پایان ماه عسل مجلسی با دولت ابراهیم رئیسی/وزیر ساکت است/شاید وزیر صمت جدید نباشد.

پایان ماه عسل مجلسی با دولت ابراهیم رئیسی/وزیر ساکت است/شاید وزیر صمت جدید نباشد.

استیضاح وزیر صمت نیز واقعیت دیگری را آشکار کرد. برای نفوذ در مجلس نیازی به داشتن اکثریت نیست و گاهی یک نماینده می تواند جو را کنترل کند. تا جایی که علیرضا بیگی نماینده تبریز با همراهی حضرت پور نماینده ارومیه این کار را انجام داد.

عصر ایران است. مهرداد خدیر – همانطور که در یادداشت قبلی و ساعاتی پیش نوشتم، در صورت رای مجلس به ادامه وزارت رضا فاطمی امین و مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی، باید به این سوال پاسخ دهند. کوی و برزن که ازش SUV هم میخوای گرفتی؟!
کانال تلگرام عصر ایران

اما نمایندگان مجلس ترجیح دادند از حیثیت خود دفاع کنند و فریادهای مردم که «تو نوکر مردم هستی نه خادم دولت» آنها را به خود آورد و می دانستند که دستان علیرضا بیگی نماینده تبریز، چندان خالی نبود و توجیهات خبرگزاری حامی دولت مبنی بر اینکه توافقاتی وجود داشته، اما تاریخ آن مشخص نیست. وی تصریح کرد که نمی توانند کل ماجرا (انتقال یا ترجمه هیچ نماینده یا همکار یا نزدیکان آنها) را تکذیب کنند.

فاطمی امین را قبلاً نمی شناختم، اما وقتی در 26 مرداد 1401 در مراسمی در تالار رودکی که ربطی به روز خبرنگار نداشت، به خبرنگاران قول تسهیلات خرید اجناس داد، می دانستم برای جلب توجه رسانه ها و اجتناب از آن است. استیضاح که در آن زمان هم ادامه داشت و جالب اینجاست که پرونده شی استوچن تا دو سه روز پیش مسکوت بود که دوباره شروع شد و مشخص شد که او فردی است که چنین وعده هایی می دهد و این. یعنی فاسد نیست و راست میگه ماشین خودش l90 هست ولی قیمت همین l90 اول وزارتش چنده و الان چنده؟
از سراسر وب

2000 دلار در ماه با انجام کارهای ساده

درست است که این ارز است و ما در تحریم هستیم، اما این گروه با ادعای عدم ارتباط اقتصاد با تحریم و استفاده از شعارها و توهمات از این دست و تکذیب دولت قبل در این نوع توضیحات گلایه ها را نمی شنوند.

حضور رئیس جمهور در جلسات استیضاح وزرا اجباری نیست و چندان هم مکرر نیست و برای اولین بار این سید محمد خاتمی بود که در اردیبهشت 1378 در جلسه استیضاح مهاجرانی شرکت کرد و 24 سال بعد سید ابراهیم رئیسی فکر کرد. ، اینکه فاطمی امین از طناب استیضاح آزاد می شود به مجلس رفت و یک اشتباه سیاسی دیگر مرتکب شد. هنر آقای رئیسی این است که ادبیات رسمی را تکرار کند، مشتی باید و نبایدها را به هم می زند و مشکلات را به گردن پیشینیان می اندازد و البته در جلسه استیضاح امروز از هیچ کدام استفاده نشد.

احمدی نژاد می دانست که کردها آسیب پذیر هستند و در سال 87 به جلسه استیضاح نرفت و اگر در اواسط بهمن 91 رفت به خاطر تهدید لاریجانی بود و زمانی که زیر فشار قرار نگرفت و می دانست که صفحه استیضاح بوده است. برگشت، عصبانی شد و رفتار دیگری داشت، اما ابراهیم رئیسی هیچ کدام از این محاسبات به مجلس نرسید. نادیده گرفتن این موضوع که اگر بر اساس وعده و وعید باشد، وزیر قبلاً آنها را به شکل دیگری مطرح کرده است و چرا نمایندگان مردم باید خود را در معرض اتهام قرار دهند؟ 20 اردیبهشت 1402 برای ابراهیم رئیسی روز یادگیری است، هرچند فردا روز معلم است.

از سوی دیگر سمت فاطمی امین نیز مانند حمید بهبهانی وزیر راه در دولت احمدی نژاد شد. چرا که دولت باید دو وزارتخانه «راه و ترابری» و «مسکن سازی» را با هم متحد می کرد و مجلس به او رای نداد تا وزیر دو وزارتخانه را تعیین کند.

حالا با احیای وزارت بازرگانی، نمایندگان مجلس ترجیح دادند به استیضاح فاطمی امین رأی دهند تا ابراهیم رئیسی دو وزیر را معرفی کند: یکی وزیر صنعت و معدن و دیگری وزیر بازرگانی و به این ترتیب رضا فاطمی امین به احتمال زیاد آخرین وزیر صنعت، معدن و تجارت باشد زیرا چاره ای نیست و وزارت بازرگانی برای حمایت از حقوق مصرف کننده مجددا تشکیل می شود. بوروکراسی ایران به قدری قوی است که هر بار که قصد تخریب یک موسسه را دارند، شکست می خورند و وزارتخانه های قبلی بازگردانده می شوند. در کشورهایی که محصولات صادراتی متفاوتی دارند، وزارت صنعت و تجارت یکی است نه ما که مهمترین صادرات آن نفت خام است و مهم ترین دغدغه قیمت مواد غذایی و تنظیم بازار است. یکی از مشکلات فاطمی امین و اسلافش این بود که نمی دانستند طرف تولید کننده باشند یا مصرف کننده.

استیضاح وزیر صمت نیز واقعیت دیگری را آشکار کرد. برای نفوذ در مجلس نیازی به اکثریت ندارید و گاهی یک نماینده می تواند فضا را کنترل کند. تا جایی که علیرضا بیگی نماینده تبریز با همراهی حضرت پور نماینده ارومیه این کار را انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید