چرا بازنشستگان به افزایش حقوق معترض هستند؟

چرا بازنشستگان به افزایش حقوق معترض هستند؟

علی دهگان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران درباره تلاش برای افزایش حقوق بازنشستگان از 10 درصد به 38 درصد به همشهری آنلاین گفت: به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کردیم. زیرا این سازمان به عنوان کارشناس پیشنهاد افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان دولت را داده بود که در نهایت با همان 10 درصد در بودجه تصویب شد. در جلسه ای که با معاونان سازمان برنامه و بودجه داشتیم، آنها متقاعد شدند که حق با بازنشستگان است و متقاعد شدند که حرف ما قانونی است. در پایان مقرر شد وزیر موضوع را مطرح کند. البته اخیراً آقای وزیر مصاحبه ای داشت که در آن مواردی را مطرح کرد که با آنچه در شورای عالی کار گفته شده بود مغایرت داشت. وزیر می‌گوید در قانون بیمه سلامت سطوح دیگری برای افزایش حقوق وجود ندارد، در حالی که طبق ماده 96 قانون، وقتی عنوان همه مستمری بگیران ذکر می‌شود به این معناست که همه مستمری بگیران را شامل می‌شود. خوب بود وزیر به متن نوشته شده در دفاتر بیمه توجه کند. کارفرما و بیمه شده محترم، مدت سابقه خدمت و میزان حق بیمه پرداختی در تعیین مستمری موثر است، برای برخورداری از مستمری بیشتر در اعلام حقوق واقعی دقت کنید.

وی ادامه داد: این جمله به این معناست که میزان بیمه و سابقه مهم است نه این که ما با عدالت سروکار داریم، سوال من این است که این عدالت چیست، چیزی که گفتم جدید نیست، این جمله همان حکم است. قانون

دهقان کیا گفت: ما بر اساس بندهای 41، 96 و 111 قانون کار صحبت می کنیم. ماده 41 حداقل مزد را اعلام کرده و به سایر سطوح اشاره دارد. همچنین در ماده ۱۱۱ مقرر شده است که مستمری بگیران تامین اجتماعی نباید کمتر از حداقل دستمزد دریافت کنند.

وی در ادامه با اشاره به موارد زیر خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 96 قانون کار، کلیه مستمری بگیران، بازماندگان و افراد دارای معلولیت باید از نظر تورم و افزایش هزینه های زندگی مورد کمک دولت قرار گرفته و دولت نیز بر این اساس هزینه ها را افزایش دهد. افزایش حقوق مصوب شد اما امسال این اتفاق نیفتاد و باعث نگرانی همه بازنشستگان شد. البته جلسه ای با همین موضوع فردا یکشنبه 22 خردادماه ساعت 13:30 در کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار می شود. »

رئیس کانون مددکاران اجتماعی بازنشسته تهران می گوید: تمام تلاش ما به این امید است که قانون اجرایی شود، زیرا اگر قانون اجرا نشود نه مصوبات شورای عالی کار و نه مصوبه هیأت مدیره. مدیران تامین اجتماعی می توانند آخرین مصوبات را باطل اعلام کنند زیرا دولت با مصوبه اخیر خود مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان نمی تواند ماده 96 قانون کار را لغو کند زیرا میزان حق بیمه و سابقه خدمت شرط اصلی است. برای حقوق بازنشستگان

دهقان کیا می گوید: سوال من از شما این است که آیا هزینه زندگی 10 درصد افزایش یافته است؟ هزینه زندگی 70 درصد افزایش یافته اما حقوق ما 10 درصد افزایش یافته است. در واقع ماده 96 قانون کار با مصوبه اخیر دولت نقض شده و اصل قانون زیر سوال رفته است. «وقتی اصل قانون زیر پا گذاشته شود، قطعا بازنشستگان واکنش نشان می دهند و تا تصویب نهایی این قانون قطعاً تسلیم نخواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید