تورم بالا نتیجه بدهی دولت است/ یک سوم تامین مالی کشور از بازار بدهی انجام می شود

ساعت: 10:11
تاریخ انتشار: 1301/10/30
کد خبر: 1923360

نوسانات درآمدهای نفتی دلیل اصلی ایجاد بدهی دولت است به گونه ای که با افزایش درآمدهای نفتی برای دولت تعهداتی ایجاد می کنیم که پس از نوسانات و نبود درآمدهای نفتی به قوت خود باقی می ماند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مژگان خانلوساوجبلاغی «رئیس نظارت بر تعهدات دولت و بسیج منابع سازمان برنامه و بودجه کشور» ضمن بیان اینکه در موضوع بدهی دولت تفاهم مشترکی وجود دارد، گفت: باید مسیر آینده را به گونه ای طراحی کنیم که آیا می توانیم از بازار بدهی به بهترین شکل استفاده کنیم؟ بنابراین وقتی منابع ناپایدار است، گرفتن بدهی امری طبیعی است، اما وقتی برنامه ای برای بازپرداخت بدهی نداریم، مشکلات و بحران ها به وجود می آید.

وی خاطرنشان کرد: برای ارتقای انضباط مالی باید قوانین مالی رعایت شود و این یک اصل پذیرفته شده در دنیاست.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت روش های شناسایی بدهی ادامه داد: شناسایی و ثبت بدهی ها در سه اداره کل دولت مرکزی، نهادهای عمومی و موسسات مالی یک اصل اساسی در مدیریت بازار بدهی است. هدف باید تثبیت منابع باشد و پرهیز از بی انضباطی مالی در این شرایط یک اصل است.

سهم 35 درصدی بازار بدهی در تامین مالی کشور در هفت ماهه اول سال

وی در تشریح سخنان خود گفت: شاید نتوان کل بدهی کشور را یکجا پرداخت کرد، اما عدم تعیین تعهدات بدهی اشتباه است. به عنوان مثال، می توانیم بدهی را به بدهی نقد تبدیل کنیم. شکل گیری کسری بودجه مستمر نتیجه عدم پرداخت در بازار بدهی است که باید تمهیدات خاصی برای آن اندیشیده شود.

هانلو با بیان اینکه قوانین مختلف که بار بدهی را افزایش می دهد آسیب جدی است، گفت: سند بودجه باید منعکس کننده همه فعالیت های دولت باشد که در اصلاح نظام بودجه به آن توجه شد. ما باید یک صورت مالی دقیق از دولت داشته باشیم. که اکنون این صورت مالی جامع را نداریم.

این مسئول بدهی عمومی خاطرنشان کرد: سهم بازار بدهی در تامین مالی کشور در هفت ماهه امسال در مجموع 35 درصد بوده است. دولت همچنان بزرگترین مشتری در بازار بدهی است، اگرچه عمق بازار بدهی افزایش یافته و ما توانسته ایم با ابعاد مختلف بازار بدهی آشنا شویم. انتشار انواع اوراق بدهی این بازار را عمیق تر از گذشته کرده است.

وی پایبندی دولت به تعهدات مالی خود را مهم ارزیابی کرد و گفت: پیش بینی 180 برداشت همتی از بازار بدهی داریم. در این میان زمان انتشار اوراق بدهی بسیار مهم است و باید برنامه منظمی در این زمینه ایجاد شود. در واقع، داشتن یک برنامه منظم به پیشروی این بازار تا حد زیادی کمک می کند.

وی در جمع بندی مقدمه جلسه با اشاره به دو لایحه مدیریت بدهی های عمومی ابراز امیدواری کرد در برنامه هفتم بتوانیم نگاه علمی تری به این موضوع داشته باشیم.

در ادامه این نشست، حمیدرضا مرشدکنی، پژوهشگر اقتصادی و کارشناس تعهدات و بدهی های نظارتی، تعهدات کشوری و بسیج منابع سازمان برنامه و بودجه کشور درباره روش های شناسایی بدهی گفت: یکی از مهم ترین روش ها تعهدات یک شخص، که سیاست متعادل کردن منابع و مخارج دولت را تعیین می کند، پرداخت می کند. بدهی به بازار است.

وی با اشاره به تعریف صندوق بین المللی پول از بدهی عمومی، خاطرنشان کرد: ساختار نهادهای مولد بدهی و ثبت این بدهی ها دو اصل اساسی در شناخت این بازار است که در سه سطح ملی، عمومی و مالی قابل اعمال است. نهادها بدهی های صریح و غیرمستقیم نیز نوعی تفکیک بدهی هستند.

مابه التفاوت بدهی دولت به بانک ها به عدم به روز رسانی حساب های مالی بانک ها مربوط می شود.

مرشد هانی با نگاهی به مدل‌های سلامت مالی اتحادیه اروپا گفت: ثبات قیمت، مالیه عمومی، نرخ ارز و نرخ بهره اسمی بلندمدت چهار اصل در اتحادیه اروپا هستند که مورد توجه کشورهای عضو هستند.

این محقق با اشاره به انباشت بدهی ها خاطرنشان کرد: فاصله بدهی دولت به بانک ها مربوط به به روز نشدن حساب های مالی بانک ها است. مرکز مدیریت بدهی ها و دارایی های مالی عمومی وزارت اقتصاد تعهدات عمومی را ثبت می کند.

وی در پایان ضمن اشاره به استقرار سامانه مدیریت تعهد گفت: سازمان ها بر اساس سازوکار این سامانه ابتدا با مراجعه به این سامانه و قبل از ایجاد هرگونه تعهد، طرح سقف تعهد را از سازمان اخذ کنند. در واقع ایجاد وظایف جدید دستگاه های اجرایی باید بر اساس درخواست دستگاه در این سامانه باشد و پس از بررسی و تایید کارشناسان سازمان برنامه و دریافت کد یکتا، روند ادامه یابد. بنابراین اگر این فرآیند به درستی انجام شود، می توان به چشم انداز مناسبی از مدیریت بدهی امیدوار بود و این اقدام در روندی منظم می تواند انباشت بدهی را کاهش دهد.

مدیر گروه بودجه مرکز پژوهش های مجلس: تورم بالا نتیجه بحران بدهی است

در ادامه این نشست محمدحسین معماریان مدیر گروه بودجه مرکز پژوهش های مجلس درباره تاثیر متغیرهای کلان بر بدهی های دولت گفت: بحران بدهی پدیده ای است که نتیجه منطقی این بدهی تلقی می شود. در واقع معتقدم تورم بالا نتیجه بحران بدهی است زیرا افزایش تورم توانایی دولت را برای پرداخت بدهی ها افزایش می دهد.

وی با اشاره به روش خام تعدیل اقتصادی دولت ها در شرایط بحران بدهی، ادامه داد: دولت ها به هیچ وجه بدون حسابداری نمی توانند بدهی ایجاد کنند. سرکوب قیمت ها یا افزایش تورم دو راه اصلی برای پرداخت بدهی های دولت ها هستند که هر دو باعث بی اعتباری سیاستمداران می شوند.

این محقق ضمن برشمردن آسیب های اصلی بحران بدهی در هر کشور گفت: بحران بدهی های دولتی می تواند منجر به بحران بانکی شود و فرار سرمایه نیز نتیجه این اقدامات است. اگر دولت بتواند بدهی ها را بازپرداخت کند و توانایی کوتاه مدت پرداخت سود بدهی ها را داشته باشد، می توان به مدیریت این بازار امیدوار بود.

معماریان با اشاره به ریسک ها و بحران های بانکی و مالی ناشی از بحران بدهی خاطرنشان کرد: در ایران کنونی باید مراقب پایداری بدهی باشیم. بدهی قطعی و احتمالی کشور باید همیشه کمتر از تولید ناخالص داخلی کشور باشد وگرنه در حوزه بدهی وارد منطقه احتیاط و ریسک می شویم.

این پژوهشگر اقتصادی خاطرنشان کرد: نوسانات درآمدهای نفتی عامل اصلی ایجاد بدهی های دولت است به گونه ای که با افزایش درآمدهای نفتی برای دولت تعهداتی ایجاد می کنیم که پس از نوسانات و کمبود درآمدهای نفتی، بدهی ها سر جای خود باقی می ماند بدهی. بنابراین توافق ایجاد می شود و به وجود خود ادامه می دهد.

وی با تاکید بر تاثیر قوانین مالی بر ایجاد و تداوم بدهی های دولت، خاطرنشان کرد: بر اساس داده های موجود، با کاهش درآمدهای نفتی، دولت مستعد بازار بدهی شده است. در واقع فقدان قوانین مالی در سال‌های درآمدهای نفتی فراوان باعث شد که پس از کاهش درآمدهای نفتی، تعهدات باقی بماند، اما منابعی برای پرداخت تعهدات وجود نداشته باشد.

معماریان با اشاره به موضوع پرداخت بدهی های قدیم و جدید گفت: رشد اقتصادی می تواند بازپرداخت بدهی ها را ممکن کند. کسری بودجه میزان بدهی داخلی را افزایش می دهد. در دوران رکود، دولت به سیاست‌های حمایتی روی می‌آورد و این باعث می‌شود که دولت بدهی جدیدی ایجاد کند.

وی ضمن انتقاد از سیستم توزیع درصد درآمد نفتی کشور گفت: اگر مقدار مشخصی از درآمد نفتی در اختیار دولت قرار گیرد و مبلغ اضافی آن به صندوق توسعه داده شود، بدون شک تاثیر بهتری در ایجاد بدهی خواهد داشت. نظام درصدی توزیع درآمد نفتی همواره دولت را با مشکل منابع درآمدی مواجه می‌کند زیرا پیش‌بینی‌ها گاهی محقق نمی‌شود اما هزینه آن قطعی است.

در ادامه این نشست، مرتضی چشان، «رئیس انتشار و ثبت اوراق بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار» ضمن اشاره به اینکه بازار سرمایه چگونه می تواند منابع مورد نیاز کشور را تامین کند، گفت: همه وزارتخانه ها و سازمان ها می توانند از طریق دستگاه های ذیربط تامین مالی کنند. بازار سرمایه. در واقع بازار سرمایه می تواند از طرق مختلف تامین مالی دستگاه ها را تامین کند.

این پژوهشگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بورس، بورس، بازار انرژی و بازار کالا چهار رکن تامین مالی هستند که دو رکن آن اوراق اساسی و دو مورد دیگر از این بازارها کالاهای اساسی هستند. مجموعه‌ها فقط باید بدانند که برای چه چیزی پول می‌خواهند تا بتوانند به راحتی از این بازارها استفاده کنند.

وی با بیان جذابیت بازار سرمایه ادامه داد: شاید بسیاری از ارگان های دولتی املاکی داشته باشند که قابل انحلال نباشد اما به سادگی می توانند به این بازارها مراجعه کرده و املاک خود را در بورس عرضه کنند. البته از آنجایی که نهادها و نهادهای دولتی بر اساس قانون شکل گرفته اند، برای استفاده از این ابزار نیاز به اجازه قانونگذار در قالب قانون بودجه دارند.

مرتضی خشکان با اشاره به مدل های تفصیلی تامین مالی از بازار سرمایه گفت: شرکت ها و ادارات مختلف از بازار سرمایه تامین مالی می شوند که البته باید در بودجه این سازمان و نهاد دیده شود.

این کارشناس بازار سرمایه به روند استفاده و نهادها از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: با وجود همه جذابیت های بازار سرمایه، چالش هایی نیز در این بازار وجود دارد. مهمترین نیاز بازار سرمایه ایجاد تقویم عرضه منظم است.

دیدگاهتان را بنویسید