نماینده چابهار سعیدی: اگر شرایط اقتصادی اینگونه باشد طومار را به رئیس جمهور امضا می کنیم/ نان مردم سیستان و بلوچستان آلوده است.

نماینده چابهار سعیدی: اگر شرایط اقتصادی اینگونه باشد طومار را به رئیس جمهور امضا می کنیم/ نان مردم سیستان و بلوچستان آلوده است.

مجلس برای پاسخگویی دولت از اهرم های قانونی مانند استیضاح وزرا و اعمال اصل ۲۳۴ قانون اساسی استفاده خواهد کرد.

نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: از آقای رئیس جمهور تقاضا داریم نگاه ویژه ای که مدعی هستند نسبت به مردم سیستان و بلوچستان دارند را به یک نگاه عادی تغییر دهد و مشکل سوخت، نان و دارو را که گریبانگیر مردم است حل کند. این استان برای حل آن انجام داده است.

معین الدین سعیدی در گفتگو با خبرنگار عصر ایران با بیان این مطلب افزود: مردم سیستان و بلوچستان ساعت ها منتظر سوخت و نان هستند و دارویی وجود ندارد. مردم گاهی برای دریافت سوخت در پمپ بنزین ها پنج تا شش ساعت منتظر می مانند، دولت معتقد است که بیشتر سهمیه سوخت ما قاچاق است، نی بلوچ برای امرار معاش این کار را انجام می دهد. متأسفانه دولت هیچ اقدامی برای مقابله با مشکل قاچاق کبری انجام نداده است. از طرفی با محدود کردن سهمیه سوخت فشار بر مردم را افزایش داده ایم و نتیجه همین صف های طولانی برای بنزین و کپسول گاز است.

وی ادامه داد: در مورد نان نه تنها سهمیه آرد در استان کم نیست، بلکه پدیده دیگری نیز رخ داده که وجود خاک در نان است که مردم را تحریک کرده است. اکنون نانی که مردم از نانوایی ها می خرند با خاک مخلوط شده است، وزارت بهداشت و استانداری استان در حال بررسی این مشکل هستند تا ریشه آن را پیدا کنند.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: بخشی از ریشه این مشکلات عدم اجرای قانون از سوی دولت است. در ازای حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی و خانگی مردم، قرار بود با قیمت 1400 شهریور در کاتالوگ الکترونیکی معرفی شود، اما دولت بار اجرای این موضوع را بر عهده نگرفت و این عدم اجراست. این معضل که این چالش ها را به وجود آورده است و هر روز مردم در حال کاهش هستند تا جایی که شاهد کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی احساس می کردند یکنواختی دولت باعث شده است که به فکر حل مشکلات مردم نباشند و چرا مجلس با دولت مصالحه کرد، گفت: این تنوع سلیقه در دولت می توانست بسیار موثر باشد. این اختلافات می تواند کمک کند به هر حال، البته مجلس با دولت پیمان برادری نبسته است. نمایندگی دولت در حوزه اقتصادی و معیشتی غیرقابل قبول است و این یک واقعیت است اما این آشتی و همکاری مجلس با دولت دوام نخواهد داشت. یکی از نمایندگان مردم از رئیس جمهور سوالی را مطرح کرد اما کسی آن را امضا نکرده است، اگر شرایط اقتصادی به همین منوال پیش برود پیشنهاد را امضا می کنیم اما فعلاً امضایی نداریم.

ساعدی تاکید کرد: اگر بخواهیم به رشد اقتصادی 8 درصدی برسیم نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم و باید با کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت ارتباط خوبی داشته باشیم. و بخشی از آن به دلیل دیپلماسی ضعیف ما است، ما تحلیل هایی مانند زمستان سرد در اروپا داشتیم که در واقع پیش بینی می کرد که به دلیل جنگ بین اوکراین و روسیه، قیمت گاز در اروپا افزایش می یابد و آنها دچار مشکل می شوند. قیمت گاز در اروپا نسبت به قبل از جنگ روسیه تغییری نکرده است، حتی در برخی جاها کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: البته در کنار این انتقادات به عملکرد اقتصادی دولت باید نقطه قوت دولت را در ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه و توجه به بازارچه های مرزی نیز در نظر گرفت که موجب رونق معیشت محلی شده است. و تاثیر مثبتی بر اقتصاد ملی دارد. همچنین اقدامات خوب وزارت نیرو در تامین آب مناطق فقیرنشین و کاهش بسیاری از چالش های مربوط به برق و همچنین توجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به مناطق فقیر ستودنی است.

دیدگاهتان را بنویسید