بازار گوشت همچنان داغ بود/ لابی واردات دولت قبل اجازه خودکفایی را نداد


ساعت: 13:38
تاریخ انتشار: 1401/01/10
کد خبر: 1818484

قصابی ها امروز گران می شوند و گویا گوشت قرمز از خریداران ارثیه پدری می خواهد! التهاب در بازار گوشت تشدید شده و دست خریداران هر روز کوتاهتر از دیروز بازار را ترک می کند … تاریخچه گوشت امروز، سابقه سوء مدیریتی است که از ماه ها پیش از صادرات دام تا قاچاق و افزایش قیمت اجناس نشات گرفته است. بماند که پای دلالان همیشه درگیر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، در حالی که در هفته های پایانی سال 1400 بازار مازندران با کمبود عرضه گوشت قرمز و متعاقب آن افزایش قیمت مواجه بود که هنوز پای مسافران نوروزی این استان را باز نکرده است و اکنون با حضور … چند میلیون مسافر در این استان این استان، این کمبود، عمق بیشتر می گیرد.

کمبود عرضه در کنار افزایش تقاضا به دلیل حضور مسافران در نوروز و نزدیکی به روز طبیعت، قطعاً به وخامت بازار گوشت منجر می شود که موج جدیدی از افزایش قیمت ها را در پی خواهد داشت.

سید کاظم سید اصغری نژاد رئیس اتحادیه قصابان مرکز مازندران در گفت و گو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت عرضه و تقاضا و هیجانات قیمتی در بازار گوشت در هفته دوم نوروز 1401 و در آستانه ماه مبارک رمضان گفت. : با عرضه گوشت و قیمت در روزهای ابتدایی امسال بدتر از هفته های قبل از سال جدید است.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم گوشت در مشهد یکی از مراکز دامپروری کشور از مرز 200 هزار تن گذشت.

رئیس اتحادیه قصابان مرکز مازندران خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی بازار گوشت تنها به مازندران محدود نمی شود و در تمام استان های کشور شاهد وضعیت مشابه هستیم.

این مقام صنفی ادامه داد: با توجه به تلاش هایی که برای کنترل قیمت بازار گوشت در مرکز استان انجام داده ایم، توانسته ایم قیمت هر کیلوگرم گوشت بره را 185 هزار تن نگه داریم و ثابت نگه داریم.

سید عسگری نژاد گفت: قیمت فعلی هر کیلوگرم گوشت گاو در بازار مازندران 170 هزار تن، هر کیلوگرم گوشت گاو 150 هزار تن، هر کیلوگرم بز و گوسفند بین 140 تا 150 هزار تن و گوشت گوسفندی 150 هزار تن است.

وی گفت: ما واقعاً با کمبود ذخایر گوشت در استان مواجه هستیم و برخی از استان ها مانند خراسان رضوی که مرکز دامداری محسوب می شود حتی اجازه خروج دام و خروج دام از استان را نمی دهند. استان.”

رئیس اتحادیه قصابان مرکز مازندران گفت: در حال حاضر گوشت از استان های گلستان و خراسان جنوبی تامین می شود اما این عرضه جوابگوی نیاز بازار نیست.

وی گفت: با توجه به در پیش بودن روز طبیعت و ماه مبارک رمضان، افزایش تقاضا قطعا منجر به افزایش قیمت ها در بازار می شود، با این تفاوت که تقاضا کاهش می یابد تا بازار تا حدودی راکد بماند و به تدریج به تعادل برسد. بعید به نظر می رسد.

سید اصغری نژاد در پاسخ به این سوال که پیش بینی وضعیت فعلی دور از ذهن نیست و باید زودتر اقدامات لازم برای جلوگیری از کمبود منابع انجام می شد. وی گفت: حدود چهار ماه پیش در مصاحبه ای به شما گفتم با توجه به شرایط فعلی در آینده بسیار نزدیک با کمبود دام مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در همان زمان که گفته می شد دام مازاد داریم و باید صادرات انجام شود، گفتیم مازاد نداریم؛ مازادی نداریم. عرضه فراوان امروز به دلیل خشکسالی، دام های زیان آور، هزینه های بالای خوراک و نهاده هاست که منجر به کشتار دام شده است و این امر موقتی است.

رئیس اتحادیه قصابان مرکز مازندران گفت: حتی در آن زمان برخی از کشاورزان تعداد زیادی دام مولد را ذبح کردند و این به خوبی نشان داد که در آینده نزدیک با کمبود دام و در نهایت تامین گوشت مواجه خواهیم بود. “

این مقام صنفی گفت: در حال حاضر گوشت گرم روسی برای تنظیم بازار وارد و در برخی استان ها توزیع می شود اما قیمت آن بسیار بالاست. با توجه به اینکه قیمت خرید در تهران کیلویی 140 هزار تومان است، وقتی به ساری می رسد کیلویی 150 هزار تومان است که با احتساب سود خرده فروش باید با نرخ 160 هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی برسد که بسیار است. نرخ بالا.

سید عسگری نژاد افزود: اگر هدف از واردات این گوشت تنظیم و کنترل بازار است باید با قیمتی بین 110 تا 120 هزار تن به دست مصرف کننده برسد و این نرخ کمکی به تنظیم بازار نمی کند.

وی در خصوص عرضه گوشت منجمد برای کنترل بازار، پاسخ داد: قیمت گوشت منجمد نیز بسیار بالاست. گوشت منجمد برای خرید حداکثر 80 هزار تن در حال حاضر 110 هزار تن است که باید با قیمت 115 هزار تن به دست مصرف کننده برسد که از یک طرف در اختیار توزیع کنندگان نیست و از طرف دیگر تقاضا برای این گوشت قیمت بسیار پایین است

رئیس اتحادیه قصابان مرکز مازندران اذعان داشت: قیمت هر کیلوگرم بره در سال گذشته در همان زمان حداکثر 135 هزار تن بود که امسال با رشد حدود 40 تا 45 درصدی به 185 هزار تن رسید.

این مقام صنفی گفت: حداقل باید گوشت قرمز 30 تا 40 درصد زیر قیمت بازار تزریق شود تا قیمت های بازار متعادل شود. وی تاکید کرد: تنها راه برون رفت از این وضعیت، واگذاری زمین های مرتع به سرمایه گذار به ویژه اتحادیه دام استان است تا اتحادیه بتواند این مراتع را نه برای مدت طولانی، بلکه به مدت 5 سال به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد. ، یعنی که گاوهای ارزان برای کشتار به کشتارگاه ها می روند تا قیمت ها را بشکنند.

سید عسگری نژاد گفت: متاسفانه تردد دام از مبادی غیرمجاز و قاچاق همچنان ادامه دارد و این مشکل در کنار تردد قانونی دام و صادرات موجب کمبود عرضه دام و گوشت قرمز در کشور شده است.

وی افزود: با گران شدن گوشت از یک سو قدرت خرید خریدار کاهش می یابد و از سوی دیگر واحد صنفی متضرر می شود؛ از سوی دیگر با افزایش قیمت گوشت، از سویی دیگر به دلیل افزایش قیمت گوشت، به دلیل افزایش قیمت گوشت، از سویی دیگر از سویی دیگر به دلیل کاهش قیمت گوشت به بازار عرضه می شود. برخلاف تصور رایج، اینطور نیست که گوشت گران شود، عامل توزیع برنده است، بلکه ضرر می کند.

رئیس اتحادیه قصابان مرکز مازندران خاطرنشان کرد: اتحادیه از گرانی گوشت سودی نمی برد، فقط واسطه ها و دلالان سود می برند. در شرایط فعلی نان دلالان در روغن است و از این وضعیت فقط دلالان سود می برند.

به گزارش بالا؛ اگرچه بسیاری از فعالان حوزه دام، وضعیت آشفته بازار گوشت را ناشی از کمبود و گرانی مواد اولیه دام و قاچاق دام در سال‌های اخیر به‌ویژه سال گذشته می‌دانند، اما دلیل اصلی افزایش گمانه‌زنی‌ها و عدم نظارت کافی باید باشد. او همچنین در حال جستجو در بازار است.

اما تا پایان نوروز یا سیزدهم بدر و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان چیزی باقی نمانده و هنوز سال نو فرا نرسیده و پای مردم گران شده است.

عنوان سوء مدیریت در شرایط فعلی، بی تدبیری، بی برنامگی، بی برنامگی، بی تدبیری یا هر چیز دیگری که دلال را مقصر بدانیم یا مقصر بدانیم، صادرات، قاچاق و گرانی مواد اولیه، گرهی نیست که نتواند. باشد ؛ با این حرف ها گوشت سر سفره مردم نمی آید! چه بگویم که کام شیرین مردم را از اول سال نو، همان سال اول تلخ کردی. هیچ وقت برای جبران دیر نیست، لطفا دست بدهید… نگذارید ضرب المثل «سالی که مرگ از سرچشمه می افتد» بر سر زبان ها بیفتد!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید