ایران از ترکمنستان برق وارد خواهد کرد

ساعت: 15:54
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779243

امیر عبداللهیان در دیدار وزیر امور خارجه ترکمنستان:

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان از توافقات اصلی دو کشور خبر داد و گفت: ایران از طریق مسیر سراکس و گنبد از ترکمنستان برق وارد می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار دو ساعته با رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: در ابتدا باید به بیانات مقام معظم رهبری در مورد ترکمنستان اشاره کنم که ایشان تاکید کردند که چنین بوده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور ترکمنستان بارها گفته است که فقط در رابطه با کشور همسایه ایران معتقدم در روز قیامت از همسایه طلب همسایه خواهند کرد.

امیر عبداللهیان گفت: در سفر آقای رئیسی به دوشنبه برای شرکت در اجلاس شانگهای، دیدار بسیار خوبی بین روسای جمهور دو کشور صورت گرفت.

وی افزود: آقای مردوف با وزیر نفت و برخی دیگر از وزرای ایرانی دیدار خواهد کرد.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: همزمان با گفتگوی ما در ساختمان وزارت امور خارجه، کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در تهران برگزار شد و همکاری ها و گفت وگوها در وزارتخانه های مربوطه ادامه دارد.

وزیر امور خارجه کشور به ما گفت: امروز توافق کردیم سند همکاری مشترک دو کشور را بررسی کنیم.

وی افزود: تاکنون بیش از یکصد سند رسمی بین دو کشور به امضا رسیده است تا با امضای سند جامع همکاری و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور افق همکاری را به حداکثر برسانیم.

امیرعبدالیان افزود: خرسندیم که امروز حدود دو ساعت فرصت گفت وگو و مذاکره بر سر همه مسائل را داشتیم تا مسیر ترانزیتی و تردد کامیون ها بین دو کشور از چهار گذرگاه مشترک مرزی به دلیل بحران کرونا و واکسیناسیون بازگشایی شود. همه رانندگان کامیون های هر دو طرف، راه حلی پیدا کنید.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: همکاری و همکاری ارضی استانی در حوزه آب، برق و گاز مورد علاقه دو طرف برای گفت وگو است.

وی افزود: توافقات عمده ای بین وزرای خارجه دو کشور صورت گرفته است. ایران از طریق سرخس و گنبد از ترکمنستان برق وارد می کند و سند همکاری در سطح وزارتخانه های نیرو و نیرو امضا شده است.

وزیر امور خارجه کشور به ما تصریح کرد: سند دوستی و همکاری دو کشور و مسائل مربوط به آب نیز از جمله بحث های ما بود.

امیرعبدالیان ادامه داد: بحث های علمی و دانشگاهی و حل مسائل کنسولی نیز از دیگر موضوعات مورد توجه این گفتگو بود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بحث در مورد مسائل منطقه از جمله شمال افغانستان، منطقه غرب آسیا و قفقاز جنوبی از دیگر موضوعات رایزنی ما برای گفتگوی مشترک در این نشست بود.

وی افزود: در حالی که معاون وزیر امور خارجه برای مذاکره با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا عازم بروکسل می شود، گزارشی از وضعیت مذاکرات هسته ای و مسائل هسته ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این رایزنی ها با همسایگان ما از جمله همسایه خوبمان ترکمنستان انجام شد: «ما ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان: سطح روابط تجاری دو کشور را از نظر کمی و کیفی به بالاترین سطح خواهیم رساند.

رشید مرداف وزیر امور خارجه ترکمنستان که صبح امروز (سه شنبه) برای شرکت در نشست وزرای خارجه افغانستان وارد تهران شده است، گفت: از اینکه جمهوری اسلامی ایران را پذیرفتید متشکرم.

وی ادامه داد: ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دو کشور همسایه و برادر در راستای توسعه روابط و همکاری در زمینه های مختلف گام برمی دارند.

مرودوف افزود: امروز در جریان مذاکرات و رایزنی های سیاسی دو کشور بر توسعه روابط و همکاری ها متمرکز شدیم.

وی گفت: تصمیم گرفته ایم مذاکرات و گفت وگوهای سازمان یافته تری در مورد مسائل سیاسی و دیپلماتیک داشته باشیم و این مذاکرات را در عشق آباد و تهران ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در این نشست مسائل منطقه ای و جهانی و مسائل کنسولی و سایر موضوعات مورد علاقه ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همانطور که وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد، ما در توسعه روابط تجاری کار زیادی انجام داده ایم تا حجم مبادلات تجاری دو کشور را به بالاترین سطح برسانیم و تصمیم داریم سطح روابط تجاری بین دو کشور را بالا ببریم. دو کشور در بالاترین سطح از نظر کمی و کیفی.”

وی ادامه داد: در این راستا فرصت های زیادی وجود دارد، انرژی، حمل و نقل و ترانزیت، آب و تجارت از جمله حوزه های مختلفی است که می توانیم در آنها همکاری داشته باشیم و طرف ترکمنستان آمادگی کامل برای فعال سازی این همکاری ها را دارد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: فردا در نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان شرکت می کنیم و امیدواریم در مذاکراتی که در این دور خواهیم داشت به نتایج خوبی برسیم.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید