بار مالیاتی بر کارمندان و مشاغل کوچک درست نیست

بار مالیاتی بر کارمندان و مشاغل کوچک درست نیست

بودجه 1402 از سوی دولت در مجلس ارائه شده است اما بسیاری از مردم به آن اعتراض دارند. برخی معتقدند دولتی که به دلیل تحریم ها به دلیل انزوای بین المللی نتوانسته درآمد نفتی خود را محقق کند، برای تامین بودجه خود بار مالیاتی خود را بر اقشار ضعیف، کارمندان و بنگاه های کوچک تحمیل می کند.

از سوی دیگر بی نظمی در بازار ارز، توده بسیاری از ایرانیان را از همیشه کوچکتر کرد و سال 1402 سال سختی برای معیشت مردم بود. این در حالی است که بودجه 1402 این فشار را افزایش خواهد داد.

محمدرضا رضایکوچی، رئیس کمیسیون سازندگی مجلس در خصوص لایحه بودجه 1402 گفت: به نظر من لایحه بودجه 1402 همان لایحه قبلی است، یعنی. مثل همیشه بودجه ای را بستیم که 80 درصد جاری و 20 درصد ساخت و ساز و تحول و خلاقیت است و هیچ چیز خاصی در بودجه سال آینده نسبت به امسال وجود ندارد.
قرار بود امسال دو میلیون واحد مسکونی تحویل دهیم اما خیلی عقب هستیم

وی افزود: نقاط ضعف بودجه 1402 به عنوان مثال در بحث بیمه مسکن است، یعنی در این حوزه موضوع رد شده و انتظارات ما برآورده نمی شود. با اختصاص 30 هزار میلیارد تومان برای صندوق مسکن با نقطه مطلوب فاصله داریم. قرار بود امسال دو میلیون خانه تحویل دهیم اما خیلی عقب هستیم و نمی توانیم از این مدل مسکن دل خوش کنیم. همچنین از نظر بخش خصوصی در اجرای پروژه های عمرانی بسیار ضعیف هستیم و انگیزه و ظرفیتی برای بخش خصوصی ایجاد نکرده ایم.

وی در خصوص برنامه ششم توسعه گفت: سال گذشته حداکثر 30 درصد برنامه توسعه اجرا شد و اصلا کافی نبود و این اجرا قابل قبول نبود.

تخصیص بودجه 1402 بر اساس سفرهای دولتی در استان ها است
نماینده مردم جهرم با ابراز ناراحتی از میزان بودجه اختصاص یافته به حوزه انتخابیه خود در سال جاری گفت: متاسفانه تخصیص بودجه براساس سفر دولت به استان ها و مناطق است و اگر سفر به استان و منطقه صورت نگیرد، بودجه تعیین شده است. توزیع نخواهد شد و من فکر می کنم این روش نوعی به هم ریختگی در بودجه ایجاد می کند، زیرا در مجلس چندین ماه است که با لایحه ای که از سوی دولت ارسال شده، سروکار داریم. تا زمانی که لایحه بودجه بازنگری شود و در نهایت بودجه ای باشد که باید با آن پیش برویم و یک بودجه طعم دار بر اساس سفرهای دولتی است. اگر دولت به استانی سفر کند صددرصد بودجه می دهد و اگر سفر نکند هیچ اعتباری به آن استان اختصاص نمی دهد. این بی نظمی و بی برنامگی عدالت را زیر سوال می برد. تخصیص اعتبار برای سفرهای استانی الگوی خوبی نیست.

رضایی تصریح کرد: برای هر سطح بر اساس شاخص ها و نیازهای کشور یک عدد تعیین و اولویت بندی کرده ایم اما زمانی که بر اساس سفر در استان باشد ارتباط و فشار وجود دارد. : پیش بینی بودجه عمرانی سال آینده زیر 30 درصد افزایش است که با تورم بالای 40 درصد، شرایط سال آینده بدتر از امسال خواهد بود و اگر حداقل 40 درصد افزایش بودجه در نظر گرفته می شد، وضعیت به این شکل بود. جدید. ما امروز پیدا می کنیم. البته نمی توان خیلی از دولت انتقاد کرد چون منابع و درآمد دولت هم محدود است.

وی با بیان اینکه درآمد دولت نفت یا مالیات است که با فرار مالیاتی برخی افراد بر دوش مسئولان و ضعیفان فشار وارد می کند، تصریح کرد: اگر مبنای درآمد دولت از مالیات با جلوگیری از فرار مالیاتی زورمندان محقق شود. ، این اقدام درستی است، اما اگر فقط فقرا، کارمندان و مشاغل کوچک بخواهند مالیات بدهند، تامین درآمد برای دولت درست نیست. دولت به جای فشار بر بنگاه‌های کوچک، مالیات خانه‌های خالی را که تاکنون فقط ۲۵ درصد اعمال می‌شده است، وضع کند.

دیدگاهتان را بنویسید