بازپرداخت بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان مشروط به تصویب اساسنامه شد

بازپرداخت بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان مشروط به تصویب اساسنامه شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) و برای جلب نظر شورای نگهبان، بندهای (ی) و (ک) تبصره یک لایحه بودجه 1402 را اصلاح و تصویب کردند.

ی- دولت موظف است از طریق شرکت ملی نفت ایران بالاتر از سقف مقرر در بند (ب) این تبصره نسبت به اجرای موارد زیر به شرح جدول شماره (21) و اجزای آن اقدام نماید.

1. تقویت قرارگاه پدافندی و تحقیقات راهبردی دفاعی و پرداخت تعهدات مربوط به طرح های پدافندی طبق جدول شماره 21-1، اختصاص سه میلیارد یورو نفت خام و میعانات گازی به ستاد کل نیروهای مسلح. ستاد کل نیروهای مسلح با موافقت وزارت نفت، پس از تصویب برنامه، سهمیه نفت خام و میعانات گازی را با پالایش در پالایشگاه‌های تابعه و تابعه خود که ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند، در سقف تعیین شده مجاز می‌داند. سازمان و بودجه کشور را مصرف کند. معادل محصولات حاصل از اجرای این بند فقط برای صادرات در اختیار نیروهای مسلح قرار می گیرد.

2. برای هزینه های طرح ها مبلغ یک و نیم میلیارد یورو نفت خام و میعانات گازی در اختیار دستگاه های اجرایی مندرج در جدول شماره (21-2) توزیع شود.

3. با توجه به توسعه، نگهداری و بهسازی شبکه حمل و نقل و نوسازی ناوگان حمل و نقل با اولویت تامین مالی پروژه های زیربنایی نیمه تمام مندرج در پیوست شماره (1) این قانون، معادل دو میلیارد. یورو نفت خام و میعانات گازی به وزارت راه و شهرسازی تخصیص می یابد تا در قالب قراردادهای مشارکت دولتی و خصوصی و یا قرارداد بر اساس قوانین و مقررات مربوط اقدام کند.
4. دولت حق دارد در حدود اعتبارات بودجه عمومی به دستگاههای قوه مجریه، قوه قضائیه، صندوق های بازنشستگی کشوری، مؤسسات اعتباری از محل هزینه های عمومی دولت، بدهی ها و تعهدات خود را بازپرداخت کند. دولت به سازمان تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح. علاوه بر تقسیم سهام دولت به این دو سازمان) برای تسویه بدهی به آنها و نهادهای عمومی غیردولتی و انقلابی و شهرداری ها و آستان قدس رضوی، صندوق ذخیره فرهنگیان (در صورت تصویب اساسنامه) و ستاد اجرایی. فرمان امام خمینی (ره)، صندوق توسعه ملی و بانک ها و بانک های دولتی که دولت در آنها سهام دارد و برای اجرای طرح های توسعه نیروگاه های هسته ای و طرح های پیشران اولویت دار توسعه میادین نفت و گاز. با در نظر گرفتن سهام صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت ایران نسبت تخصیص نفت خام و میعانات گازی برای صادرات یا واگذاری حق بهره برداری از میادین نفت و گاز را بر اساس سیاست های کلی مربوطه برنامه ریزی می کند.

5- برای تکمیل و بهره برداری از پالایشگاه مهر خلیج فارس و تامین فرآورده های لازم معادل پانصد میلیون یورو در قالب تسهیلات ارزی، نفت خام و میعانات گازی را به دستگاه اجرایی ذیربط اختصاص دهد. دستگاه اجرایی فوق متعهد می‌شود ظرف سه سال پس از اتمام پالایشگاه که حداکثر یک سال طول نمی‌کشد، طبق قرارداد منعقده با شرکت ملی نفت ایران، تسهیلات اصلی و فرعی تأسیسات را سامان دهد. به صورت نقدی (ارز) یا تحویل محصول با دولت.

مفاد اجرایی این بند شامل لزوم تصویب ضوابط انتخاب و صلاحیت فنی، تخصصی و مالی صادرکنندگان نفت خام و میعانات گازی موضوع این بند صرفاً توسط وزارت نفت، الزام به اعلام و ارائه وصول می باشد. منابع ارزی بر اساس نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنین گردش وجوه ارزی و ریالی مربوط به بانک مرکزی و وزارت دارایی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور و همکاری ستاد کل نیروهای مسلح.

به نسبت میزان استفاده از ساز و کار این بند، چهل و دو درصد (42%) بابت سهم صندوق توسعه ملی و چهارده و نیم درصد (14.5%) به عنوان سهم پرداخت می شود. صندوق توسعه ملی شرکت نفت ایران.

همچنین برای جلب نظر شورای نگهبان بخشی از بند ۷ بند ۱ تبصره ۱ در مورد هزینه کردهای قیررایگان حذف شد که به شرح زیر است: «بدهی وزارت راه و شهرسازی به قیرسازان در در سالهای اخیر با رعایت قوانین و مقررات تا مبلغ دو هزار میلیارد ریال با تامین مواد اولیه قیر (قیر وکیوم) به قیمت روز قابل پرداخت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید