ایجاد شهرک های پتروشیمی در خلیج فارس و دریای عمان


ساعت: 15:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۵
کد خبر: 1908997

معاون اول رئیس جمهور راه اندازی دهکده های پتروشیمی و پالایشگاه های پتروشیمی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان را برشمرد و گفت: احداث این دهکده های پتروشیمی در کنار سواحل دریا یکی از کارهای مهم و اساسی است. برنامه های دولت و همچنین در راستای برنامه های توسعه سرزمینی، شاهد حرکت اساسی در این بخش از اقتصاد کشور باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محبر معاون اول رئیس جمهور در این جلسه که با حضور وزیر نفت، مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت و پتروشیمی برگزار شد، تاکید کرد: فعالیت در حوزه های پتروشیمی و پتروشیمی یکی از مزیت های اصلی کشور است. وی گفت: اقتصاد دریایی و زنجیره ارزش فعالیت های نفتی بسیار مهم است و دولت سیزدهم باید با برنامه ریزی و زمان بندی مناسب زمینه های فعالیت را برای رونق این بخش از اقتصاد کشور فراهم کند.

مخبر با اشاره به طراحی و برنامه ریزی پروژه های متعدد و متنوع پتروشیمی و پتروشیمی در دولت سیزدهم، گفت: همه موانع و مشکلات بر سر راه اجرای این پروژه های بزرگ باید با همکاری سایر بخش ها و در عین حال رفع شود. زمان منابع مالی و چشم اندازها تجارت این طرح ها را تعریف کنید.



معاون اول رئیس جمهور از وزیر نفت خواست در هر یک از این شهرهای پتروشیمی تعیین شده تیم مدیریتی را تعیین و اقداماتی را برای راه اندازی این طرح ها در اسرع وقت انجام دهد.



این مخبر همچنین ایجاد شهرک های پتروشیمی و پالایشگاه های پتروشیمی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان را یکی از حوزه های پویای اقتصاد دریایی و ایجاد اشتغال برای مردم دانست و می افزاید: اجرای این شهرک های پتروشیمی در طول مسیر. سواحل دریا یکی از برنامه های مهم و اساسی دولت است و همچنین در راستای برنامه های توسعه سرزمینی است تا شاهد حرکتی اساسی در این بخش از اقتصاد کشور باشیم.



در این جلسه گزارشی از طرح های ارزش آفرینی پتروشیمی های پایین دستی در سواحل خلیج فارس و اولویت بندی اجرایی طرح های ارزش آفرینی برای سهم شهرستان های پتروشیمی در اقتصاد کشور و همچنین چشم انداز و اهداف پایبندی خلیج فارس به راه اندازی شهرهای پتروشیمی و طرح ارزش آفرینی پایین دستی در استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



لازم به ذکر است طی جلسات مختلف با حضور معاون اول رئیس جمهور در ماه های اخیر و برنامه های وزارت نفت مقرر شد دهکده های پتروشیمی و صنایع تکمیلی پتروشیمی و شبکه های پتروشیمی در نوار مرزی خلیج فارس ایجاد شود. و دریای عمان با همکاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در حوزه زنجیره صنایع تکمیلی به ویژه در مناطق کم برخوردار احداث و راه اندازی شود.



بررسی حدود 700 طرح و محصول پتروشیمی، شناسایی 13 شهر پتروشیمی و بومی سازی این طرح ها با کمک صنعت پتروشیمی در خلیج فارس و با اولویت صادرات محور از اقدامات دولت در این حوزه است. استان جنوبی کشور با سرمایه گذاری بالغ بر یک میلیارد دلار و ایجاد شغل برای بیش از 20 هزار نفر انجام شد.



این شهرهای پتروشیمی محصولات خود را در زمینه‌های صنعت، کشاورزی، سموم کشاورزی، بهداشت و درمان، خودروسازی و ساختمان‌سازی تولید می‌کنند و از فروش نفت خام در این بخش نیز جلوگیری خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید