مدیریت گردشگری در استانی با آثار تاریخی 9000 ساله لنگ است/ گفتار درمانی راهی برای جذب گردشگر نیست!


ساعت: 07:56
تاریخ ارسال: 05/03/1401
کد خبر: 1885247

مروری کوتاه بر 7 اثر جهانی و 700 اثر ملی کرمان از محل بودجه میراث فرهنگی؛

استان کرمان که یکی از پایه های گردشگری فرهنگی در کشور است با ثبت 7 اثر جهانی و 700 اثر ملی از ضعف زیرساخت های توسعه گردشگری رنج می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; استان کرمان که به عنوان بزرگترین استان جغرافیای کشور شناخته می شود دارای هشت اثر تاریخی در ثبت جهانی است. ارگ بم، بزرگترین بنای خشتی جهان، روستای دستکند میمند، باغ شهزاد ماهان با ویژگی های منحصر به فرد و معماری ناب، کویر لوت در بخش شهداد، سه قنات “گوهریز” جوپار در کرمان، “اکبر آباد” و “قاسم آباد” در شهرستان بم و روستای دارستان واقع در شهرستان سیرجان به عنوان دهکده جهانی گلیم به ثبت رسید.

از سوی دیگر، سال گذشته با حضور معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهربابک به عنوان شهر ملی فیروزه، قلاگنج به عنوان شهر ملی قالی بافی، راور به عنوان شهر ملی تعیین شد. فرش، کرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی و باران به عنوان شهر ملی چاقو به ثبت ملی رسید.

بر این اساس با وجود این ظرفیت غنی در استان و 700 اثر ملی ثبت شده باید زیرساخت های گردشگری بر اساس استانداردهای لازم توسعه و تقویت شود.


کرمان یکی از پایه های فرهنگی گردشگری کشور است/یادگاران پیش از تاریخ و تپه های زندگی نخستین مردمان

سید محمدعلی گلاب زاده در گفتگو با را آرمان; وی با تاکید بر اینکه اگر بگوییم استان کرمان یکی از پایه های فرهنگی گردشگری است، اغراق نکرده ایم، تصریح کرد: آثار تاریخی در استان ها و شهرهای مختلف کشور متعلق به دوره زمانی خاصی است، مثلا در اصفهان وجود دارد. بنای تاریخی مربوط به دوره صفویه است. اما در استان کرمان آثار تاریخی مربوط به پیش از تاریخ و دوره قاجار، پهلوی و… وجود دارد.

این مورخ کرمانی با بیان اینکه کرمان استثنایی ترین استان کشور است، تصریح می کند: در استان کرمان مراکز پیش از تاریخ مانند تل ابلیس داریم که مردم برای اولین بار توانستند مس را ذوب کنند. صندل کنار هفت هزار ساله و همچنین تپه یحیی را داریم که طبق تحقیقات، اولین مردمان در آنجا زندگی می کردند و خط را اختراع کردند.

وی افزود: ارگ بم را در استان داریم که بیش از دو هزار سال قدمت دارد و همچنین آثار تاریخی دیگری مانند گنبد جبلیه، ارگ باران، باغ شاهزاده ماهان، مسجد امام خمینی (ره)، مسجد جامع، تخت درگاه. قلی بیگ و سایر آثار تاریخی. در استان داریم که هر کدام از این آثار در برهه ای از زمان شکل گرفته و سامان یافته اند و امروز گنجینه ای ارزشمند از آثار تاریخی کرمان را نشان می دهند.

0e6ca7da 2b26 4679 9929 0de9a8ba7cc4 خبر خاکستری

گلاب زاده تصریح کرد: با وجود چنین سرمایه عظیم و قابل توجهی پیش بینی می شود سالانه میلیون ها بازدیدکننده داشته باشیم اما می بینیم که در سایر نقاطی که حتی جایگاه پایین تری دارند ده ها برابر استان کرمان گردشگر دارند.

این مورخ کرمانی با بیان اینکه زیرساخت ها در استان کرمان تا حدودی کافی است، تصریح کرد: اما از نظر خدمات رسانی بسیار ضعیف هستیم و رفتاری که باید با جامعه گردشگر انجام شود به درستی انجام نمی شود و هنوز عادات ما را نداریم. آنچه نیاز است در این زمینه محقق شده است و در این زمینه کمبودهایی داریم.


جاذبه های گردشگری و زیرساخت های گردشگری در این ولسوالی ضعیف است

وی تاکید کرد: باید همزمان دو وظیفه جذب گردشگر و توسعه مجتمع ها و زیرساخت های پذیرش گردشگر را انجام دهیم. چون در هر دو جهت ضعیف هستیم و امیدوارم بتوانیم در این زمینه موفق باشیم.

گلاب زاده ابراز کرد: امروز باید با حضور گردشگران بخشی از اقتصاد کشورمان را تامین کنیم و این امری است که همت همه مسئولان استانی و کشوری را می طلبد.

معین افضلی، مدیر پایگاه میراث جهانی لات در استان کرمان در گفتگو با را آرمان؛ وی گفت: استان کرمان بزرگ ترین استان کشور است که آثار تاریخی و طبیعی فراوانی دارد. از این رو وی از همه مسئولان اعم از استاندار، نمایندگان شورای اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارتخانه و سایر دستگاه ها درخواست کرد تا گردشگری استان را برای توسعه پایدار و همه جانبه یاری کنند.


نادیده گرفتن ظرفیت لات برای گردشگری

مدیر پایگاه جهانی لوت استان کرمان با بیان اینکه در برخی موارد در حوزه گردشگری کار شده است، تصریح کرد: لوت فاقد زیرساخت های لازم مانند سرویس های بهداشتی، جاده، اینترنت و … است. دستگاه ها با هم کمک می کنند.

وی با تاکید بر اینکه تقاضا در کرمان کم و ضعیف است، ادامه داد: 700 اثر ثبت شده در استان داریم و آیا اعتبار ملی و استانی برای احیای این آثار در نظر گرفته شده است، به تناسب استان های دیگر که تعداد آثار ثبت شده در آن است. کمتر از این؟

006f31e3 b8dc 4cf6 92ec f61f4e7c5e94 خبر خاکستری


در بزرگترین استان کشور برنامه عملیاتی جامعی برای گردشگری وجود ندارد

افضلی افزود: از نظر گردشگری نیز وضعیت به همین منوال است و برنامه عملیاتی جامعی برای گردشگری نداریم. از سال 1986 و 1987 همواره صحبت از طرح جامع گردشگری بوده است، اما برنامه جامعی در دست نیست. حتی بعد از شهادت سردار سپهبد شهید سلیمانی صحبت از گردشگری مقاومتی و استفاده از ظرفیت مزار ایشان شد اما شاهد اجرای طرحی نماینده نبودیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی لوت استان کرمان با بیان اینکه با وجود وسعت کرمان، دوستان بیشتر شعار هستند تا عمل، خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته برنامه مدونی در حوزه گردشگری وجود نداشته است که پیشرو باشد. برای توسعه گردشگری من پنج سال است که مدیر پایگاه جهانی لوت هستم و از ابتدای ثبت جهانی این اثر تاکنون مشغول به کار بوده ام اما تاکنون اعتبار گردشگری استانی در این زمینه اعطا نشده است.

محمدمهدی زاهدی در گفتگو با راه آرمان; وی با تاکید بر اینکه در حوزه زیرساخت های گردشگری نیازمند توجه به ابعاد مختلف هستیم، گفت: پس از شهادت حاج قاسم و تشییع پیکر مطهرش در گلزار شهدای کرمان حال و هوای استان تغییر کرده است. استان ها و کشورهای مختلف سر قبر حاج قاسم می آیند. بنابراین باید زیرساخت های استان به ویژه در حوزه گردشگری توسعه یابد.

نماینده مردم کرمان و راور در شورای اسلامی ادامه داد: اقامتگاه ها باید توسعه یابد و در این راستا به ساخت هتل تشویق شود و در استان برای گردشگران خاص هتل های پنج ستاره و حتی بالاتر بسازیم. ما باید به توسعه هتل ها و تقویت اقامتگاه های بوم گردی توجه کنیم و در این زمینه به طور کلی باید کارهای جدیدی انجام شود.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلات در زمینه توسعه زیرساخت های گردشگری توجه به پروازهای هوایی است و در این راستا باید پروازها به استان کرمان و به ویژه مرکز استان افزایش یابد، زیرا گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که پروازها به اندازه کافی فراهم نمی شود. برای مسافران.و این مشکل تمایل مسافران و گردشگران را برای آمدن به کرمان کاهش می دهد.

ff50a997 3148 42b0 9162 da834afcc8ea خبر خاکستری


لزوم آغاز پروازهای مستقیم به کشورهای همسایه برای رشد گردشگری مقاومتی

زاهدی افزود: شروع پروازهای مستقیم به کشورهای نزدیک از جمله ترکیه، امارات و … باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این اقدام می تواند بسیار موثر باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: راه آهن مشکل دارد و باید تعداد قطار و ریل را افزایش دهیم. چرا که بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند با قطار سفر کنند و باید شرایط لازم را برای توسعه استان فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده نیازمند اصلاح آسفالت معابر هستیم تا گردشگران بتوانند به راحتی به مسیرهای مناطق گردشگری برسند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید