بازگرداندن حق کودکی به کودکان کار/ تغییر به نفع قربانیان کوچک فقر


ساعت: 13:44
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894146

مرکز خوبی برای کودکان کار و بی سرپرست به نام «فرزندان رحمت» راه اندازی شده است که به تربیت و نگهداری آنها می پردازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تبریز بیدار، کودکانی که مجبور به کار می شوند در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند و از یادگیری باز می مانند، اما در این شهر مراکزی وجود دارد که با هزینه های شخصی و کمک های مردمی از این کودکان مراقبت می کنند، فرصت خوبی برای تحصیل و تغییر آینده است. ایجاد کرده اند

مرکز خوبی برای کودکان کار و بی سرپرست به نام «فرزندان رحمت» راه اندازی شده است که به تربیت و نگهداری آنها می پردازد. کانون بچه های رحمت در آبرسان تبریز واقع شده است و مردی 40 ساله به نام رامین نوابی مدیریت این مجموعه را بر عهده دارد. کار اصلی او “امدادگر آمبولانس” بود و برای انتقال بیماران با مراقبت های اجتماعی همکاری می کرد.

با قرار قبلی به مرکز فرزندان رحمت آمدیم تا با حال و هوای کودکان کار و روند نگهداری از آنها آشنا شویم، مرکزی که صمیمیت و غربت در آن در هم می آمیزد تا سرنوشت کودکان آسیب پذیر را برای همیشه تغییر دهد.


تبدیل تجربیات دلخراش سرچهارا به روزهای شیرین

در اینجا کودکانی را می بینیم که قرار بود بازی کنند و کودک باشند، اما به دلیل آسیب های اجتماعی و دلایلی سرشان را از دوراهی برگرداندند تا کسب درآمد کنند، کودکی که به جای لذت بردن از کودکی، باید تجربیات دلخراشی داشته باشد.

در اینجا انواع و اقسام کودکانی را می بینید که به دلیل بی کفایتی والدین از کانون خانواده به اینجا سرگردان شده اند اما اینجا همه چیز برای رشد و تربیت آماده است. در حال حاضر 63 فرزند روحانی پسر در این مرکز به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند.

به گفته مدیر مرکز، وقتی بچه ها بزرگ شدند، آنها را برای کار و ازدواج آماده می کنیم و به خانه می فرستیم و آن بچه های دیروز کانون، امروز پدر و مادر معنوی بچه های کانون می شوند و معلم و روانشناس می شوند. بچه های مرکز البته چرخه خروج برخی از کودکان نیز از طریق فرزندخواندگی است.

نوابی درباره احساسش با این بچه ها می گوید: وقتی خوشحالی این بچه ها را می بینم حالم خوب می شود و پیوند عمیقی بین ما ایجاد شده است.

وی درباره کار بچه ها می گوید: صنایع غذایی یاراد را ایجاد کردیم که باقلوا و سوغات تبریز تولید می کند و پرسنل شرکت همان بچه هایی هستند که از این گروه ترخیص شده اند و مشغول به کار هستند.

مدیر مجتمع «فرزندان رحمت» درباره تحصیلات این کودکان می گوید: همه بچه ها بعد از رسیدن به سن مدرسه به مدرسه می روند و علاوه بر مدرسه در فعالیت های فوق برنامه نیز شرکت می کنند و بیشتر زبان های خارجی از جمله انگلیسی، فرانسوی و … می خوانند. روسی. ما یاد گرفتیم

وی تاکید می کند: برای اوقات فراغت بچه ها برنامه فرهنگی در نظر گرفته شده است که سرود، آهنگسازی، برنامه های متنوع داریم.

از او می پرسم دلیل اصلی کار کودکان در خیابان چیست که پاسخ می دهد: دلیل اصلی این مشکلات اعتیاد و طلاق والدین است، البته به دلیل عوامل دیگری مانند سیل، زلزله و تصادفات، کودک سرپرست خود را از دست می دهد

نوابی می افزاید: کودک به دلیل اجبار پدر که معتاد و مادرش طلاق گرفته مجبور به رفتن به خیابان و کار برای امرار معاش می شود. هنگامی که این کودکان با حکم دادگاه به مرکز آورده می شوند، اجازه نمی دهیم والدین آنها را ببینند. چون صلاحیت ندارند.

وی به موفقیت های کسب شده توسط بچه های این گروه اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته یکی از فرزندان ما در جشنواره خوارزمی مقام دوم را کسب کرد. هر سال دانش آموزان کلاس دوازدهم ما از مناطق خوب در کنکور قبول می شوند.

نوابی از مردم می خواهد که کودکان کار را با این مجموعه آشنا کنند. وی در این باره توضیح می دهد: مردم می توانند با شماره 123 و تماس با مرکز اجتماعی اورژانس و یا مستقیماً با شماره 35400400 مرکز را به ما اطلاع دهند.

مشکلات گروه بچه های رحمت را از او می پرسم که پاسخ می دهد: عدم همکاری و هماهنگی مسئولان مشکل اصلی ماست، مثلا وقتی بچه ها شناسنامه ندارند ثبت نام برایشان خیلی سخت است. در مدرسه یا دریافت شناسنامه با وجود اینکه 19 سازمان و ارگان در شورای دولت تصویب شده است که در اختیار مراکز ساماندهی کودکان کار و بی سرپرست قرار گیرد اما متاسفانه خبری از این همکاری نیست.

وی تاکید می کند: ما در این مجموعه به نفع خودمان کار نمی کنیم، بلکه هدف این است که با جمع آوری این کودکان از خیابان، ذهنیت «تبریز، شهر بدون گدا» را حفظ کنیم.

مدیر مرکز کودک رحمت بر لزوم همکاری مرکز یا مراکز درمانی برای درمان کودکان تاکید کرد و گفت: مشغله کافی داریم و توان پرداخت هزینه های گزاف درمانی را نداریم. کمک از افرادی که دل بچه ها را شاد می کنند بالا و پایین می آید، خدا رحمت کند این مردم را.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید