این مراسم در بیت العباس سیریش آباد برگزار شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از کُردتودی ، مردم سیریش آباد همه ساله در آستانه ماه محرم و به یاد لب تشنه امام حسین (ع) و یاران باوفایش، بشقاب بر دوش گرفته و به اجرای برنامه می پردازند. مراسم مذهبی با زمزمه در این شهر یا حسین.

کاسه گذاشتن یکی از مراسم عزاداری سنتی ایرانیان است، روایت شده است که وقتی امام حسین علیه السلام و یارانش به سوی کوفه می‌رفتند، همه ظرف‌ها و کاسه‌ها را در یکی از چشمه‌ها پر از آب کردند. و هنگامی که کاروان امام وارد صحرای کربلا شد، ممکن است با لشکریان حر که می خواستند امام را دستگیر کنند که در خطر مرگ از تشنگی بودند برخورد کردند و امام به سپاه حر پر از آب نوشیدند.

این مراسم بیش از 500 سال قدمت دارد و همه ساله با یادآوری این وقایع تاریخی در محلات و مساجد معمولا چند روز مانده به ماه محرم برگزار می شود.

در این آیین کاسه‌ها و چندین مشک پر از آب بر دوش پیرمردان و عاشقان حسینی به داخل مسجد برده می‌شود و ضمن احترام به کاسه‌ها، همه حاضران در مسجد به پا می‌خیزند و جلوی آن‌ها به سینه می‌زنند. و با شور و شوق بر سینه یکدیگر می کوبند و با شوق خاصی حرکت می کنند و «الدخیل» یا «اباالفضل» می گویند.

پس از دور زدن مسجد، کاسه ها را در جای مخصوص خود قرار می دهند و بلافاصله از آبی که در مشک ها است پر می کنند و دعای مخصوص قرار دادن کاسه ها در میان حزن و اندوه حاضران خوانده می شود.

ابراهیم مومنی مدیرمسئول کانون ویژه مهدیه سریش آباد در این خصوص گفت: مراسم اهدای لوح و استقبال از ماه محرم طبق آئین و سنت هر ساله با حضور عاشقان و علاقمندان برگزار می شود. علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام با سرود.و سخنرانی در وصف سعید و سید و سالار شهیدان برگزار می شود.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مهدی سورش آباد خاطرنشان کرد: هیئت عزاداری مهدی سورش آباد همه ساله با برگزاری برنامه های ویژه به استقبال ماه محرم می رود.

مومنی همچنین گفت: این مراسم با مساعدت هیئت امنای مسجد، پایگاه مقاومت بسیج و کانون ویژه مهدیه شهرستان سریش آباد برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: این آیین عاشورایی تشتزی در سیریش آباد در هفتمین جلسه هیأت ثبت احوال کشور در تاریخ 31 آذر 1394 به شماره 688 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید