اینگونه است که وعده های رئیس جمهور خالی می شود/ بدهی دولت به بانک مرکزی روز به روز بیشتر می شود

اینگونه است که وعده های رئیس جمهور خالی می شود/ بدهی دولت به بانک مرکزی روز به روز بیشتر می شود

روز جدید روزنامه اطلاعات نوشت: آبان ماه سال گذشته و در اولین ماه های استقرار دولت جدید در جلسه شورای مسکن با حضور رئیس جمهور، حداقل 200 هزار واحد مسکونی روستایی برای استفاده از وام های ارزان قیمت بهسازی و بهسازی تصویب شد. تعمیر در سال جدید وام مسکن روستایی از 100 میلیون تومان به 200 میلیون تومان افزایش یافت و نرخ سود آن 5 درصد تعیین شد.

آبان ماه سال گذشته و در اولین ماه های استقرار دولت جدید در جلسه شورای مسکن با حضور رئیس جمهور، حداقل 200 هزار واحد مسکونی روستایی برای استفاده از وام ارزان قیمت بهسازی و تعمیر مصوب شد. سال نو. وام مسکن روستایی از 100 میلیون تومان به 200 میلیون تومان افزایش یافت و نرخ سود آن 5 درصد تعیین شد.

اوایل کار دولت بود و دوست داشت وعده های خوبی بدهد تا مردم خبرهای خوب بشنوند، اما در روزهای اخیر میرکاظمی رئیس سازمان و برنامه خیلی تمایلی به اجرای آنها برای 2 کاملاً درست نداشت. دلایل یکی اینکه فکر می کند این پرداخت ها تورم زا است و حق با اوست. گفتار دیگر منبع پرداخت مابه التفاوت سود کجاست در حالی که دولت بدهکار کلان بانک مرکزی است؟

حالا بیایید کمی با این اعداد و ارقام بازی کنیم تا بتوانیم کار خود را انجام دهیم و البته دولت و مجلس نیز قول نمی دهند و بر سیستم بانکی سنگینی نمی کنند و کسری و بدهی را افزایش می دهند.

با فرض اینکه مبنای حداقل 200 هزار واحد مسکن روستایی باشد، با ضرب این رقم در 200 میلیون تومان، بانک یا بانک های فعال باید چهل هزار میلیارد تومان برای تزریق نقدینگی قابل توجهی اختصاص دهند و معلوم نیست چند درصد آن خواهد بود. صرف نوسازی شده است.و ساخته می شود و درصدی از آن برای سایر نیازهای اهالی روستا روانه بازار می شود. حداقل 17 درصد مابه التفاوت نرخ سود واقعی وام با سود تأخیر 5 درصدی مصوب دولت است. با همین حساب ساده 6500 میلیارد تومان بدهی دولت است. یعنی دولت باید 17 درصد را بالای 5 درصد وام گیرنده بگذارد و به بانک مرکزی برگرداند که معمولاً چنین عادتی ندارد و این به ده ها میلیارد تومان بدهی قبلی اش اضافه می شود. .

البته این سکه روی دیگری هم دارد. سخنان مدافعان پرداخت و منتقدان رئیس برنامه و بودجه … منتقدان میرکاظمی از جمله مسئولان وزارت مسکن می گویند بانک ها از سال 2018 تاکنون 2000 حمت (یعنی 2000000 میلیارد تومان) تسهیلات پرداخت کرده اند. اول سال نو. این مصوبه هم بر عهده برنامه ششم و هم مصوبه بودجه است و انحراف کمتری دارد و 2 درصد از این حجم عظیم تسهیلات پرداختی حتی یک تسهیلات پرداختی نیست بنابراین باید از مابقی پرداخت کلان کم شود. تسهیلاتی که به نفع کشور و ملت نیست و این مصوبه را اعمال کرد که البته این حرف دروغ نیست، اما چه دو هزار حمت باشد چه این چهل هزار میلیارد تومان، منشأ اختلاف بین درصد نرخ سود رسمی و نرخ سود اجباری باید کاملاً واقعی و معلوم باشد، در غیر این صورت اثبات موضوع نفی غیرممکن نخواهد بود. در صورتی که تنها مشکل این نیست.

دبیر شورای عالی جوانان در برنامه زنده تلویزیونی از اقدامات دولت برای ترویج ازدواج صحبت کرد و گفت که تا چند سال پیش وام ازدواج 3 میلیون تومان بود که البته به تدریج افزایش یافت اما در این دولت برای هر زوج این رقم 120 میلیون تومان است و در مواردی که سن زوج کمتر باشد به 150 میلیون تومان می رسد…
البته در اینجا تعداد وام گیرندگان با توجه به اینکه سالانه حدود 500 هزار ازدواج صورت می گیرد و همچنین میزان نقدینگی توزیعی و میزان مابه التفاوت نرخ سود که بر عهده دولت است بسیار بیشتر از پرونده صدرالذکار وقتی مجری می پرسد مردم از دریافت وام گلایه های مختلفی دارند و مردم زیاد در شعب پرسه می زنند، می گوید البته این صف انتظار را کم کرده ایم اما به هر حال گاهی وام نمی رسد و نقدینگی بانک کم می شود. . و با این اقدامات سعی در جلوگیری از آرامش آن دارند…

برای درک ناهمواری این یک عنصر کافی است 500000 زوج (یعنی یک میلیون نفر) را در 120 یا 150 میلیون تومان ضرب کنیم تا تفاوت نرخ سود واقعی و دستوری را بفهمیم که البته می تواند بخشی از آن باشد. از سپرده های وام بانک قابل ارائه است که شامل همه چیز نمی شود. البته سابقه اعتبارات واگذاری به این موارد محدود نمی شود، کافی است به مصوبات مجلس در بودجه جاری و همچنین سایر تصمیمات و مصوبات خود دولت مراجعه شود. سازوکاری برای تولد فرزندان که بسته به تعداد فرزندان تا صد میلیون تومان می رسد، ابزار وام برای سپرده گذاری یا خرید یا ساخت مسکن (200 میلیون تومان) و از همه مهمتر، ابزار وام صد میلیونی. هزار میلیارد تومان برای ایجاد در محیط های کاری.

نمی توان به همه این موارد اشاره کرد، اما نکته مهم این است که به نظر می رسد دولت و مجلس فکر می کنند تمام پول هایی که در شبکه بانکی به صورت وام است در اختیار دولت و مجلس است و می توانند درباره آن تصمیم بگیرند. در شرایطی که با تورم چهل درصدی مواجه هستیم و ایجاد نقدینگی جدید اثر تورمی دارد و بدتر از همه افزایش بدهی را از کجا باید تامین کرد. دولت به بانک مرکزی و محصول این بخشندگی تورم و سونامی است.

نتیجه این بحث این است که بدهی دولت به بانک مرکزی تاکنون از رقم 178 هزار میلیارد تومان فراتر رفته و بدهی بانک ها به بانک مرکزی نیز با افزایش چشمگیری به 146 هزار میلیارد تومان رسیده است. مجموع این دو رقم به معنای بدهی دولت است و تا پایان سال گذشته میزان وام به بانک مرکزی به 324 هزار میلیارد تومان رسیده است و در صورت اعلام آمار جدید سه ماهه بهار امسال، میزان وام به بانک مرکزی خواهد بود. بسیار بالاتر از این ارقام باشد.

دیدگاهتان را بنویسید