کدام شهرها دچار خشکسالی بسیار شدید هستند؟/ چابهار و دشتیاری شاهد بیشترین کاهش بارندگی بوده اند.


ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918550

بر اساس اسناد موجود، به گفته رئیس شبکه رصد سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های زاهدان و میرجاو بیشترین منطقه خشکسالی بسیار شدید را داشته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون ; در عین حال، تغییر اقلیم تأثیر زیادی بر افزایش دما و کاهش بارندگی دارد که منجر به تغییرات عظیمی در آب و هوای کره زمین شده است.

ایران یکی از مناطق متاثر از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است که دمای هوا نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و میانگین بارندگی در کشور نیز کاهش یافته است.

در عین حال، تغییر اقلیم جدا از محیط زیست نیست و اگر بارندگی کم و هوا گرمتر شود، تحت تأثیر سناریوهای مختلف تغییر اقلیم قرار می‌گیرد و مناطق خشک با تغییر اقلیم خشک‌تر می‌شوند.

کاهش بارندگی در دو ماه از سال گندم 1401

محسن باستانی رئیس شبکه پایش سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: میانگین بارندگی استان در سال آبی جاری تا نیمه اول آذرماه 1.6 میلی متر و ضریب بلندمدت آن 6.8 است. میلی متر، که از 76 کاهش یافته است. این نشان دهنده کاهش 58 درصدی نسبت به سال قبل برای مدت مشابه است.

وی با اشاره به اینکه در مهرماه امسال با کاهش 60 درصدی بارندگی مواجه بودیم که نسبت بلندمدت آن تنها 0.6 میلی متر بود، افزود: در آبان ماه کاهش 100 درصدی بارندگی داشتیم که نسبت بلندمدت این کاهش بود. فقط 1/1.8 میلی متر، ما ملاقات کردیم.

رئیس شبکه رصد استان ادامه داد: بر اساس آمار استانی بیشترین کاهش بارندگی مربوط به شهرستان های چابهار و دستیاری بوده و در بازه زمانی یک ساله منتهی به آبان ماه 1401، 94.82 درصد استان درگیر خشکسالی بوده است. با شدت‌های مختلف مانند زاهدان، میرجاوه و شهرهای شمالی استان بیشترین وسعت با خشکسالی بسیار شدید را داشتند.

به گفته این مسئول؛ در دوره 10 ساله 99.6 درصد از مساحت استان با خشکسالی های شدید مختلف مواجه بوده و حدود 70 درصد از مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی شدید و بسیار شدید قرار گرفته است.

بستانی تصریح کرد: در این مدت شهرستان های دلگان، ایرانشهر، تفتان، کنارک، نیکشهر، لاشار، زرآباد، فنوج، کسرکند، زابل، هامون، هیرمند، نیمروز، زهک و زاهدان بیشترین مساحت زمین را به خود اختصاص دادند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید