این خانه «پدری» از ما می خواهد که جلوی هنر و گفتگو را نگیریم


ساعت: 10:02
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880711

مراسم معارفه مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با حضور چهره های فرهنگی و هنری در این خانه برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا میرکریمی، سیفاله صمدیان، ابراهیم حقیقی، بهروز غریب پور، رضا کیانیان، ایرج راد، همایون اسعدیان، آتیلا پسیانی، رسول صدراعمال، امین تارخ، علیرضا طباش، قدیر آشنا، مصطفی احمدی، سید محمود حمود رادک، حمود رادک، سید محمود رادک. در مراسم معارفه محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، علیرضا شجاعانوری، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و فرهاد تحیدی از جمله حاضران بودند. در سالن بتهوون برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ایرج راد رئیس شورای عالی خانه هنرمندان به روی صحنه رفت و گفت: تاثیر خانه هنرمندان بر جامعه هنری بسیار زیاد بوده و هست. هدف در اینجا شبیه شدن به یک آکادمی و گسترش دامنه فرهنگی است.

راد درباره انتخاب محمدمهدی عسگرپور تاکید کرد: انتخاب وی بر اساس قانون اساسی، جایگاه و اهداف خانه بوده تا فردی با فرهنگ و توانمند بتواند به شورای عالی کمک کند. امیدواریم خانه با مساعدت شورا و آقای عسگرپور به اهداف خود برسد. امیدوارم با مدیریت آقای عسگرپور با مساعدت شورای عالی، خانه هنرمندان ایران دورانی پررونق و بلند مرتبه را تجربه کند.

پس از آن کیوان کتیریان مجری مراسم از پیرهادی نماینده مردم تهران در شورای اسلامی به نمایندگی از محمدبکر کلیباف رئیس شورای اسلامی دعوت کرد تا به سخنرانی بپردازد.

تبریک به محمدمهدی عسگرپور رئیس مجلس

وی با اشاره به تبریک رئیس مجلس برای حضور محمدمهدی عسگرپور در خانه هنرمندان ایران، تاکید کرد: متأسفانه حوزه فرهنگ و هنر مغفول مانده و در این سال ها کمتر دغدغه آنها را داریم. حوزه ها و درگیر مسائل اقتصادی هستیم.» نباید اجازه دهیم اختلال ادامه پیدا کند و وظیفه ما حمایت از حوزه فرهنگ و هنر است. معتقدم فرهنگ و هنر نباید مدیریت شود، بلکه باید حمایت شود. در سال های اخیر کاهش یافته است.

پیرهادی افزود: کار بر روی برنامه هفتم توسعه در حال انجام است و خانه هنرمندان می تواند در این طرح توسعه بهترین توصیه ها را در حوزه فرهنگ و هنر بدهد تا برنامه خوبی نوشته شود تا کاربردی و عملیاتی شود.

خانه «پدر» می خواهد.

پس از این سخنان ابراهیم حقیگی ایراداتی را مطرح کرد. وی گفت: خانه این هنرمند 23 ساله شد. واژه خانه در زبان فارسی معنای زیادی دارد و وقتی به برخی از اسم ها پسوند اضافه می شود، وزن زیادی به آن ها می دهد. خانه محل امن و زندگی است و در صورت رها شدن، ویران می شود. خانه پدری انتخاب محمدمهدی عسگرپور را به شورای عالی تبریک و تهنیت می گوید.

وی از آشنایی خود با عسگرپور گفت و افزود: عسگرپور بیش از حد انتظار انجام خواهد داد. کشتی طوفانی خانه سینما را به خوبی نجات داد. در دوره های مدیریتی خود به گونه ای عمل کرده اند که مدیریت بهتری داشته باشند. حضور چهره ها در این مراسم نشان می دهد که با راهنمایی عسگرپور و اعتماد به توانایی های او خانه را تنها نمی گذارند.

حقیقی تاکید کرد: برای خانه هنرمندان جدا از بودجه، پدر بودن مهم است که عسگرپور توانایی این کار را دارد.

انتقاد بهروز غریب پور از جدایی «ایرانشهر» از «خانه هنرمندان»

بهروز غریب پور سخنران بعدی این مراسم بود. وی خطاب به شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری با جداسازی تماشاخانه ایرانشهر از خانه هنرمندان ایران یک اشتباه استراتژیک بزرگ مرتکب شد. زمانی شهردار منطقه سبز بودم و نگذاشتم فضای تماشاخانه ایرانشهر به جمعه بازار تبدیل شود.

وی با تبریک به عسگرپور تاکید کرد: عقب نشینی نکنید. مطمئن باشید که در موقعیت سختی قرار دارید، اما فردی تاثیرگذار هستید. اگر این خواب دیده شد که این خانه را از ما گرفتند، بام خانه هنرمندان ایران است.

شاهواری: نگاه حذفی راه به جایی نمی برد

سپس منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما روی صحنه آمد و گفت: اصغرپور برای ما بچه های سینما و خانه سینما آشناست و ارزش های کاری او برای همه ما روشن و آشکار است.

وی گفت: اگر فرهنگ، تاریخ و تمدن و عنصر مهمی به نام زبان فارسی نباشد، نام ها چه ارزشی خواهند داشت. بزرگترین اشتباه استراتژیک سیاستمداران نادیده گرفتن فرهنگ است. بدون فراموش کردن این که سرزمین مادری کجاست، نمی توان به امنیت و پیشرفت اقتصادی دست یافت. چگونه با گسترش اختلافات فرهنگی کشور را امن نگه داریم.

شهسواری تاکید کرد: نگاه حذفی راه به جایی نمی برد عرصه فرهنگ و هنر با برنامه شکل نمی گیرد بلکه با اعتماد و گفت وگو شکل می گیرد. شما نباید با هنرمند صحبت یا تعامل داشته باشید.

کیانیان: جلوی هنر و گفتگو را نگیریم

رضا کیانیان یکی دیگر از افرادی بود که صحبت کرد. وی در ابتدای سخنان خود یادآور شد: من بچه تئاتر هستم و تئاتر با دیالوگ و مخاطب زنده است. همه ما در مورد هنر صحبت می کنیم، اما هنر بدون گفتگو معنایی ندارد، هنر یک مونولوگ است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر در شخصیت ما تک گویی وجود دارد. بدون هنر همدیگر را نابود می کنیم زیرا ارتباط برقرار نمی کنیم. هنر و گفتگو را مسدود نکنید.

نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز گفت: در آغاز دوره جدید شورای شهر خدمت مردم عزیز خانه هنرمندان ایران آمده ایم، آخرین دوره مدیریت شهری با سختی است. شرایط و منابع مالی بسیار کم . آرزوی ما این است که در عرصه فرهنگ و هنر وقفه ایجاد نشود و گفت وگو شود.

وی یادآور شد: در انتخاب مدیرعامل خانه هنرمندان نظرات مختلفی وجود داشت. شهرداری تهران موظف است ارتباط خود را با خانه هنرمندان ایران حفظ کند. من معتقدم شهردار محترم تهران هم می داند که تمام کارهایی که برای ارتقای جسم و روح شهر لازم است بدون هنرمندان انجام نمی شود.

در این قسمت از مراسم عکس های دیگری از فعالیت های خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر در سال های اخیر پخش شد.

سپس ایرج راد رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران عنوان مدیرعاملی محمدمهدی عسگرپور را به وی اعطا کرد.

عسگرپور: برخی عمدا می خواهند ما را به حاشیه بکشانند

در این بخش عسگرپور به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از شورای عالی به خاطر اعتمادی که به من کردند تشکر می کنم، البته راه سختی بود که مرا به فکر نوشتن فیلمنامه انداخت. قرار شد با فرهاد توحیدی کتابی درباره سختی های سینما بنویسیم.

وی یادآور شد: در این سال ها مدام فضایی را تجربه می کردیم که انگار به عقب می رویم. گویی روز به روز در حالت به عقب می رویم، انگار حلقه مفقوده خود گفتگو است.

عسگرپور تاکید کرد: خانه هنرمندان جامعه عجیبی از انواع هنری است که برای من بسیار جذاب است. اهمیت خانه هنرمندان از نظر جایگاه صنفی بسیار مهم است. ما باید بررسی کنیم که آیا در مسائل صنفی پیش می رویم یا عقب. طرح های توسعه اکنون به مجموعه نامه هایی تبدیل شده اند که شعار باقی مانده اند. امیدوارم برنامه هفتم توسعه اینطور نباشد.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده برای هنرمندان سینمای ایران در جشنواره کن خاطرنشان کرد: مشکل اصلی را نادیده می گیرند. ما در ماجراهای مختلف گیج شده ایم. اتحادیه ها به دلایل مختلفی ناسازگار بودند. وقتی به ژانرهای هنری اجازه انسجام داده نمی شود، چگونه از هنرمندان انتظار دارند که مطابق با نکات مورد نظر صحبت یا کار کنند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: برخی نام ها به خاطر آجری که روی آن می گذارند ماندگار است و برخی اسامی به دلیل به هم ریختگی آجرها فراموش می شود. آقای رضا میرکریمی برای جشنواره جهانی فیلم فجر زحمات زیادی کشید اما این تلاش ها به راحتی نادیده گرفته شد. من معتقدم یک گروه عمدا می خواهند که ما روی مسائل مهم و عمیق تمرکز نکنیم و به حاشیه کشیده شویم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید