عده ای در دولت حاضرند همه چیز را فدا کنند تا وزیر ساکت بماند/ عده ای در دولت به وزیر اقتصاد حمله می کنند.

عده ای در دولت حاضرند همه چیز را فدا کنند تا وزیر ساکت بماند/ عده ای در دولت به وزیر اقتصاد حمله می کنند.

رشیدی کوچی به خبرآنلاین گفت: چرا عده ای در دولت قصد حمله به وزیر اقتصاد را دارند در حالی که به نظر من وزیر صمت یکی از ضعیف ترین وزرای کابینه است و عده ای در دولت حاضرند همه چیز خود را فدا کنند تا به این ترتیب به نظر من وزیر صمت یکی از ضعیف ترین وزرای کابینه است. وزیر صمت در جای خود باقی می ماند، یک سوال وجود دارد

جواد مرشیدی: چند روزی است که استیضاح وزیر صمت بار دیگر بر سر زبان ها افتاده و نمایندگان قصد دارند روز یکشنبه برای دومین بار آقای فاطمی امین را به مجلس احضار کنند. فاطمی امین سال گذشته با وساطت کلیباف و یک دوره دو ماهه در آستانه استیضاح قرار گرفت، اما مخالفان حضور وی در مجلس بیکار ننشستند و باز هم خواستار استیضاح وی شدند، این بار هیات رئیسه با چهل امضا اعلام استیضاح کرد. . اکنون 22 تن از آنها به بهانه اتحاد و همکاری که با قوانین جاری مجلس مغایرت دارد، حاضرند امضای خود را پس بگیرند. از آنجایی که همکاری و تعامل مجلس و دولت صرفاً در جهت اصلاح امور است، گویی برخی از نمایندگان مردم قصد دارند این روند را ادامه دهند و با تعارف بر کشور حکومت کنند، همانطور که در روز رای اعتماد انجام دادند. رای به نخست وزیران بحث کنترل، استیضاح ابزار کار مجلس است. «خبرآنلاین» در گفت وگو با جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون و شوراهای داخلی کشور، به بررسی این استیضاح و برخی شبهات پیرامون اختلافات در دفتر رئیس جمهور پرداخته است.

اخیرا صحبت هایی در مورد تفاوت وزارت امنیت و وزارت اقتصاد مطرح شده است. به نظر شما این چقدر درست است؟

من از دعواهای داخل کابینه اطلاعی ندارم، اما از یک چیز مطمئنم و آن اینکه در تیم اقتصادی دولت، وزیر اقتصاد تقریباً یک سر و گردن از بقیه بالاتر است. چرا عده ای در دولت قصد حمله به وزیر اقتصاد را دارند در حالی که به نظر من وزیر صمت یکی از ضعیف ترین وزرای کابینه است و عده ای در دولت حاضرند همه چیز را قربانی کنند تا وزیر صمت زیر سوال برود. .

عده ای در دولت حاضرند همه چیز را فدا کنند تا وزیر ساکت بماند/ عده ای در دولت به وزیر اقتصاد حمله می کنند.

بر اساس شنیده ها برخی از نمایندگان مردم با درخواست استیضاح وزیر صمت پس از سخنان رهبری امضای خود را پس گرفته اند، آیا این منافاتی با آیین نامه داخلی مجلس ندارد؟

این خبر صحت ندارد، زیرا پس از دریافت پیام، هیچ کس نمی تواند پس بگیرد یا امضای خود را اضافه کند. جلسه استیضاح قطعا یکشنبه برگزار می شود. اصل این گفتگو این است که برخی از نمایندگان گفتند ما قبل از اعلام وصول امضای خود را پس گرفتیم و هیأت رئیسه نباید می گفت که استیضاح وزیر صمت با چهل امضا اعلام شده است، بلکه باید می گفتند که این استیضاح است. با هجده امضا اعلام شد. اختلاف در این مورد است و همانطور که گفته شد پس از اعلام وصول هیچکس نمی تواند امضا را کم و زیاد کند.

شما طرفدار استیضاح هستید؟

آره

در دیدار با رهبری، نمایندگان از کمک های خود به دولت گفتند و در این راستا دولت با پیروی از فرمایشات رهبری در راستای همگرایی و هم افزایی چگونه باید با مجلس تعامل داشته باشد؟

این تعامل دو طرفه است اما مجلس بارها حسن نیت خود را ثابت کرده است و فکر می کنم مجلس حداکثر تعامل و همکاری را با دولت دارد. من از نزدیک شاهد این موضوع هستم، از سوی دیگر دولت تعامل و همراهی مجلس را دارد. نبايد سخنان حضرت آقا را به نفع يك وزير مصادره كنيم، اين اشتباه است. مردم از وزیر و وزارت صمت گلایه دارند و دیدیم که وضعیت خودرو به نارضایتی عمومی تبدیل شده است، در این شرایط عده ای می آیند و می خواهند از حضرت آقا که سیاست و استراتژی کلان است به نفع وزیر صحبت کنند. استیضاحشان اعلام می شود مصادره می کنند متاسفانه بدبینی در مردم ایجاد می کنند و این جفا حق رهبری است. حضرت آقا در همه دولت ها و در همه مجالس تاکید داشتند که با هم تعامل داشته باشند. حرف من این است که تعامل به این معنا نیست که هر چه دولت بگوید مجلس بگوید یا هر چه مجلس بگوید دولت بگوید. منظور از تعامل این است که اگر مجلس تشخیص دهد که وزیری نالایق و غیرقابل مدیریت به دولت و مردم آسیب می زند، وارد عمل شود و او را برکنار کند و این در قانون منعکس شده است و هیچکس بالاتر از قانون نیست.

یکی از نمایندگان گفت امضاها را پس بگیرید چون شایسته تر از آقای فاطمی امین نمی شناسیم. به نظر شما آیا این گفته صحت دارد و در کل آیا ما فرد شایسته ای برای این وزارت داریم؟

من این بحث را نمی پذیرم که چون نمی دانیم نفر بعدی کی خواهد بود، باید به فرد فعلی بسنده کنیم. قانونگذار موضوع استیضاح را حق نمایندگان مردم دانسته و حتما به این موضوع توجه داشته است. من فکر می‌کنم افراد زیادی از او شایسته‌تر هستند و اگر دولت فردی در حد وزیر یا ضعیف‌تر را معرفی کند، مجلس می‌تواند به او رای اعتماد بدهد. ما نمی توانیم به وضعیت فعلی بسنده کنیم و ادعا کنیم که نمی دانیم نفر بعدی کی خواهد بود. همچنین فکر می کنم مجلس با این استیضاح پیام صریح به مردم و دولت می دهد که اگر فرد دیگری هم تراز آقای فاطمی امین بیاید قطعا برایش برنامه ای خواهد داشت و اینطور نیست. همانطور که ما آن را می گوییم، زیرا یک گزینه وجود دارد. ما نباید به گزینه موجود بسنده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید