بادامچیان: وزیر ناموفق صمت هم باید برود

بادامچیان: وزیر ناموفق صمت هم باید برود

روز جدید : وزیر صمت متأسفانه نتوانست کار خود را به خوبی انجام دهد و به نظر من اگر جای خود را به یک فرد آگاه تر بدهد بهتر است، خوب بودن کافی نیست، وزیر باید متخصص، قوی و با تجربه باشد. و می تواند ببُرد

جواد مرشدی: ایشان از ابتدای دولت آقای رئیسی در کابینه خود از بحث انتصابات گرفته تا کسب درآمدهای میلیاردی غیرقانونی برای یک برنامه تلویزیونی که قبل از وزارتخانه یکی از داوران همان برنامه بود، از وزیر رفاه انتقاد کرده است. اخراج گسترده مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انتصاب افراد غیر ماهر و سیاست ها و تصمیمات بحث برانگیز برای افزایش حقوق و دستمزد سالانه کارگران که علیرغم ارقام جذاب، پشت واقعیت های قوه مجریه باقی ماند و برخی از ذینفعان را به خود جذب کرد. و راه اندازی اعتراضات خیابانی دلایلی بود که ادامه کار او را نه تنها برای مجلس، بلکه برای دولت و در نهایت وزیر جوان غیرممکن کرد که با وعده ها و شعارهای باورنکردنی مانند ایجاد شغل با یک میلیون تومان در یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور به او تکیه کرد. او مجبور به استعفا شد و در حالی که شب گذشته استعفای خود را «شایعه» اعلام کرد، امروز متن استعفای خود را در رسانه ها منتشر کرد.

اکنون پس از خداحافظی ناگزیر عبدالمالکی با پاسداران، سوال اصلی افکار عمومی و کارشناسان این است که آیا با رفتن وزیر کار، تغییر کابینه متوقف می شود یا این اولین حلقه از زنجیره برکناری وزرای ناکارآمد است. به خصوص در تیم اصلی اقتصادی؟

این موضوعی است که خبرآنلاین در گفت و گو با اسداله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی مطرح کرده است:

خبر استعفای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وجود گذشت کمتر از یک سال از عمر دولت سیزدهم، امروز در رسانه ها منتشر شد. به نظر شما زمان این استعفا مناسب است؟

استعفای وزیر تصمیم شخصی اوست و نمی‌توانیم بگوییم چرا استعفا داده یا نه، یکی می‌پذیرد که وزارتخانه کاری انجام دهد و بعد به این نتیجه می‌رسد که یا نمی‌تواند یا نمی‌تواند یا حمایت لازم را ندارد. اگر وزیر واقع گرا باشد در این گونه موارد وقت تلف نمی کند، من او را فردی متدین می دانم و فکر می کنم کاری که انجام داده احتمالاً وظیفه است.

البته اگر این استعفا از روی تکلیف بوده، جایز است، همان گونه که قبول وزارت اگر بر اساس تکلیف بوده باشد، جایز است و جانشین او می شود و راه را برای مستحقان باز می کند.

در سال 1359 که شرح تعهدات حزب را با مرحوم آیت الله شهید بهشتی نوشتیم، در بحث تکالیف اعضا و مسئولین، آقای بهشتی فرمودند: «این را باید به شرح تعهدات شرع اضافه کنید. جمهوری. او می تواند از او بخواهد که این مسئولیت را که متعلق به کل جامعه است، خالصانه بازنشسته کند و از ایسلا دعوت کند که بیاید و مسئولیت کار را بر عهده بگیرد و خودش هم صمیمانه او را همراهی می کند. اگر آقای عبدالملکی هم با این اصول و نگرش ها موافق است، استعفا می دهد، باید از ایشان تشکر کنیم.

موضوع دوم ارزیابی کار اوست، ارزیابی کار او طبیعتا به کسانی بستگی دارد که روی آن کار کردند، اما در مجموع پیروزی لازم را نداشت و پذیرش استعفای او از سوی رئیس جمهور بسیار شایسته و فردی است. به همین ترتیب یکی از مشکلاتی که در این سال ها داشتیم بحث تقابل هاست، بنابراین پذیرش استعفای او کار درستی است. مهمتر از استعفای ایشان بحث انتخاب و تعیین جانشین شایسته ایشان است و امیدوارم در مسائل کارگری، کارفرمایی، کارگری، شرایط فعلی، معیشت جامعه کارگری، تولید و صادرات و پیشرفت، فردی جایگزین او شود. به جلو حرکت کن. امیدواریم جناب آیت الله رییسی پس از تجربیات کسب شده، این بار انتخاب بعدی ایشان مصرف کننده، قوی، کارآمد، آگاه و آشنا باشد.

روز گذشته شایعه استعفای وی مطرح شد و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به شدت آن را تکذیب کرد. سخنگوی دولت هم همین کار را کرد و بالاخره آقای عبدالملکی هم در اینستاگرام در این باره دروغ گفت. امروز گفتند این استعفا دیروز مورد تایید رئیس جمهور قرار گرفته است، می دانید این نحوه اطلاع رسانی درست است، آیا این بازی افکار عمومی نیست؟

چرا فقط این ابعاد منفی را می بینید، یک نفر تا دیشب کار می کرد و نمی خواست برود، دیشب نماز شب خواند و در نماز شب به این نتیجه رسید که یک نفر بهتر از او می تواند وزارت را رهبری کند و وارد شد. صبح و استعفا داد با توجه به این یک مشکل است.

وزیر صمت امروز اولین کارت زرد دولت سیزدهم را از مجلس دریافت کرد و تعداد وزرای مورد انتقاد بهاریان به طور کلی به ویژه در تیم اقتصادی به شدت افزایش یافته است. آیا با روند فعلی احتمال استعفا، عزل یا استیضاح وزیر دیگری وجود دارد؟

دولت در آخرین جنجال و نارضایتی عمومی چه باید بکند؟

در حوزه اقتصاد و تورم معتقدم آقای رئیسی باید عوامل ایجاد این مشکلات را تغییر دهد، حتی اگر افراد خیلی خوبی باشند.

نظر شما درباره معرفی وزیر اقتصاد چیست؟

به نظر من آقای هندوزی مدیریت وزارت اقتصاد را بر عهده داشته است. اتفاقا به نظر من یکی از کسانی است که با تجربه انباشته و نیروهای خوب انتخاب شده می تواند مشکلات کلان اقتصادی را به خوبی حل کند البته نکته مهم بحث مالیات است اگر بتواند نظام مالیاتی مناسبی را در وزیر کشور قطعاً بسیار خوب و موفق خواهد بود.

بادامچیان: وزیر ناموفق صمت هم باید برود

چندی پیش رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس آقای ولی اسماعیلی از تشکیل کمیته بررسی عملکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد، نقش این کمیته را در این زمینه چگونه می بینید. این استعفا؟

از تشکیل این کمیته اطلاعی ندارم اما در حال فعال سازی فراکسیون موتلفه هستیم. در این دو سال سعی کرده‌ایم مقداری از کسری‌ها را آرام کنیم.

چرا؟

با توجه به مسائل مختلف و تشکیل دولت و مجلس جدید، در بحثی که این هفته داشتیم به کل هیات رئیسه فراکسیون گفتم یکی از وظایف شما نظارت و ارزیابی است نه اینکه به دنبال آسیب شناسی باشید.

چرا آسیب شناسی مشکل دارد؟ پس از آسیب شناسی می توان راه حلی برای حل مشکلات ارائه داد …

آسیب شناسی خیلی خوب است، اما وقتی به شناسایی آسیب نگاه می کنید، البته فقط نکات منفی این آسیب را می بینید. ارزیابی برای بررسی نقاط قوت و ضعف یک وزیر است. در ایران در گروه وزرا نقاط منفی زیادی نداریم. (من نمی گویم اصلا نداریم، زیرا برخی در گذشته داشته اند) اما بعید است که آنها واقعاً نمی خواهند کار کنند و ممکن است واحدهای خود را مدیریت نکرده باشند. آنها را تشویق به کار کنید و به کسانی که در آن هستند کمک کنید. نیاز به کمک دارند و اگر نقطه ضعفی دارند با آنها صحبت کنید که اگر نتوانستید خوب انجام دهید گناه نکرده اید وگرنه هر وزیری با هر سلیقه ای دوست دارد که رهبری وزارتخانه توسط نمایندگان مجلس انجام شود اما من نمی دانم الان چه کار می کنند.

اخیرا تعداد نمایندگان منتقد دولت در مجلس زیاد شده است، دلیل چیست؟

همه آیت الله رئیسی را قبول دارند، هیچ فردی در کشور نیست که سلامتی، فعالیت، دلسوزی و کمال انصاف را قبول نداشته باشد، من در مورد وزیر صمت صحبت کردم، قصد خندیدن به ایشان را ندارم و محترمانه می گویم که نمی تواند. موفق باشید، اما من می گویم وزیر بهداشت که وزیر همان دولت هم هست موفق شده است. بنابراین انتقاد از کار یک وزیر به معنای مخالفت با رئیس جمهور محترم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید