ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره مند شود

ساعت: 10:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
شناسه خبر: 1792017

دبیرکل سازمان ملل متحد در دوازدهمین و آخرین گزارش خود از اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از مذاکرات وین استقبال کرد و بر لزوم لغو تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی از منافع اقتصادی برای ایران تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، دوازدهمین گزارش خود را درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در هفته گذشته برای بررسی در جلسه روز سه شنبه (14 دسامبر 2021) ارائه کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این گزارش با اشاره به دشواری های سال های اخیر در موضوع برجام، از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل مسئله هسته ای و دیپلماسی چندجانبه ایران یاد کرد.

به گزارش ایرنا، گوتیرز در گزارش خود از فعالیت های دیپلماتیک در قالب مذاکراتی که از آوریل تا ژوئن برگزار شد و همچنین نشست های اخیر کمیسیون مشترک برای بازگرداندن همه کشورها به تعهدات خود، استقبال و خواستار همکاری نزدیک و موثر طرفین شد. .

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین بر تسریع این فعالیت ها و جلوگیری از تاخیر در روند مذاکرات تاکید کرد.

گوترش مانند گزارش های اخیر بر لزوم لغو تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و منافع اقتصادی ایران تاکید کرد و به ویژه گفت که لغو تحریم های حوزه نفتی ایران احیای برجام را تسهیل می کند. البته دبیرکل سازمان ملل نیز از اقدام تلافی جویانه هسته ای ایران ابراز تاسف کرد.

این گزارش به مکاتبات کشورهای غربی با رژیم اسرائیل در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعای نقض قطعنامه 2231، واکنش جمهوری اسلامی ایران به این ادعاها و موضع کشورمان در قبال ماهیت دفاعی و موشکی مشروع ایران اشاره دارد. لازم است.

همانطور که قبلاً گزارش شده است، این گزارش به همراه گزارش شش ماهه تسهیل کننده قطعنامه 2231، قرار است در نشست عادی شش ماهه شورای امنیت سازمان ملل در روز سه شنبه 14 دسامبر 1400 مورد بررسی قرار گیرد.

مجید تات روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

انتظار می‌رود فضای نشست شورای امنیت که تحت تأثیر مذاکرات جاری در وین بود، بر اولویت فرآیند دیپلماتیک برای بازگرداندن کامل مفاد شورای امنیت سازمان ملل و بازگشت ایالات متحده به توافق متمرکز شود.

نشست قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد در 30 ژوئن برای بررسی گزارش چرخشی دبیرکل درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در مورد توافق هسته ای با ایران برگزار شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در یازدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت، بازگشت آمریکا به برجام را اقدامی مناسب خواند و از واشنگتن خواست تحریم ها علیه ایران را لغو و معافیت ها را تمدید کند.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای رفع تحریم ها از روز پنجشنبه 18 آذرماه با نشست کمیسیون مشترک آغاز شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید