بازنشستگان سراسر کشور نسبت به افزایش 10 درصدی حقوق معترض هستند

بازنشستگان سراسر کشور نسبت به افزایش 10 درصدی حقوق معترض هستند

بر اساس مصوبه 19 اسفند 1400 شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال 1401 به 5 میلیون و 580 هزار تن در ماه رسید. در روز 15 خرداد، روز تعطیل رسمی، افزایش 10 درصدی مستمری سایر بیمه شدگان اعلام شد که اعتراض و نارضایتی بازنشستگان را برانگیخت. این در حالی است که هیات مدیره تامین اجتماعی و وزیر کار مصوبه افزایش مستمری مستمری بگیران شاغل را با افزایش حداقل مستمری به میزان 57.4 درصد و برای سایر سطوح به میزان 38 درصد به اضافه مبلغ ثابت تصویب و به هیئت دولت تقدیم کردند. . اکنون برای اولین بار پس از چند دهه، دولت از امضای مصوبه سازمان تامین اجتماعی خودداری کرده و افزایش حقوق را به سطوح دیگر کاهش داده است! در همین راستا رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری با اعتراض به این اقدام گفت: ما نسبت به افزایش ده درصدی مستمری ها در سایر سطوح معترضیم و از مصوبه شورای عالی کار صرف نظر کرده و از تمام قوانین قانونی استفاده خواهیم کرد. یعنی در این راستا.” گزیده ای از نظرات وی را به نقل از ایلنا در ادامه می خوانید.
حجت الله عبدالملکی وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: سیاست دولت مردمی افزایش رفاه با رویکرد عادلانه است در حالی که افزایش حداقل 57.4 درصدی حقوق بازنشستگان و کارگران است. 38 درصد به اضافه 515 هزار تن بی نظیر است. در این راستا حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال جاری کمتر از 5 میلیون و 580 هزار تن نخواهد بود. برای سایر صندوق های بازنشستگی برای امسال افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگی در نظر گرفته شده است. به گفته وی، مستمری بگیرانی که سال گذشته 3 میلیون و 700 هزار تن دریافت کردند، با افزایش این رقم در سال 1401 به 6 میلیون تن می رسد و در واقع 2 میلیون و 300 هزار تن به حقوق آنها اضافه می شود. عبدالملکی تصریح کرد: همچنین بازنشستگان دریافتی 9 میلیون تنی با یک میلیون و 700 هزار تن افزایش به 10 میلیون و 700 هزار تن و بازنشستگانی که 11 میلیون تن در سال 1400 دریافت کردند با افزایش 1 میلیون و 6 میلیون تنی رسید. به 12 میلیون و 600 هزار تن خواهد رسید.

اعتراض به معرفی وزیر کار
حسن صادقی، رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری گفت: نگاه دولت به افزایش مستمری بازنشستگان مشکوک و مشکوک است. چگونه در روز تعطیل اعلام می کنند که دولت نظر آنها را تایید کرده و افزایش حقوق بازنشستگان در سایر سطوح فقط ده درصد است؟ این رویکرد نشان می دهد که وزیر کار در دفاع از مصوبه تامین اجتماعی و امضای خود کوتاهی کرده و به جای دفاع، مجبور به استعفا شده است. این انصراف انتقادی به شورای عالی کار است که اتفاقا ریاست آن را شخص وزیر کار بر عهده دارد. متاسفانه وزیر کار به جای دفاع از مصوبه امضا شده خود، در نقش سخنگوی دولت ظاهر شد و از تصمیمات غیرقانونی و بی سابقه دولت دفاع کرد; به این ترتیب باید گفت که انگار جای اشتباهی نشسته است. وزیر کار باید از مصوبه تامین اجتماعی و افزایش مصوب شورای عالی کار به شدت دفاع می کرد. وزیر کار تحت فشار هیئت دولت مجبور شد خودش تصمیم دولت را اعلام کند. وی به جای دفاع از قانون و نظر تامین اجتماعی، از نظر هیئت دولت دفاع می کند و با تاکید بر افزایش حداقل مستمری، تلاش می کند قانون گریزی بازنشستگان در سطوح دیگر را به حاشیه ببرد. باید مشخص شود دولت چه زمانی برای حقوق بازنشستگان بیمه ای مصوب کرده است چرا که تا جایی که می دانیم جلسه هیئت دولت در تعطیلات رسمی برگزار نشده است. ضمن اینکه اگر مصوبه ای در این زمینه وجود داشت، باید از سوی سخنگوی دولت ابلاغ می شد نه وزیر کار، زیرا وزیر کار در این زمینه مسئولیتی ندارد. به گفته وی، نگاه دولت به افزایش مستمری بازنشستگان باعث ایجاد دودستگی و دودستگی در بین بازنشستگان می شود. حداقل دستمزد کارگران منوط به تصویب شورای عالی کار است، اما نه در سایر سطوح. چرا نباید مصوبه شورای عالی کار و افزایش قانونی حقوق شامل مستمری بگیران سایر رده ها شود، مستمری بگیرانی که سال هاست مبالغ قابل توجهی در تامین اجتماعی انباشته کرده اند تا بتوانند در دوران پیری از حقوق مناسب برخوردار شوند؟ و بازنشستگی؟ صادقی با تاکید بر اینکه «اعلام تعطیلی مصوبه دولت از سوی وزیر کار را مشکوک می دانیم»، ادامه داد: افزایش ده درصدی مستمری ها در سایر مقاطع مغایر با ماده 96 قانون تامین اجتماعی و کلیه الزامات مزدی است. در شرایطی که قیمت کالاها چندین برابر شده و تورم بالا بر سبد هزینه زندگی حاکم است، بازنشستگان چگونه می توانند با هزینه های بالای زندگی کنار بیایند؟ آیا تخمین زده اند که در دو سه ماه گذشته چندین میلیون تن به حداقل سبد معیشتی اضافه شده است؟ بر چه اساس مستمری های متوسط ​​تنها ده درصد افزایش می یابد. آیا در ماده 96 باغ وحش مقرر نشده است که مستمری مستمری بگیران باید هر سال بر اساس افزایش نگهداری افزایش یابد؟

دیدگاهتان را بنویسید