این فرمول باعث افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران می شود

در لایحه تناسب حقوق کارکنان و مستمری بگیران کشوری و لشکری، دولت می خواهد با فرمولی مبنی بر اعطای امتیاز و افزایش حقوق فرزندان و اعضای خانواده، حقوق ها را افزایش دهد که در نتیجه هر چه حقوق افراد کمتر باشد، افزایش پیدا می کند. درصدی به آن اضافه می شود و این امر به نظام عادلانه تری در پرداخت حقوق دولت کمک می کند.

ارتقای انصاف مرکزی در نظام جبران خسارات کارکنان بخش دولتی و مستمری بگیران به یکی از مهمترین مطالبات کارکنان و مستمری بگیران بخش دولتی در سال های اخیر تبدیل شده است و لایحه تناسب حقوق کارکنان و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​ارائه شد. در پاسخ به این درخواست اگرچه مرکز پژوهش های مجلس از منظر رعایت قوانین این لایحه را مورد انتقاد قرار داد، اما نتیجه آن را مساعد دانست.

اقدام مثبت لایحه تناسب دستمزد

در لایحه تناسب حقوق کارکنان کشوری و بازنشستگان کشوری و لشکری، دولت با رویکردی هدفمند، ضمن افزایش حقوق و مزایای کارمندان و مستمری بگیران، از تبعیض ناعادلانه و نابرابری در نظام جبران خسارات کارکنان و مستمری بگیران، اقدام کرده است. به ویژه بی عدالتی های ناشی از کاهش روش افزایش دستمزد کارکنان و مستمری بگیران در سال 1401.

مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی مولفه‌های این لایحه، 3 مورد کلیدی را به عنوان اقدامات مثبت دولت در منشور تناسبی شناسایی کرد.

از دیدگاه این مرکز، جبران درصد افزایش دستمزد و مزایای پایه اقشار درآمد بالاتر با مبلغ ثابت حدود یک میلیون تومان به حقوق و مزایای کارکنان دولت از جمله اقدامات مثبتی است که موجب جبران خسارت می شود. سیستم برای کارکنان بخش دولتی و مستمری بگیران عادلانه تر است.

البته بدون توجه به دیدگاه دولت و نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، کارشناسان معتقدند آنچه با این روش افزایش دستمزد اتفاق می‌افتد منجر به برابری دستمزدها و نزدیک‌تر شدن درآمدها به یکدیگر می‌شود، در حالی که عدالت فراتر از برابری است و به معنای پرداخت است. مزد بر حسب شایستگی، و آن منصب مردم است.

به گزارش همشهری، گام دوم دولت در لایحه تناسب حقوق دولتی، طبق اعلام معاونت پژوهشی مجلس، افزایش رقم ثابت 900 هزار تومانی برای بازنشستگان کشوری و لشکری ​​است که در راستای تامین بیشتر حقوق بازنشستگان کشوری انجام می شود. پشتیبانی از قسمت های ضعیف

همچنین ساماندهی بهره مندی کارکنان دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات عمومی از فوق العاده های ویژه و همچنین ساماندهی حقوق عائله مندی و کمک هزینه فرزندان شاغلین و مستمری بگیران از دیگر اقدامات این سازمان است. دولت که در چارچوب سیاست های کلی نظام اجرا خواهد شد.

به گزارش همشهری، در لایحه تناسب حقوق کارکنان کشوری و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​مقرر شده است که در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت، درآمد کارمندان اقشار مختلف حقوق افراد شاغل در موسسات مورد بررسی برای گروه‌بندی برای نفقه فرزند 100 درصد و برای حقوق خانواده 50 درصد افزایش می‌یابد.

شرط اصلی تصویب لایحه دولت

مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: از منظر اصول بودجه ریزی و آثار کلان اقتصادی و حتی بر اساس سند تحول دولت، سازمان برنامه و بودجه موظف است بار مالی بلندمدت پیشنهادات سیاستی و لوایح قانونی را ارزیابی و هرگونه هزینه جاری را انجام دهد. بسته به پیش بینی منابع مالی پایدار.

هدف این اصول محافظت از جامعه در برابر تورم ناشی از سیاست های بخش دولتی و مدیریت کسری بودجه به عنوان یک آسیب اقتصادی است. ضمن اینکه حتی بار مالی کوتاه مدت اجرای مفاد لایحه قانونی در 6 ماهه دوم سال نیز به طور مشخص پیش بینی نشده و تنها به کاهش وام دهی به بخش ساختمان محدود می شود.

بر این اساس، از منظر کارشناسی، تصویب کلی لایحه دولت تنها در صورتی امکان پذیر است که اعتبارات لازم برای اجرای آن از منابع پایدار و قابل اجرا تامین شود.

این فرمول باعث افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران می شود

تغییرات پیشنهادی

موضوع دیگری که مرکز پژوهش های مجلس درباره لایحه پیشنهادی دولت برای انطباق حقوق با قوانین موجود مطرح کرد این است که متن لایحه علاوه بر تامین منابع قوی برای تامین هزینه های تعدیل حقوق، مستلزم اصلاحات متعددی است که در صورت بی توجهی، تبعیض ها و بی عدالتی های جدیدی را در پی خواهد داشت و در نظام پرداخت کشور مستقر می شود.

گروه پژوهشی مجلس، 7 نکته را به عنوان مهمترین اصلاحات مورد نیاز در متن لایحه دولت، عمدتاً برای شفاف سازی متن، همسویی آن با قوانین موجود و جلوگیری از ابهامات و اختلافات احتمالی در آینده پیشنهاد کرد. اما در برخی موارد سعی در جلوگیری از تبعیض دارد. گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بدون توجه به اصلاحات بر اساس تغییرات متن، بر لزوم درج مواد قانونی در لایحه به منظور جلوگیری از تبعیض ناروا بین ذینفعان این لایحه با سایر مقامات دولتی و همچنین جلوگیری از اعمال این لایحه تاکید می کند. افزایش غیر سنتی حقوق خانواده و حمایت از کودکان در سالهای بعد

این مرکز تاکید کرد: بند جدیدی با عنوان: «دولت متعهد می شود افزایش حقوق و مزایا موضوع این لایحه را بین تمامی دستگاه های اجرایی و کلیه کارکنان مشمول آن دستگاه ها به طور مساوی تقسیم کند» به تنها ماده پیشنهادی دولت که هدف آن این است. جلوگیری از تکرار تجربه نامطلوب گذشته توزیع نامتعادل فوق العاده ویژه موضوع بند «10» ماده 68 قانون مدیریت کارکنان دولت بین دستگاه های مختلف قوه مجریه.

دیدگاهتان را بنویسید