اینجاست که هنر اوج می گیرد/ خلق آثار زیبای چوب جلا داده شده توسط جوان ملایری


ساعت: 13:32
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883512

هنر مجسمه سازی تبلور اندیشه و خلاقیت است. گرچه امروزه بیشتر به تکنولوژی مربوط می شود، اما این امر باعث نشده است که علاقه هنردوستان به دنیای سنتی (دست ساخته هنرمند با مصالح) نادیده گرفته شود، شهرستان ملایر دارای جوانانی سرشار از استعداد، نبوغ و هنر است. که در زمینه های مختلف فعالیت دارند که در مقاطعی متفاوت این هنر را نشان می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان؛ شهرستان ملایر دارای جوانانی سرشار از استعداد، نبوغ و هنر است که در عرصه های مختلف فعال هستند و در مقاطع مختلف این هنر را به نمایش می گذارند..


یکی از نمایشگاه هایی که برای نمایش نبوغ هنرمندان مالایی برگزار شد، مصادف با هفته صنایع دستی و نمایشگاه دستاوردهای هنرمندان مالایا بود..


هنر مجسمه سازی تبلور اندیشه و خلاقیت است. اگرچه امروزه بیشتر به فناوری مربوط می شود، اما این امر باعث نشده است که علاقه هنردوستان به دنیای سنتی (کار هنرمند با مصالح) نادیده گرفته شود..


در دنیای مجسمه سازی، چوب از آن دسته موادی است که بیرونی خشن اما درونی مهربان و ملایم دارد که رازهای اسرارآمیز و پنهانی را در درون خود پنهان می کند و این هنرمند است که هر بار با صیقل دادن چوب دنیایی جدید با نقش های رنگارنگ خلق می کند. .یکی متفاوت پیدا می کند.


آثار هنری این هنرمند بسیار جذاب است و امروزه آوازه هنر او مرزها را درنوردیده است و به جرات می توان گفت که او در عرصه فعالیت خود پیشگام و الگوی سایر هنرمندان است و در همین راستا با وی گفتگویی انجام داده ایم. که به آن توجه می کنیم ..


احمد محیبی نیا، متولد و سال ها در شهر ملایر زندگی می کند 10 در یک سال وارد خاتم می شود 15 در سن 10 سالگی به منبت علاقه مند شد و در این زمینه مشغول به کار شد، امروز کار او مردم را شگفت زده می کند..


چگونه به حجاری و مجسمه سازی علاقه مند شدید؟


به دلیل علاقه شدید من به کار با چوب برای سالها 18 مجسمه سازی را از 18 سالگی شروع کردم و این هنر را به صورت تجربی و بدون مراجعه به معلم برای یادگیری آن آموختم. با عشق و علاقه ای که به این کار داشتم به نتایج درخشانی رسیدم که حاصل این عشق و علاقه بعد از مرگم بود. 8 یک سال کار و تلاش مستمر طول کشید و امروز بدون هیچ حمایتی آثاری که خلق می کنم به کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای عربی مانند قطر، امارات و عراق و برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان، سوئد صادر می شود. و انگلستان البته در این راستا از عمویم استاد حبیب محیبی نیا که تجربیات ارزنده ای در این زمینه دارند و توانستند با کسب تجربه در حضور ایشان در کنار تلاش و پشتکار خودم به این موفقیت ها دست یابند تشکر ویژه ای داشته باشم. من بسیار سپاسگزارم..


مهمترین کار شما تا کنون چیست؟


در حال حاضر به مرحله ای از کار رسیده ام که با کمک عمویم می توانیم هر سفارشی را که علاقه مندان به منبت سفارش می دهند، مثلاً قبل از شروع نمایشگاه، انجام دهیم. 2020 من سعی کردم با کمک عمویم که در این دوره شبانه روز این کار را انجام می داد یک عقاب درست کنم 25 روز در 2 یک شیفت کاری انجام دادیم که اگر یک نفر بخواهد به صورت انفرادی و هشت ساعت کار مفید انجام دهد. 5 به 6 یک ماه طول کشید اما این عقاب با تلاش من و عمویم در کمترین زمان ممکن این مجسمه را ساختیم و فرآوری کردیم اما متاسفانه بنا به دلایلی این مجسمه و مجسمه حاکم امارات نشد. به اکسپو بروید نکته جالب در مورد این مجسمه این است که از قطعات واقعی و طول بال ها ساخته شده است. 80 سانتی متر ساخته شده است.


بیشتر سفارشات شما از کجا می آید؟


اینها سفارشاتی است که توسط خریداران و علاقه مندان مجسمه از سراسر جهان به ما داده می شود و بیشتر مشتریان ما از خارج از کشور هستند و ما نیز با مشتریان سفارشی محلی خود کار می کنیم..


تعداد آثار و زمان کار برای هر مجسمه چقدر است؟


تعداد سفارشات در ماه کاری بستگی به بازار دارد، اگر در ماه خوب کار کنیم می توانیم دو تا سه طرح عقاب یا کرگدن و فیل را به صورت مبلی یا تکی تولید و تحویل دهیم..


آیا جوانان دیگری نیز به این هنر علاقه مند هستند و آیا فرصتی برای تربیت جوانان علاقه مند به این کار وجود دارد؟


آره؛ جوانان از فراگیری این هنر استقبال می کنند و حتی بانوان نیز به هنر منبت کاری علاقه مند هستند و شرایط را برای حضور بیشتر کارآموزان به ویژه بانوان عزیز فراهم می کنیم و امیدواریم بتوانیم صنعتگران جوان، خلاق و ماهر را تربیت کنیم که در کنار برای تامین نیاز بازار باید گامی هر چند کوچک در ایجاد اشتغال برای جوانان برداریم.


یکی از کارهای شما کار روی مبلمان شهری است، در این مورد توضیح می دهید؟


در حال حاضر شهرداری ملایر رایزنی هایی انجام داده است تا بتوانیم تعدادی از درختان خشک و در حال مرگ را به مجسمه های زیبا در خور فضا و مبلمان شهری تبدیل کنیم و از نابودی کامل آنها جلوگیری کنیم..


مهمترین مشکلات شما در این هنر چیست؟


در این زمینه نیز مانند سایر مشاغل مشکلاتی وجود دارد، اما بزرگترین مشکلی که همه فعالان عرصه مبلمان و منبت و چوب به آن توجه دارند، بحث تامین مواد اولیه و چوب است. در حال حاضر در بازار ایران به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم های ظالمانه نمی توانیم به راحتی چوب مرغوب و مرغوب تهیه کنیم و در صورت موفقیت متأسفانه باید مازاد هنگفتی را تامین کنیم که باعث می شود هزینه های تولید به بالا برود. افزایش دادن.


راه حل برای حل مشکل چوب چیست؟


با ایجاد تعاونی می توان مشکل تامین مواد اولیه را حل کرد. در صورت تشکیل تعاونی با حضور تمامی فعالان این هنر و صنعت به جرات می توان گفت که اکثر مشکلات حل می شود و به راحتی می توانیم از امتیازات ویژه آن به خصوص در مورد سهمیه چوب نهایت استفاده را ببریم..


چه درخواستی از مسئولین دارید؟


هنرمندان باید از این صنعت حمایت کنند و حداقل امکانات و خدمات زیربنایی را برای کارگاه ها به ویژه کارگاه هایی که در حاشیه هستند فراهم کنند. در بازدید فرماندار ویژه ملایر از غرفه ما در نمایشگاه صنایع دستی ملایر قول همکاری برای گرفتن تسهیلات برای توسعه کارگاه را دادند و نیروی کار را تامین کنیم از طرفی می توانیم سرمایه لازم را تامین کنیم. تولید بیشتر.


درخواست دیگر من نظارت بیشتر مسئولان بر صنایع دستی ملایر است و به افرادی که متقاضی گواهینامه صنایع دستی هستند گواهینامه بر اساس قبولی در آزمون های عملی و تئوری اعطا شود. همچنین شرایطی را فراهم کنند که علاقه مندان به دریافت گواهینامه برای شرکت در آزمون مجبور به سفر به استان اصفهان نباشند و همچنین از آنها می خواهم قوانین سختگیرانه ای در مورد کپی رایت آثار به ویژه در زمینه صنایع دستی داشته باشند. و قوانینی را در نظر بگیرید که هیچ کس نمی تواند از تصاویر و آثار استفاده کند.


آیا شنیده اید که از کشورهای خارجی درخواست راه اندازی واحد تولیدی کرده اید؟


از برخی کشورها درخواست دارم که در آن کشورها یک واحد تولیدی راه اندازی کنم و در آنجا به کارم ادامه دهم، اما ایرانی هستم و کشورم را دوست دارم و دوست دارم در کشورم بمانم و به جوانان کشور و شهرم خدمت کنم. در حال حاضر یک سفارش بسیار سنگین از قطر دارم، یک مجسمه ابعادی 5 یک و نیم متر طول و یک و نیم متر عرض دارد که شروع به ساخت آن کرده ام و انشالله در آینده نزدیک آن را رونمایی خواهم کرد و انجام این کار در شهر ملایر باعث افتخار و افتخار برای ایران و کشور است. شهرستان ملایر که امیدوارم از سوی مسئولین در بحث امکانات پذیرایی حمایت لازم صورت گیرد..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید