بارندگی در ماه دسامبر بسیار کمتر از حد نرمال است. خشکسالی در ایران ادامه دارد

بارندگی در ماه دسامبر بسیار کمتر از حد نرمال است.  خشکسالی در ایران ادامه دارد

احد تعزیفی، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی گفت: بارندگی آذرماه بسیار کمتر از حد نرمال بوده است. از ابتدای آذرماه حدود 2 میلی متر افت داشته ایم و به طور متوسط ​​باید حدود 12 میلی متر افت می کردیم. به عبارت دیگر میزان بارندگی در آذرماه 85 درصد کمتر از حد نرمال بوده است.

ایران در سه سال متوالی با خشکسالی مواجه بوده است. سال نو آبی هنوز با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند. بارش های پاییزی طبق پیش بینی ها پیش نرفت و در بسیاری از استان ها میزان بارندگی کمتر از حد نرمال بود.

به گزارش تجارت نیوز، پیش بینی های قبلی حاکی از آن است که پاییز و زمستان سال آبی جدید بهتر از سال گذشته خواهد بود. بررسی آمارها نیز نشان می دهد که بارندگی در آبان نسبت به سال گذشته بهتر بوده اما نسبت به سطح نرمال خوب نبوده است. رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی به تجارت نیوز می گوید: پیش بینی قطعی نیست و نمی توان گفت که پیش بینی کارشناسان اشتباه بوده است.

نکته مهمی که احد تعزیف، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی به آن اشاره کرد، وضعیت منابع آبی کشور است. وی می گوید: حتی اگر بارندگی نه برای یک سال، بلکه برای چندین سال به طور مداوم نرمال باشد، باز هم به حد نرمال منابع آبی نخواهیم رسید. کمبود آب جبران نخواهد شد زیرا منابع زیرزمینی ما تا حد زیادی تخلیه شده است.»

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی به تجارت نیوز گفت: در پایان آبان ماه بارندگی در کشور به حد نرمال رسید اما در آذرماه به میزان قابل توجهی کمتر از حد نرمال بود. بارندگی در هفت روز گذشته 0.9 میلی متر بود و باید 1.6 میلی متر می باریدیم.

وی ادامه می دهد: از ابتدای آذرماه حدود 2 میلی متر بارندگی داشته ایم که به طور متوسط ​​باید حدود 12 میلی متر بارندگی می کردیم. به عبارت دیگر میزان بارندگی در آذرماه 85 درصد کمتر از حد نرمال بوده است. از ابتدای فصل جاری یعنی همان ابتدای سال آبی حدود 27 میلی متر بارندگی داشته ایم اما باید به طور متوسط ​​2.39 میلی متر بارندگی می کردیم. یعنی حدود 31 درصد کمتر از حد نرمال بارندگی داشتیم.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی گفت: بارندگی در اکثر استان ها به حد نرمال نرسیده است. آخرین گزارش ها حاکی از آن است که بارندگی تنها در چهار استان بوشهر، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و گلستان به حد نرمال رسیده است. در مجموع در سه سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده ایم. «فصل جدید در سال آب نشان دهنده تداوم خشکسالی در کشور است.

عدم تعادل بسیار زیاد منابع آب زیرزمینی

وی درباره وضعیت منابع آب توضیح می دهد: منابع آب شامل منابع آب سطحی و زیرزمینی است. بیشتر آب مورد نیاز کشور از منابع زیرزمینی تامین می شود. برداشت از منابع آب زیرزمینی کشور بسیار بیشتر از چیزی است که این منابع را تغذیه می کند. با ادامه برداشت بی رویه، سطح آب های زیرزمینی با کاهش جدی مواجه شده و بسیاری از دشت های کشور به وضعیت غیر قابل قبولی رسیده اند. این وضعیت نشان می دهد که ما از منابع آب زیرزمینی کشور نارضایتی زیادی داریم».

احد تاضف می گوید: ما اکنون در یک خشکسالی اجتماعی-اقتصادی هستیم. یعنی دوره های قبلی (خشکسالی هواشناسی، کشاورزی و هیدرولوژیکی) را پشت سر گذاشته ایم و وضعیت خوب نیست.»

وی درباره پیش بینی های قبلی از وضعیت بارندگی کشور به تجارت نیوز گفت: پیش بینی های فصلی همیشه اشتباه است. ما نمی توانیم پیش بینی را با قطعیت بپذیریم. همیشه باید به عنوان یک احتمال دیده شود. زمانی که پیش بینی می کنیم بارش نرمال خواهیم داشت، باید طرف دیگر پیش بینی را در نظر بگیریم.»

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی می‌گوید: پیش‌بینی‌های فصلی نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر با اما و اگر بیان می‌شود. ما این پیش بینی ها را بر اساس مدل های جوی انجام می دهیم. یکی از خطاهایی که این مدل ها می توانند داشته باشند خطای مشاهده است. ما دیدی از کل سیاره نداریم. خطای محاسباتی نیز باید در ساختار این مدل ها در نظر گرفته شود. برخی از خطاها نیز به فیزیک برمی گردد. بنابراین طبیعی است که گاهی پیش بینی ها محقق نمی شود».

کاهش بارندگی در سطح وسیعی از ایران

روز گذشته فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور به خبرنگار ایرنا گفت: هفته گذشته سازمان هواشناسی اصلاحیه ای بر پیش بینی های قبلی خود ارائه کرد که بر اساس آن میزان بارش های پیش بینی شده برای پاییز امسال به ویژه از … 15 نوامبر محقق نشده است.”

وی همچنین گفت: آمار بارندگی در حوضه های آبخیز کشور نشان می دهد که میزان بارندگی کاهش یافته و منطقه وسیعی از کشور با کاهش بارندگی مواجه است.

پیش از این محمدرضا کاویان پور، رئیس پژوهشکده آب وزارت نیرو درباره کانال آب ایران گفته بود: «شرایط تغییر اقلیم بر میزان بارندگی نیز تأثیر گذاشته است. در یکی دو سال اخیر با کاهش 20 درصدی بارندگی در سراسر کشور مواجه بوده ایم. این کاهش 20 درصدی در برخی جاها می تواند 50 درصد و در برخی دیگر 10 درصد باشد. این توزیع از نوسانات بارندگی در کشور قابل توجه است.