ایران و مصر در ماه‌های آینده سفیران خود را مبادله می‌کنند/ رئیسی و سیسی تا پایان سال با یکدیگر دیدار می‌کنند

ایران و مصر در ماه‌های آینده سفیران خود را مبادله می‌کنند/ رئیسی و سیسی تا پایان سال با یکدیگر دیدار می‌کنند

مقامات مصری به روزنامه نشنال گفتند که انتظار می رود مصر و ایران طی چند ماه آینده سفیران خود را مبادله کنند. این حادثه بخشی از روندی است که با میانجیگری عمان برای عادی سازی روابط بین دو قدرت منطقه ای انجام شده است. دو مقام گفتند توافق اصولی برای دیدار بین عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی وی حاصل شده است.

مقامات مصری به روزنامه نشنال گفتند که انتظار می رود مصر و ایران طی چند ماه آینده سفیران خود را مبادله کنند. این حادثه بخشی از روندی است که با میانجیگری عمان برای عادی سازی روابط بین دو قدرت منطقه ای انجام شده است.

در ادامه این مقاله، دو مقام گفتند توافق اصولی برای دیدار عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی وی حاصل شده است.

آنها گفتند که این دیدار احتمالا تا پایان سال برگزار می شود.

این خبر چند روز پس از آن منتشر می شود که سلطان هیثم بن طارق، سلطان عمان، سفری دو روزه به مصر داشت و به گفته مقامات، وی و السیسی در مورد روابط قاهره با تهران گفتگو کردند. عمان روابط نزدیکی با ایران دارد.

دولت مصر در مورد روابط با ایران سخت صحبت می کند، اما رسانه های منطقه ای از گرم شدن قریب الوقوع روابط در هفته های اخیر خبر داده اند.

به گفته مقامات، عادی سازی روابط با ایران حسن نیت تهران را در تلاش های قاهره برای برقراری روابط اقتصادی و تجاری نزدیکتر با کشورهایی مانند عراق، سوریه و لبنان که تهران در آنها نفوذ قابل توجهی دارد، تضمین می کند.

مقامات گفتند مصر همچنین تلاش خواهد کرد تا ایران را متقاعد کند که حمایت خود از حماس و جهاد اسلامی، دو گروه اصلی مسلح فلسطینی در نوار غزه، که هم مرز با مصر است، پایان دهد یا حداقل کاهش دهد.

دیپلمات های سطح میانی و مقامات اطلاعاتی ایران و مصر از ماه مارس برای عادی سازی روابط، رایزنی های پشت درهای بسته برگزار کرده اند. آخرین دور این مذاکرات در اوایل ماه جاری در بغداد انجام شد. علاوه بر روابط دوجانبه، تنش زدایی در مناطقی که ایران نفوذ قابل توجهی دارد مانند یمن، لبنان و سوریه نیز مورد بحث قرار گرفت.

گرم شدن روابط بین قاهره و تهران لایه دیگری به تجدید نظم منطقه ای جاری می افزاید که چشم انداز سیاسی منطقه را تغییر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید