ایران هرگونه خشونت علیه نمایندگی های دیپلماتیک و کنسولی را محکوم می کند


ساعت: 09:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904327

سفیر و معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با محکوم کردن هرگونه خشونت علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در اروپا در جریان حوادث اخیر گفت: دولت‌های خارجی و سفارت‌های آنها در تهران نباید در امور داخلی ایران دخالت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زهرا ارشادی، سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در سخنرانی خود در کمیته ششم (کمیته حقوقی) مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تاکید کرد: اعمال خشونت آمیز علیه دیپلمات ها و دیپلمات ها. و مراکز کنسولی ایران در اروپا در حوادث اخیر ابعادی دارند. در مقیاس بزرگ و بی سابقه بود، که نشان می دهد که سازماندهی شده و بخشی از یک کمپین بزرگتر علیه ایران است.

وی با ارائه گزارشی از حملات و اقدامات خشونت‌آمیز علیه دیپلمات‌ها و سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای ایجاد فضایی امن و آرام با شرایط کامل به کار گرفته است. وظایف دیپلمات ها و سفارتخانه های دیپلماتیک و کنسولی خارجی در اما متأسفانه پس از حوادث اخیر در ایران، تعدادی از دفاتر دیپلماتیک و کنسولی و دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورهای اروپایی از جمله دانمارک، نروژ، بلژیک، انگلیس، آلمان، بلغارستان، هلند، ایتالیا و سوئد مورد خشونت قرار گرفتند.

وی افزود: خشونت علیه دیپلمات‌ها و مراکز دیپلماتیک و کنسولی ایران در اروپا در حوادث اخیر ابعاد گسترده و بی‌سابقه‌ای داشت که نشان‌دهنده سازمان‌یافته بودن و بخشی از کارزار بزرگ‌تر علیه ایران است.

سفیر و معاون نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگونه خشونت علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی و دیپلمات‌های خود به‌ویژه تأخیر قابل توجه در مداخله یا عدم اقدام پلیس را محکوم می‌کند. همچنین اعتراض شدید خود را نسبت به ورود غیرمجاز نیروهای پلیس آلبانی به ساختمان دیپلماتیک و کنسولی ایران در تیرانا در تاریخ 17 سپتامبر 2022 در پی قطع یکجانبه روابط دوجانبه توسط دولت آن کشور اعلام می‌کنیم. اعلام می کنیم

وی به نگرانی ایران از تلاش غیرقانونی برخی کشورها برای سوء استفاده از مصونیت ها و امتیازات دیپلماتیک در داخل کشورمان برای انجام عملیات مخفیانه بر خلاف وظایف خود و در نهایت تضعیف وظایف نمایندگان دیپلماتیک اشاره کرد. دولت ایران مخالفت شدید خود را با تعدادی از هیئت های خارجی مقیم ایران به دلیل این رفتار نادرست در خاک خود اعلام کرد.

وی تصریح کرد: از کشورهای عضو این نمایندگی ها تقاضا داریم به تعهدات خود در خصوص کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک و کنسولی 1961 و 1963 عمل کنند و در این رابطه از کشورهای فرستنده درخواست داریم به تعهدات خود در ماده 41 سال 1961 عمل کنند. کنوانسیون وین. در مورد جلوگیری از سوء استفاده از ما بر امکانات دیپلماتیک و کنسولی و همچنین موقعیت دیپلماتیک خود تأکید می کنیم. از اعضای نمایندگی های خارجی و کشورهای متبوع آنها انتظار می رود قوانین و مقررات ایران به عنوان کشور میزبان را رعایت کرده و از مداخله در امور داخلی ایران خودداری کنند.

ارشادی همچنین از کشورهای میزبان و همچنین کشورهای میزبان مقر و دفاتر سازمان ملل خواست در اجرای تعهدات قانونی خود در قبال نمایندگی های خارجی در خاک خود، اصل عدم تبعیض و عدم مداخله ملاحظات سیاسی دوجانبه را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به نقش مهم هیات ها و نمایندگان دیپلماتیک در تقویت همکاری های بین المللی و همزیستی مسالمت آمیز توجه داشته است. بدین منظور، ما اذعان داریم که عملکرد مؤثر نمایندگی‌های دیپلماتیک به عنوان نمایندگان دولت‌ها باید با رعایت اصول و قواعد حقوق بین‌الملل حاکم بر روابط دیپلماتیک و کنسولی تضمین شود. جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که این پیش نیاز اساسی برای روند عادی روابط بین کشورها و تحقق اهداف و اصول منشور ملل متحد است.

دیدگاهتان را بنویسید