این روغن مغز را در دوران پیری تقویت می کند

این روغن مغز را در دوران پیری تقویت می کند

روز جدید ماهی را “غذای مغز” می نامند و یک مطالعه جدید نشان می دهد که ممکن است این مورد در بزرگسالان میانسال باشد.

محققان دریافتند که در بین بیش از 2000 فرد میانسال، افرادی که سطح اسیدهای چرب امگا 3 خونشان بالاتر است، در آزمایش‌های مربوط به مهارت‌های ذهنی خاص عملکرد بهتری داشتند. آنها همچنین دارای بافت ضخیم تری در ناحیه مغز مرتبط با حافظه هستند که معمولاً با ابتلای افراد مسن به زوال عقل نازک می شود.

اسیدهای چرب امگا 3 به ویژه دو نوع معروف به DHA و EPA در ماهی های چرب مانند سالمون، تن، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و ساردین به وفور یافت می شوند. آنها همچنین می توانند از طریق مکمل های روغن ماهی به دست آیند.

تعدادی از مطالعات دریافت بیشتر امگا 3 را با عملکرد بهتر مغز و حتی کاهش خطر زوال عقل مرتبط دانسته اند.

کلودیا ساتیزابال، محقق ارشد این مطالعه در دانشگاه تگزاس گفت: در میانسالی، ممکن است اولین علائم پیری غیرطبیعی مغز ظاهر شود. بنابراین باید به این فکر کنیم که در میانسالی چه کاری می توانیم انجام دهیم تا مغزمان سالم بماند.

تیم تحقیقاتی داده های 2183 نفر را برای مطالعه قلب تجزیه و تحلیل کرد. شرکت کنندگان که میانگین سنی 46 سال داشتند، تحت اسکن MRI مغز و تست های استاندارد حافظه و مهارت های تفکر قرار گرفتند. سطح خونی DHA و EPA آنها نیز اندازه گیری شد.

به طور کلی، محققان دریافتند که 75 درصد از شرکت کنندگان با سطوح بالاتر امگا 3 از نظر مغزی بهتر از 25 درصد شرکت کنندگان با سطوح پایین امگا 3 عمل کردند.

همچنین، گروهی که بالاترین سطح امگا 3 را داشتند، حجم بافت بیشتری را در هیپوکامپ مغز نشان دادند. ناحیه ای که در حافظه نقش دارد و یکی از اولین مناطقی از مغز است که در هنگام ابتلا به زوال عقل آسیب می بیند.

افرادی که سطح امگا 3 بالاتری داشتند نیز در آزمون های استدلال انتزاعی بهتر از همسالان خود عمل کردند.

ساتیزابال افزود: «مطالعات دیگر امگا 3 را با قدرت ذهنی بیشتر مرتبط دانسته‌اند و تحقیقات روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که اسیدهای چرب التهاب را کاهش می‌دهند و از مرگ سلول‌های هیپوکامپ جلوگیری می‌کنند و در عین حال آنها را تقویت می‌کنند».

سازمان غذا و داروی ایالات متحده مصرف بیش از 3 گرم EPA و DHA در روز از غذاها و مکمل ها را توصیه نمی کند مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود.

به گفته محققان، یک رژیم غذایی خوب برای مغز شامل مقدار زیادی سبزیجات (به ویژه سبزیجات مانند کلم بروکلی و سبزیجات برگدار)، میوه ها (به ویژه انواع توت ها)، غلات کامل غنی از فیبر، آجیل و سایر چربی های سالم مانند چربی های موجود در روغن زیتون و آووکادو است.

دیدگاهتان را بنویسید