ایران تصمیم خود را گرفته است، حالا نوبت طرف های مقابل در وین است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آخرین ساعات روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن ماه با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با نماینده عالی اتحادیه اروپا در توئیتر، رعایت خطوط قرمز را برای ایران مهم دانست. امور خارجه جوزف او برای مذاکرات جاری در وین مبارزه کرد، اما برخی از مسائل مهم هنوز در پیش است. ابتکارات ایران این توافق را در دسترس قرار داده است، اما توافق نهایی منوط به «رفتار مسئولانه» غرب است.

علاوه بر بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی تلفنی با همتای روسی خود سرگئی لاوروف و همچنین با لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در مورد مذاکرات جاری در وین مشورت کرد. وزیر امور خارجه با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با همتای انگلیسی خود و بیان اینکه توافق خوب در وین در صورت واقع بین بودن غرب قابل حصول است، در توییتی نوشت: درخواست ایران از انگلیس در مسیر درستی است.

امیر عبداللهیان که روز دوشنبه (۲۶ بهمن) در نشست خبری مشترک در تهران میزبان سیمون کاونی وزیر امور خارجه ایرلند بود، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، توافق خوبی را در کوتاه مدت ممکن دانست و افزود: «ما معتقدیم. اگر ایالات متحده و سه کشور اروپایی در مورد بازگشت به تعهدات خود در شورای امنیت سازمان ملل جدی باشند، یک توافق خوب و کوتاه مدت برقرار می شود. وی همچنین تاکید کرد که تهدید و هشدار طرف مقابل نقطه پایانی مذاکرات را تعیین نمی کند.


14001125000710637804524024866388 36081 PhotoL خبر خاکستری

مقامات ایرانی به ویژه حسین امیرعبدالهیان بارها اعلام کرده اند که جمهوری اسلامی ایران قاطعانه به دنبال یک توافق خوب و معتبر در چارچوب منافع و حقوق خود است.


* بیل مکانیکی: بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده ایم، اما …

در آخرین ساعات شامگاه چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در توئیتر در وین نوشت: «پس از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا زمانی که همه چیز به نتیجه نرسید. موافقت کرد.” هیچ چیزی توافق نشده است. رسیدن به این هدف مستلزم واقع بینی، پرهیز از اسراف و توجه به تجربه چهار سال اخیر است.

حفاری ها گفتند: وقت آن است که طرف های مذاکره کننده ما تصمیم بگیرند.


14001124000630 Test PhotoL خبر خاکستری

پس از آن، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در موافقت با باقری گفت: اکنون زمان تصمیم گیری نهایی در مذاکرات وین در خصوص برجام است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که تصمیمات خود را گرفته است و تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، همانطور که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند، در وین با دستورالعمل های صریح برای مذاکره و بر اساس اصول مشخص در حال انجام مذاکرات است. . در همین راستا، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه روز دوشنبه (۲۶ بهمن) در نشست خبری مشترک با همتای ایرلندی خود گفت: ما همچنان با ابتکار، جدیت و منطق قوی مذاکرات بر سر میز مذاکره وین حضور داریم. همکارم آقای باقری و همه کارشناسان ارشد ایرانی از وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و همه دستگاه های ذیربط برای رفع تحریم ها به گفت وگوهای جدی خود ادامه می دهند.

وی بر ضرورت تمرکز بر غرب و آمریکا تاکید کرد و گفت: اکنون با بحران تحریم ها علیه عراق، اهمیت آن بیشتر شده است. ما جدی هستیم. ما آماده دستیابی به یک توافق خوب هستیم و از رفتار تکان دهنده غرب در مذاکرات استقبال نمی کنیم. کشورهای غربی به جای رفتار تکان دهنده و به جای بازی با متن و بازی با زمان، باید قصد واقعی خود را برای بازگشت به مسئولیت کامل خود در برجام نشان دهند.

از سوی دیگر، علی شمهانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، روز چهارشنبه ۲۸ بهمن در توییتی نوشت که برجام پیش از این به پوسته ای خالی برای ایران در عرصه اقتصادی و رفع تحریم ها تبدیل شده است. هیچ تعمیر اساسی وجود نخواهد داشت.


14001127000223 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

* باز هم مذاکرات بد پلیس

در همین حال، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که کشورش همواره نقش یک مذاکره کننده بد را ایفا کرده است، در بیانیه ای گفت که مذاکرات وین به اوج خود رسیده است و توپ را به ایران انداخته و خواستار راه حل های سیاسی از سوی جمهوری اسلامی شده است. از

از سوی دیگر، گروهی متشکل از 200 نفر از اعضای کنگره در نامه های هشداردهنده ای با تاکید بر اینکه بایدن حق ندارد «ضمانت» به ایران درباره برجام ارائه کند، اعلام کردند که هرگونه توافق با ایران بدون موافقت کنگره لغو خواهد شد.

موفقیت یا شکست مذاکرات به تصمیم سیاسی غرب و آمریکا بستگی دارد. اگر این تصمیمات را بگیرند، توافق نهایی صورت خواهد گرفت. البته طرف‌های مقابل نباید فراموش کنند که خواسته‌های ایران به‌طور واقع‌بینانه در راستای الزامات توافق 2015 (برجام) و بر اساس تجربیات به‌دست‌آمده از اقدامات کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا و هر گونه فشار، قرار گرفته است. به‌ویژه فشار رسانه‌ای یا تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی، ناقض اراده طرف ایرانی و دستورالعمل‌های مذاکره‌کننده تیم ایرانی نیست. توپ از قبل در زمین حریف است و رسیدن به توافق نیازمند تصمیمات سیاسی آنهاست.

در صورت تصمیم گیری نهایی طرف های مقابل در برخی زمینه ها به ویژه در حوزه تحریم ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، توافق حاصل می شود. البته هیئت ایرانی بر ایجاد اعتماد ذاتی و اطمینان از توانایی بازیابی سریع با حفظ زیرساخت ها و پتانسیل هسته ای تاکید ویژه ای داشت. تیم مذاکره کننده ایرانی خواستار توافقی است که به طور کامل منافع و حقوق مردم ایران را تضمین کند.


14000927000317 Test PhotoL خبر خاکستری

البته در این میان نباید از پاروهای صهیونیستی نیز غافل شد. سفر رژیم صهیونیستی به وین و رایزنی های انجام شده نشان می دهد که مقامات این رژیم روش های قبلی را بی فایده دانسته و اکنون آشکارا در صدد فشار بر 1+5 و آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند. ناظر هسته ای سازمان ملل و کشورهایی که نام برده شد، اگر واقعاً می خواهند مشکلات را حل کنند و به توافق برسند، نباید تحت تأثیر خواسته های زیاده خواهانه رژیم صهیونیستی قرار گیرند.

به گزارش فارس، هشتمین دور از مذاکرات ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای لغو تحریم های آمریکا عصر سه شنبه 18 بهمن ماه پس از 11 روز مذاکره برگزار می شود. به هیئت های مذاکره کننده دستور دهد تا با پایتخت ها مشورت کنند. ، از سر گرفته شد. دیدار دوجانبه علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات، اولین دیداری بود که هیئت ایرانی-روسی به ریاست علی بهاگری و میخائیل اولیانوف دنبال شد. میز و صحبت کردند. پس از آن دیدار دوجانبه هیئت‌های ایرانی و چینی برگزار شد که مذاکره‌کننده ارشد ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی و آخرین دیدار انریکه مورا در وین روز سه‌شنبه و تا پایان روز سه‌شنبه ادامه داشت. موضوعات باقی مانده از بحث تمهیدات اجرایی و اقدامات هسته ای در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


14001108000287 Test PhotoL خبر خاکستری

روز چهارشنبه 11 فوریه در وین، کار کارشناسی هیئت های مذاکره کننده در خصوص متون از ساعات اولیه بامداد آغاز و تا ساعت 2 بامداد پنجشنبه در چارچوب جلسات هماهنگی داخلی ادامه داشت. روز پنج شنبه 12 بهمن ماه رایزنی هایی در سطوح مختلف از جمله بین هیات های ایران و اتحادیه اروپا، ایران و روسیه و ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی انجام شد. روز جمعه 13 فوریه، هتل کوبورگ وین شاهد 3 جلسه بود که شامل کارگروه اقدام هسته ای با حضور کارشناسان ایرانی و گروه 1+4، کارگروه سوم یا ترتیبات اجرایی و کارگروه رفع تحریم ها با حضور بود. نشست ایران و چین به ریاست باقری و مذاکره کننده ارشد چین برگزار شد و پس از آن علی باقری و انریکه مورا به گفتگوهای دوجانبه پرداختند. روز شنبه ۲۳ بهمن ماه، هیات های ایران و روسیه به سرپرستی باگری و اولیانوف و پس از آن هیات های ایران و اتحادیه اروپا با علی باگری و انریکه مورا دیدار کردند. دیدار هیأت های ایران و چین از دیگر اتفاقات روز شنبه بود.


14001124000633 Test PhotoL خبر خاکستری

گفت‌وگوهای فشرده در قالب‌های مختلف روز یکشنبه (۲۴ بهمن) بین هیات‌های مذاکره‌کننده ایرانی و ۱+۴ در حالی برگزار شد که جلسات کارشناسی و نشست‌های داخلی هیات مذاکره‌کننده ایرانی تا ساعات پایانی شب ادامه داشت.

نشستی با هیأت های ایران و اتحادیه اروپا روز دوشنبه 25 بهمن ماه برگزار شد و پس از آن نشست مشترکی با حضور ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی درباره برخی موضوعات باقی مانده برگزار شد. باقری دوشنبه شب با الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش نیز دیدار و درباره روند مذاکرات گفت و گو کرد.


14001125000986 Test PhotoL خبر خاکستری

هیأت ایرانی روز سه‌شنبه (۲۶ بهمن) دیدارهای داخلی داشت و پس از آن علی باقری و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کردند. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پیامی توئیتری با اشاره به دیدار روز سه شنبه خود با بیل مکانیکی نوشت: مذاکرات مهمی با بیل مکانیکی داشته است.


14001126000495 Test PhotoL خبر خاکستری

به دنبال آن دیدار دوجانبه کاوشگر و مورا و در نهایت دیداری نزدیک به سه ساعته با هیئت هایی از ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی انجام شد و یکی از مهم ترین موضوعات باقی مانده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دیداری دوجانبه روز چهارشنبه (۲۶ بهمن) میان باقری، مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا، هماهنگ کننده این مذاکرات برگزار شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید