ایران به جز چند حرکت خودنمایی، اقدام دیگری برای جذب گردشگر به قطر انجام نداده است

ایران به جز چند حرکت خودنمایی، اقدام دیگری برای جذب گردشگر به قطر انجام نداده است

رحیم یعقوب زاده، کارشناس گردشگری، با مقایسه ایران با کشورهای منطقه برای استفاده از فرصت جذب توریسم در جام جهانی 2022، می گوید که بسیاری از کشورهای منطقه با انتخاب قطر، برنامه ریزی، مذاکره و ارائه زیرساخت ها و امکانات را آغاز کرده اند. میزبان. اما ایران در همه زمینه ها جز چند حرکت نمایشی کاری انجام نداد.

پایگاه خبری اناخت: از سال 2010 که قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال 2022 انتخاب شد، دولت قبلی و فعلی بارها از ارائه تسهیلات و تدارکات برای جذب گردشگران خارجی به این رویداد ورزشی صحبت کردند. اما به نظر می رسد که این امکانات محدود به تهیه یک هتل و تهیه دو کشتی تفریحی بوده است. حدود دو ماه مانده به شروع جام جهانی، رئیس هیئت مدیره انجمن هتلداران حرفه ای کشور با اشاره به وجود تمهیدات لازم برای اسکان و پذیرایی از 20 هزار نفر از تماشاگران جام جهانی قطر، گفت: در کشور گفت: متأسفانه تاکنون هیچ رزرو بیننده ای انجام نشده است. جام جهانی قطر در ایران برگزار نشد.

رحیم یعقوب زاده، کارشناس اقتصاد گردشگری در گفتگو با خبرنگار اناق درباره فرصت از دست رفته ایران برای جذب گردشگران ورزشی از قطر گفت: بحث جام جهانی در چند هفته یا چند ماه اخیر موضوع جدیدی نیست. ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای منطقه از نظر گردشگری فرصت سازوکار، مذاکره و برنامه ریزی برای حضور در این رویداد را داشت، اما این اتفاق نیفتاد. البته قابل پیش بینی بود که در این حوزه به دلایل مختلف; یکی از آنها این است که هیئت های گردشگری کشور به طور مشخص وزارت میراث و گردشگری و معاونت گردشگری وزارت گردشگری اقدامات کارشناسی را برنامه ریزی و اجرا نکرده اند. اما این ضعف و کم کاری منحصر به وزارت میراث نیست، زیرا این مشکلی است که بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان های دیگر باید فعالانه تر و با دیدی دوراندیشانه قدم در آن بگذارند.

وی همچنین درباره برنامه های کشورهای منطقه برای بهره برداری از این شرایط گفت: بسیاری از کشورهای منطقه پس از انتخاب قطر به عنوان میزبان، برنامه ریزی، مذاکره و ارائه زیرساخت ها و امکانات را آغاز کردند. اما ایران در همه زمینه ها جز چند حرکت نمایشی کاری انجام نداد. مثلاً آقای قاسمی وزیر وقت وقت چند ماه پیش به قطر رفت و با خوش بینانه گفت که توافقاتی انجام داده ایم و کیش یکی از جاهایی است که می تواند پذیرای برخی گردشگران ورزشی باشد. همچنین مناطق آزاد اعلام کردند که در حال انجام اقداماتی برای تسهیل ورود گردشگران ورزشی هستیم. این سخنان عده ای را امیدوار کرده است که متولیان ما بیکار ننشینند و دست به کار نشوند و ما بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم. حتی وزیر میراث گفت که در حال آماده سازی کشتی تفریحی و اقداماتی در مناطق جنوبی با تمرکز بر کیش، آماده سازی هتل ها و تسهیل شرایط ویزا هستیم. اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری این جام، هر روز ضعف و کاستی این حرکات نمادین بیشتر نمایان می شود».

یعقوب زاده ادامه داد: به غیر از کشور ما، کشورهایی مانند عربستان، امارات، تا حدودی کویت، ترکیه و حتی عمان که از سایر کشورها دورتر است، با تدبیر و برنامه ریزی همه شرایط را به طور کامل بررسی کردند، زیرا در این موارد شرایط همیشه باید یک جنبه متمایز و متفاوت پیدا کنید. اگر قرار بود فقط هتل و امکانات برای گردشگران قطر فراهم کند، خود قطر این موارد را آماده کرده بود و حتی چندین کشتی تفریحی در سواحل قطر پهلو گرفت که بخشی از اسکان گردشگران بود.

این کارشناس اقتصاد گردشگری درباره امکانات و تسهیلاتی که کشورهای منطقه در اختیار گردشگران جام جهانی قرار داده اند، گفت: به عنوان مثال عمان به کسانی که برای دیدن جام جهانی به قطر سفر کرده بودند ویزای 60 روزه داد. عربستان نیز همین کار را کرده و اعلام کرده است که ما حتی برای اقامت چند روزه در عربستان به این گردشگران امکانات و خدمات ویژه و تا حدودی ارزان ارائه خواهیم کرد. از سوی دیگر هرچه کشورمان به جام جهانی نزدیکتر می شد، در درجه اول به دلیل سبکسری متولیان امر، می توانستیم میزبان ده ها هزار گردشگر خارجی باشیم که برای این رویداد به قطر سفر کرده بودند. . متأسفانه، تقریباً در هیچ موردی؛ در زمینه اقامت، صدور ویزا و ارائه خدماتی که باعث ایجاد انگیزه در گردشگران برای اقامت چند روزه در ایران می شود، شکست خورده ایم.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: مانند بسیاری از اقدامات دیگر ما مانند اکسپوی که به مدت شش ماه در دبی برگزار شد، با فضایی که ایرانی ها در اختیار داشتند، در این اکسپو به موفقیتی دست پیدا نکردند.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید بپذیریم چنین شرایطی همیشه وجود ندارد و نمی توان از چنین شرایطی به راحتی استفاده کرد، گفت: اینطور نیست که بتوانیم با چند مذاکره، اعزام چند هیئت و امضا به نتیجه برسیم. چندین یادداشت تفاهم کلی.” . کشورهای دیگر مانند عربستان سعودی اگرچه با قطر مشکلات سیاسی داشتند اما توانستند موقعیت خود را در این رویداد بهبود بخشند و سعی کردند از این موقعیت استفاده کنند. متاسفانه در این زمینه نیز مانند بسیاری دیگر در مواردی که مربوط به گردشگری است، هرگز نتوانستیم بهره برداری لازم را انجام دهیم.

یعقوب زاده خاطرنشان کرد: البته باید در نظر داشت که در دو ماه گذشته شرایط عمومی کشور و بعضا اعتراضاتی که صورت گرفت نیز تاثیرگذار بود اما تجربه برخی کشورها نشان داد که اگر به خوبی مدیریت می شد. به عنوان مثال می‌توان گفت جزیره کیش امن است و هیچ تجمعی برگزار نمی‌شود و با اجازه دادن به بازدیدکنندگان این ادعا را ثابت کرده و سپس گردشگر را جذب می‌کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت دادن به گردشگران خارجی گفت: اگرچه متولیان و اتحادیه های مرتبط با آنها اعلام می کنند که ما کشور ارزانی هستیم، اما ایران کشور بسیار گرانی است. ارزانی آن به دلیل بی ارزش بودن ریال ما نسبت به ارزهای معتبر خارجی است. این به این معنا نیست که ارزان است، به این معناست که درآمد ما آنقدر کم شده و پولمان کم شده که برای گردشگران خارجی ارزان است. اما آنها به این امر راضی نیستند و در سال های اخیر نرخ های دو و چند برابری را در نظر گرفته اند. این امر باعث بی اعتمادی بسیاری از مجریان تورهای بین المللی شد و تاثیر خود را گذاشت. مقامات ایرانی ادعا می کنند که کشور ما ارزان است، اما برای گردشگران خارجی کذب این ادعاها با تعرفه های متعدد ثابت شده است. در بازدید از برخی موزه ها، قیمتی که گردشگران خارجی باید بپردازند تا 20 برابر با ارزش ریالی آنها متفاوت است.

این کارشناس گردشگری ضمن تاکید بر اینکه تمامی موارد ذکر شده دست به دست هم داده تا بن بست ایجاد شود، افزود: در این شرایط نمی توان همه چیز را به مسائل امنیتی و ناآرامی نسبت داد. اگر این اتفاقات در کشور نمی افتاد، باز هم نمی توانستیم از این شرایط استفاده کنیم، زیرا اساساً اقداماتی که دوست داشتیم انجام نمی شد. در عمل می توان گفت که قابل پیش بینی بود که اقدامات آقایان به مذاکرات و قراردادهای نمادین که دارای ارزش ذاتی است خلاصه شود. حالا مشخص است که ما از چیزی استفاده نکردیم.»

دیدگاهتان را بنویسید