ایران متعهد شده است به مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ادامه دهد


ساعت: 12:23
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908605

وزیر امور خارجه گفت: ایران متعهد به ادامه مذاکرات برای ازسرگیری توافق هسته ای با حسن نیت و بر اساس برابری و احترام متقابل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین نشست هماهنگ کننده ملی گروه دفاعی منشور سازمان ملل متحد که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: ایران با حسن نیت و بر اساس برابری و احترام متقابل، به ادامه مذاکرات برای ازسرگیری توافق هسته ای پایبند است.

متن سخنرانی به شرح زیر است:

به نام خدا

ابتدا به تمامی حضار و میهمانان عزیز خوش آمد می گویم و از شرکت در این نشست مهم ابراز خرسندی می نمایم. معتقدم برگزاری این نشست در شرایط فعلی می تواند بسترهای مناسبی را برای تقویت همکاری میان اعضای گروه حفاظت از منشور سازمان ملل به منظور رفع چالش های مشترک فراهم کند.

همکاران عزیز
خانم ها و آقایان

ما امروز در شرایطی جمع شده ایم که جامعه جهانی با چالش های فزاینده ای در مقیاس منطقه ای و بین المللی مواجه است. علیرغم تلاش‌های مستمر جامعه بین‌المللی برای رسیدگی و غلبه بر این چالش‌ها، تضعیف بی‌سابقه چندجانبه‌گرایی توسط برخی دولت‌ها عملاً به شکست این تلاش‌ها منجر شده است. یکجانبه گرایی افسارگسیخته و هژمونی برخی از قدرت های جهانی، عصر جدیدی از ناآرامی و بی ثباتی را در جامعه بین المللی آغاز کرده است. توسل بیمارگونه آنها به رویکرد یکجانبه، از جمله اعمال تحریم های غیرقانونی، در تضاد آشکار با موازین حقوق بین الملل و حقوق بشر است و پایبندی این دولت ها به اصول منشور سازمان ملل متحد، از جمله و به ویژه ” را با تردید عمیق مواجه می کند. ترویج و احترام به حقوق بشر». بدون شک اجرای این تحریم ها با ممانعت از دستیابی مردم کشورهای تحریم شده به حقوق اساسی و اساسی خود، جنایت علیه بشریت بوده و مسئولیت بین المللی کشورهای تحریم کننده را به دنبال خواهد داشت.

خانم ها و آقایان

در همین راستا، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر اعمال حقوق بشر، در سفر اخیر خود به تهران، با تایید آثار منفی تحریم های یکجانبه بر حقوق اساسی مردم ایران از جمله حقوق بشر، حق توسعه و حق. سلامت به ویژه در شرایط کرونا، تمایل خود را برای لغو کامل تحریم های یکجانبه علیه ایران اعلام کرد. بدون شک مقابله موثر و کارآمد با تحریم های سرکوبگرانه مستلزم تقویت همکاری های بین المللی و تلاش های مشترک کشورهای مستقل است و در این راستا منشور دوستان سازمان ملل متحد به عنوان بلوکی از دولت های مخالف تحریم با ظرفیت های فراوان خود می تواند نقش مهمی ایفا کند. نقش مهمی در پیشبرد و دستیابی به هدف مشترک خود در قبال همه کشورهای تحریم شده داشته باشیم.

مخاطب افتخار؛

خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران بار دیگر بی توجهی این کشور به تعهدات بین المللی و نقض آشکار قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل را به منصه ظهور رساند. این دولت برخلاف تمام ادعاهای خود بی قانونی و زورگویی را جایگزین اجرای تعهدات قانونی خود کرده است. این در حالی است که به شهادت همه ناظران بین المللی، جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر علیرغم بد نیت آمریکا و انفعال اروپا، به حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای پایبند بوده و همواره پایبند بوده است. راه باز گفتگو برای حفظ توافق. مایه تاسف است که دولت کنونی آمریکا علیرغم درخواست صریح جامعه جهانی و علیرغم وعده ها و ادعاهای قبلی همچنان روند اقدامات خصمانه علیه ملت ایران و ادامه سیاست شکست خورده موسوم به فشار حداکثری را حفظ کرده و به جای جبران اشتباهات دولت قبل و بازگشت نامحدود و شرط انجام کامل تعهداتش برای رسیدن به توافق، برعکس، مواضع دوگانه و ریاکارانه می گیرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران بر عزم خود برای ایفای حق مسلم خود در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در همه ابعاد آن، از جمله غنی‌سازی برای مقاصد صلح‌آمیز و بر اساس تعهدات بین‌المللی خود، با حسن نیت و بر اساس برابری و برابری و تساوی، تاکید کرد. احترام متقابل، به ادامه مذاکرات برای ازسرگیری توافق هسته ای پایبند است. تنها هدف از چنین مذاکراتی باید تعهد قوی از سوی همه طرف ها برای پایبندی کامل به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای باشد. اما آمریکا باید ثابت کند که حسن نیت و اراده واقعی دارد و قصد ندارد از مذاکرات برای اتلاف وقت استفاده کند و بهانه دیگری برای ادامه نقض تعهدات خود و ادامه تحریم هایی که متاسفانه این کشور به شدت به آن معتاد است بیابد.

همکاران عزیز؛ خانم ها و آقایان

مداخله بازیگران اصلی و با روش های جدید در امور داخلی کشورهای مستقل ادامه دارد. در این راستا، سوء استفاده از فناوری های نوین ارتباطی و فضای مجازی برای تضعیف حاکمیت ملی و استقلال سیاسی ابعاد نگران کننده ای به خود گرفته است. تولید و انتشار اخبار جعلی و مطالب جعلی و اطلاعات نادرست و گمراه کننده در فضای مجازی علیه ملت ها و دولت ها مغایر با اصول حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد است. اقدامی که ادغام اجتماعی کشورهای مستقل را از طریق فضای سایبری هدف قرار می دهد و اقدامات تروریستی، خشونت و بی ثباتی را در جوامع آن کشورها ترویج می کند. در این راستا اقدامات مشترک کشورهای مستقل به ویژه اعضای منشور دوستان به منظور ایجاد سازوکارهای مناسب در نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل برای مقابله با این پدیده ضروری است.

بدون شک مهمترین ناقض حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل و عامل درگیری ها، ویرانی و بی ثباتی دهه های گذشته در منطقه غرب آسیا، رژیم صهیونیستی و جعلی اسرائیل است. اشغال فلسطین و بخش‌هایی از سرزمین‌های دیگر کشورهای عربی و سلب حقوق مسلم و ذاتی مردم مظلوم فلسطین، نقض و بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های ارگان‌های مختلف سازمان ملل متحد از جمله اقدامات غیرقانونی است که این رژیم از بدو تأسیس تاکنون انجام می‌دهد. داده شده. متأسفانه سکوت قابل توجه نهادهای بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال جنایات سیستماتیک و غیرانسانی رژیم صهیونیستی، جسارت سران این رژیم را برای ادامه و تشدید جنایات و گسترش دامنه تجاوزات خود بیشتر کرده است. و تهدید برای سایر کشورهای منطقه، به نوعی آپارتاید و تبعیض نژادی، پاکسازی قومی، تخریب خانه ها و کشتار فلسطینی ها به رفتار روزمره رژیم جعلی اسرائیل تبدیل شده است.

دولت ها و سازمان های بین المللی نمی توانند و نباید در برابر رژیمی که به طور مکرر و مستمر مرتکب همه جنایات بزرگ بین المللی می شود، سکوت کنند. سازمان ملل متحد بویژه شورای امنیت مسئولیت روشنی حقوقی، انسانی و اخلاقی برای رسیدگی به این جنایات، اجرای قطعنامه های خود در مورد مسئله فلسطین و تضمین تحقق همه حقوق مسلم فلسطینیان دارد. همانطور که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است، تنها راه رسیدن به صلح در فلسطین، علاوه بر مقاومت مردم، برگزاری همه پرسی با حضور تمامی ساکنان اصلی فلسطین اعم از مسیحی، یهودی و مسلمان است. و همچنین آوارگان فلسطینی و تشکیل کشور مستقل فلسطینی در سراسر سرزمین تاریخی و مادر فلسطین اورشلیم را پایتخت خود می داند.

همکاران محترم، خانم ها و آقایان؛

ایجاد منطقه ای قدرتمند در غرب آسیا همواره یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است. اما در دهه های اخیر، مداخلات گسترده و مستمر فعالان فرامنطقه ای در امور داخلی کشورهای منطقه و اشغال آنها و اعمال تحریم های غیرقانونی، تحقق این هدف را با چالش جدی مواجه کرده است. ادامه اقدامات مغایر با قوانین بین المللی قدرت های غربی در منطقه غرب آسیا از افغانستان گرفته تا عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و یمن به تقویت گروه های تروریستی و تجزیه طلب منجر شده و صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی را به خطر انداخته است. اما امروز خواست و اراده ملت‌های منطقه برای تحقق پیشرفت، استقلال، اشغال‌زدایی و امنیت جدی‌تر از همیشه است و فردای بهتری را برای نسل‌های آینده نوید می‌دهد. مثمر ثمر بودن دکترین مقاومت جلوه بارز عزم ملت ها برای تحقق این مهم است.

در خاتمه ضمن ارج نهادن به تلاش های کشورهای عضو گروه منشور سازمان ملل برای تقویت چندجانبه گرایی و حاکمیت حقوق بین الملل در روابط جهانی، امیدوارم نشست امروز بتواند افق های جدیدی را برای تقویت همکاری ها و دستیابی به اهداف مشترک ما بگشاید.

دیدگاهتان را بنویسید