.


ساعت: 14:32
تاریخ انتشار: 1401/01/10
کد خبر: 1818520

یک تحلیلگر سیاسی گفت: پوتین یک معمای بزرگ در سر دارد و معتقد است که پس از سال ها فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه به بلوغ رسیده است و ما باید از ادامه تحقیر غرب جلوگیری کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهنام صحرانورد، عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی و تحلیلگر مسائل سیاسی و روابط بین الملل در گفتگو با متاسفم وی در تشریح فرصت ها و تهدیدهای بحران اوکراین گفت: بحث بحران اوکراین را می توان نقطه عطفی در تحول روابط روسیه، غرب و آمریکا دانست زیرا نشان دهنده قله ژئوپلیتیک و ژئوپلیتیک است. تفاوت های ژئواستراتژیک و رقابت.”

وی به تشریح روابط روسیه و آمریکا در سال‌های اخیر پرداخت و گفت: این روابط از اتحادیه در دوران جنگ جهانی دوم تا جنگ سرد و حتی پس از فروپاشی شوروی دارای پیچیدگی‌های خاصی است و جنبه‌های مهمی دارد. روابط بین دو کشور. خوش بینی روسیه نسبت به غرب، بر اساس سیاست خارجی کوزیرف، به تدریج جای خود را به دیدگاه سنتی رقابت و جنجال داد که با به قدرت رسیدن پوتین در روسیه و رویدادهای 11 سپتامبر 2001 تقویت شد.

صحرانورد گفت: اوکراین در دوران شوروی پس از روسیه دومین قدرت سیاسی و اقتصادی بود، اگرچه بعد از قزاقستان سومین قدرت بود، اما ویژگی های متمایز آن همچنان برای روس ها وجود دارد. و غربی ها بدنامی دارند.

وی با بیان اینکه اوکراین از چند جهت برای روس ها بسیار مهم است، گفت: از نظر تاریخی، روس ها کیف را خاستگاه تاریخی اولین دولت روسیه می دانند. از نظر مذهبی، کیف زادگاه کلیسای ارتدوکس روسیه است و از نظر هویت و فرهنگ، حدود 20 درصد از جمعیت روسی زبان در شرق این کشور دارای پیوندهای فرهنگی، مذهبی و زبانی با روسیه هستند.


اوکراین سنگر روسیه در برابر ناتو و دیوار دفاعی شرقی روسیه در برابر اروپا بود

این تحلیلگر سیاسی وضعیت اقتصادی اوکراین را تحلیل کرد و گفت: درصد زیادی از نظر اقتصادی صنایع سنگین و مادر اتحاد جماهیر شوروی در اوکراین وجود دارد و پس از فروپاشی به اوکراین تعلق دارد. در چهار قرن گذشته، به عنوان حائل بین اروپا و روسیه عمل کرده و از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مرز اتحادیه اروپا با روسیه بوده است. بنابراین، اوکراین به عنوان سنگر روسیه در برابر ناتو و همچنین دیوار دفاعی شرقی روسیه در برابر اروپا عمل می کند.


اوکراین مهمترین مرکز اصطکاک بین نیروهای منطقه است

صحرانورد در تشریح ساختار جمعیتی اوکراین گفت: اوکراین از نظر ویژگی های جمعیتی و زبانی به دو دسته مردم شرق و جنوب اوکراین تقسیم می شود که عمدتاً روسی زبان و عمدتاً ارتدوکس هستند و به شدت از روسیه حمایت می کنند. “

او گفت ساکنان غرب اوکراین عمدتاً کاتولیک هستند و طرفدار روابط نزدیکتر با غرب هستند، بنابراین وجود دوگانگی جمعیتی باعث شده است که یکی از این دو طیف مستعد روسیه یا اروپای غربی باشد تا مشکلات شما را حل کند. علاوه بر این، نزدیکی جغرافیایی اوکراین به قدرت های بزرگ، آن را به یکی از مهم ترین مراکز اصطکاک شدید تبدیل کرده است.

در دوران اوکراین، ایالات متحده به دنبال جلوگیری از ظهور یک ابرقدرت در اوراسیا بود

استاد دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه به جایگاه اوکراین در سیاست خارجی آمریکا و روسیه اشاره کرد و گفت: اوکراین به دلیل موقعیت خاص ژئوپلیتیکی خود جایگاه مهمی در سیاست خارجی روسیه و آمریکا دارد، بنابراین پس از استقلال اوکراین، کرملین جمهوری را نمی بیند. به عنوان یک کشور مستقل از روس ها. ایالات متحده برای ایجاد هژمونی خود به دنبال غرب اوکراین و مخالفت با نفوذ سنتی روسیه در این کشور است و خواستار پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا و ناتو است.

او با استناد به کتاب زبیگنیو برژینسکی، شاه بزرگ، گفت که بدون اوکراین، تمام تلاش های مسکو برای بازیابی نفوذ خود در اتحاد جماهیر شوروی سابق با شکست مواجه می شود. ایده اصلی کتاب این بود که ایالات متحده تنها در صورتی می تواند خود را به عنوان تنها ابرقدرت در جهان تثبیت کند که بتواند از ظهور یک ابرقدرت در منطقه اوراسیا جلوگیری کند.


روسیه به دنبال محدود کردن بازیگران تأثیرگذار منطقه ای و فرامنطقه ای است

صحرانورد با اشاره به پیام مفصل پوتین به مردم روسیه گفت: تنها یک چهارم اظهارات پوتین درباره دونباس و اوکراین است. او با غرب و آمریکا صحبت می کند و جالب اینجاست که از هیچ کشور غربی به جز آمریکا نامی نمی برد و به دنبال این است که ماجرای تحقیر شوروی و روسیه را تا زمانی که اوکراین در سطحی قرار گرفته است را روایت کند. روسیه را تحقیر کرد

پوتین یک معمای بزرگ در سر دارد و معتقد است که پس از سال ها فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه در حال حاضر بالغ شده است و باید از ادامه تحقیر غرب جلوگیری کند.» او گفت که روسیه به دنبال تضعیف ناتو است. تسلط باب المندب، مهار بازیگران تأثیرگذار منطقه ای و فرامنطقه ای است.

این کارشناس مسائل سیاسی به رقابت ژئوپلیتیکی در منطقه اشاره کرد و گفت: این تجاوز علاوه بر تشدید رقابت ژئوپلیتیکی در مناطق مختلف و استراتژیک جهان و افشای ناتوانی آمریکا در کنترل و مدیریت بحران های بین المللی، کشنده است. اقتصاد روسیه زیرا عدم دسترسی روسیه به فناوری غربی از این کشور عقب خواهد ماند، اگرچه نمایش قدرت روسیه منجر به احیای هویت روسی خواهد شد.

صحرانورد به پیامدهای این تهاجم برای ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس تجربه قبلی، ایران در تلاش است تا بازارهای خود را به شکل رقابتی تنظیم کند که علاوه بر حضور شرکت های غربی، روسی و چینی در آینده به نفع تهران باشد. . قراردادها “.

وی افزود: کاهش فشار بر ایران در بحران سوریه و حتی موضوع برجام باعث افزایش قیمت انرژی شده است که با اقدامات مناسب و تغییر خطوط انتقال انرژی می تواند فرصت های خوبی را برای ایران فراهم کند.


ایده سیستم تک قطبی در حال فروپاشی است

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایده نظام تک قطبی در حال فروپاشی است و یکی دیگر از پیامدهای این بحران، شکل گیری نظام بین المللی تک قطبی است.

وی با اشاره به نتایج تحریم های آمریکا و اروپا علیه روسیه گفت: تحریم های روسیه علیه آمریکا و کشورهای اروپایی منجر به جدایی روسیه از اقتصاد جهانی و از بین رفتن سرمایه گذاری خارجی می شود. جذب سرمایه بسیار سخت تر خواهد بود. انتقال فناوری منجمد خواهد شد. بازارها به روی روسیه بسته خواهند شد که بازارهای گاز و نفت آن که فروش آن برای نوسازی اقتصاد روسیه توسط پوتین بسیار مهم است، مختل خواهد شد.

این کارشناس سیاسی در پایان سخنان خود به کتاب «ظهور و سقوط قدرت های بزرگ» اثر پل کندی اشاره کرد و گفت: کشورهایی مانند روسیه تمایل به جنگ های ساختگی دارند، بار مالی را به دوش می کشند و در نتیجه رشد اقتصادی را از دست می دهند. . اگر پوتین قدرت را حفظ کند، روسیه به یک کشور منفور تبدیل خواهد شد، یک ابرقدرت سرکش که توسط ارتشی متعارف مجازات می‌شود، اما دارای زرادخانه هسته‌ای دست نخورده است. در نهایت باید اذعان کرد که جنگ مذموم و منفور بوده است.

مصاحبه: مهدی جدی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید