ایران عضویت FATF را ممنوع کرد

ایران عضویت FATF را ممنوع کرد

محمد میرزایی

ایران عضویت FATF را ممنوع کرد. این جمله ای است که سیدحمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در واکنش به ماندن ایران در لیست سیاه FATF گفت.

ایران چندین سال است که در این لیست قرار دارد و هنوز قصد خروج از آن را ندارد. عدم عضویت ایران در FATF موضوعی است که هنوز حل نشده باقی مانده است. ایران از مارس 2018 در لیست سیاه این کنوانسیون قرار گرفته است و بسیاری معتقدند که این پرونده بسته شده و هیچ اقدامی برای عضویت انجام نخواهد شد. پیش از این در دوره دولت روحانی تلاش های گسترده ای برای عضویت ایران در FATF انجام شده بود و حتی محمد شریعتمداری از اعضای کابینه دولت روحانی در توئیتی خواستار تصویب عضویت ایران در این کنوانسیون شده بود. بحث مثمر ثمر بودن برجام بدون FATF یا با IFTF بحث داغی در عرصه سیاست ایران بوده است، اما اکنون به نظر می رسد با توجه به عدم عضویت ایران در برجام، انگیزه ای برای پیوستن به این معاهده باقی نمانده است. .

به نظر می رسد پرونده عضویت ایران در FATF در پشت آتش است و دولت علاقه خاصی به باقی ماندن در لیست سیاه FATF ندارد چرا که مسئولان دولتی و بانک مرکزی در قبال آنچه اتفاق می افتد سکوت کرده اند و به این موضوع واکنش موثری نمی دهند.

این در حالی است که کشورها تلاش زیادی برای خروج از این فهرست انجام می دهند و اکثر کشورها سعی می کنند شرایط را به گونه ای مدیریت کنند که بتوانند از مزایای عضویت در این معاهده بهره مند شوند، زیرا تراکنش های بانکی مالی کشورهای غیرعضو غیرممکن است. در ایران با استناد به تحریم های بانکی این عضویت را برای کشور مفید نمی دانند. در همین راستا است که ایران مبادلات مالی خارج از ساختار بانکی دارد.

کدام کشورها عضو نیستند؟

نام ایران در لیست سیاه FATF در کنار نام کشورهایی مانند کره شمالی و میانمار قرار گرفت که اکنون با خروج پاکستان از لیست سیاه این وضعیت برای ایران پیچیده شده است. نکته اینجاست که ایران در شرایطی به دنبال همجواری با شرق است که اظهارات مقامات اتاق بازرگانی حاکی از آن است که حتی بانک‌های روسیه و چین نیز با استناد به تحریم‌ها و عدم عضویت در ایران، از فعالیت و معاملات مستقیم با ایران پرهیز می‌کنند. FATF

حسین سلیمی، یکی از اعضای اتاق ایران و رئیس انجمن سرمایه‌گذاری مشترک ایران و خارجی، می‌گوید: ایران هنوز در هر نوع نقل و انتقال مالی مشکلات زیادی دارد و اخیراً فقط با روسیه به روبل مبادله می‌شود. در حالی که ارز مورد استفاده کشور، کسب و کار ما در درجه اول یورو است. بنابراین نمی توان گفت که مشکل نقل و انتقالات مالی ما حل شده است، زیرا روبل سهم کمی از واردات و صادرات ما را تشکیل می دهد.

سلیمی در خصوص چین نیز گفت: ما با چین ارتباط بانک به بانک نداریم، چین همچنان یکی از کشورهایی است که به دلیل تحریم های غرب با ما قطع رابطه کرده است و هر رابطه ای که خارج از شبکه بانکی باشد 10 است. برای ما 0.15 درصد قیمت بالاتری دارند زیرا آنها هزینه ریسک خود را به طرف مقابل که ما هستیم می پردازند.

از سوی دیگر، مهرداد عباد، یکی از اعضای اتاق بازرگانی نیز با اشاره به کاهش تجارت خارجی به دلیل تحریم ها و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF، گفت: بازگشت ارز به یکی از مشکلات اصلی تجار ایرانی تبدیل شده است. در زمینه واردات، بسیاری از شرکت های خارجی تمایلی به همکاری با ایران ندارند و در نتیجه این شرایط برای بخش خصوصی سخت شده است.

وی با بیان اینکه دولت علی رغم تحریم ها همچنان به تعاملات تجاری خارجی خود ادامه می دهد، به ایلنا گفت: دولت نفت خود را به چین می فروشد و همین موضوع شرایط سختی را برای ادامه معاملات تجاری در بخش خصوصی ایجاد کرده است.

در انتهای جدول ماندیم

سیدحمید حسینی، فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت و گو با خبرآنلاین و در پاسخ به این سوال که چه تغییراتی در لیست سیاه و خاکستری FATF ایجاد شده است؟ وی گفت: ما و کره شمالی در لیست سیاه FATF هستیم. امارات متحده عربی و پاکستان آخرین کشورهایی بودند که از لیست سیاه حذف و در لیست خاکستری قرار گرفتند. به ترکیه نیز هشدار داده شده که در لیست خاکستری قرار خواهد گرفت، اما ما در انتهای جدول هستیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه احتمال احیای برجام روز به روز کمتر می شود؛ وی گفت: به طور معمول در صورت احیای برجام می توان امیدوار بود که FATF نیز تصویب شود اما با توجه به شرایط فعلی بعید است به عضویت FATF فکر کنیم.

عضویت ایران در FATF یکی از بحث برانگیزترین موضوعاتی بوده که در سال های اخیر سیاست و اقتصاد ایران را به خود مشغول کرده است و عدم عزم جزم در این موضوع ضربه سنگینی به تجارت خارجی ایران وارد کرده است.

وقتی سیاستمداران در مورد اقتصاد تصمیم می گیرند

اگرچه موضوع عضویت ایران در کنوانسیون FATF به طور مستقیم بر اقتصاد و تجارت ایران تأثیر می گذارد، اما موضوعی است که سیاستمداران در مورد آن تصمیم گیری کرده اند و اتفاقاً در عرصه سیاسی، این اصولگرایان هستند که مخالفت خود را با عضویت در این کنوانسیون اعلام کرده اند. قرارداد..

سیاستمداران اردوگاه اصولگرایان معتقدند عضویت ایران در FATF می‌تواند مانعی برای دور زدن تحریم‌ها شود، در حالی که در سوی دیگر این اردوگاه این باور وجود دارد که لغو هرگونه تحریمی بدون این عضویت به نفع کشور نخواهد بود. .که معاملات شما را در مسیر درست و قانونی قرار نمی دهد.

عضویت ایران در FATF یکی از بحث برانگیزترین موضوعاتی است که در سال های اخیر عرصه های سیاسی و اقتصادی ایران را به خود مشغول کرده است، اما مهم این است که عدم تعیین تکلیف این موضوع ضربه سنگینی به تجارت خارجی ایران وارد کرده است.

اگرچه ایران با تحریم های بانکی مواجه است، اما حتی تجار ایرانی نیز به دلیل این عدم عضویت با مشکلات زیادی مواجه هستند و نمی توانند پول خود را به کشور منتقل کنند. به هر حال به نظر می رسد که پرونده عضویت ایران در FATF مخفی شده است و ماندن در لیست سیاه FATF برای دولت اهمیت چندانی ندارد زیرا مسئولان دولتی و بانک مرکزی در مورد آنچه می گذرد سکوت کرده اند و هیچ یک از آنها را ندارند. پاسخ موثر به این موضوع

دیدگاهتان را بنویسید