نگذاریم زخم های کودکی فرزندانمان تا آخر عمر باقی بماند/ بینایی سنجی کودکان را جدی بگیرید


ساعت: 15:21
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903720

گروهی از معلولان نابینا و کم بینا هستند که به دلیل بیماری، مشکلات ژنتیکی، تصادف یا تولد دچار چنین ناتوانی هایی می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، در ایران روز بیست و چهارم مهرماه روز عصای سفید نامیده می شود. عصای سفید می تواند زندگی و سلامت یک فرد نابینا را تضمین کند. اگر نتوانیم عصای سفید را ببینیم، پس کور هستیم.

داستان روشندلان داستان مردی است که از نشستن در گوشه ای از تنهایی لذت نمی برد و به زندگی معنایی دیگر می بخشد و ضعف او را مسخره نمی کند و نمی نشیند.

امروزه نابینایان زیادی را می شناسیم که اگر نگوییم بهتر از بیناها، حداقل به اندازه آنها، در همه عرصه های مختلف علمی و هنری می درخشند و وجود این افراد ثابت کرده است که نابینا، مردی نیست که از نعمت بینایی برخوردار نیست و نابینایی به معنای وابستگی و درماندگی.


4cc3e83b f22d 40fa a6a3 dec36efe7818 خبر خاکستری


نابینایی معلول است / آرامش کنونی زندگی ام را مدیون آیات قرآن هستم

گلبهار سپهری 38 ساله تیزهوش کرمانشاهی و حافظ قرآن که امسال موفق شد در چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کرمانشاه مقام دوم خواهران را کسب کند در گفتگو با مرصاد نیوز گفت: آرامش کنونی خود را مدیون هستم. زندگی به آیات قرآن.

وی با بیان اینکه توفیق حفظ قرآن موهبتی از جانب خداوند است، گفت: قرآن راه درست زندگی را به انسان می آموزد و سعادت فردی و اجتماعی آنها را در دنیا و آخرت تضمین می کند.

سپهری گفت: اگر بخواهم بگویم حد ندارد، اشتباه است. نابینایی یک معلولیت است و وظیفه ما این است که در این جامعه به گونه ای زندگی کنیم که این ناتوانی را جبران کنیم و قطعاً گاهی اوقات آن را سخت کرده است، اما من همیشه سعی کرده ام در زندگی ادامه داشته باشم. و اکنون خوشبختانه کودکان نابینا می توانند از انواع وسایل استفاده کنند.

این فرهیخته و حافظ قرآن خاطرنشان کرد: البته اگر چه گاهی خداوند یک حس را از انسان می گیرد، اما حواس دیگر را قوی می کند به طوری که نابینایان با وجود اینکه از نعمت چشم محروم هستند، عقل و شنوایی بسیار قوی


کرمانشاه 5333 «نابینا و کم بینا» دارد.

فرحنار محمدی در گفتگو با مرصاد نیوز گفت: گروهی از معلولان نابینا و کم بینا هستند که تاکنون ۵۳۳۳ نفر در استان کرمانشاه شناسایی و تحت پوشش حمایت های اداره کل بهزیستی استان قرار دارند.


d36dabdf dab6 4def bd4c c5c4ae114bce خبر خاکستری

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه بیشترین تعداد نابینایان استان را مردان عنوان کرد و افزود: این افراد به دلیل بیماری، مشکلات ژنتیکی، تصادف یا تولد دچار نابینایی خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید هستند.

وی بیان کرد: یکی از مهم ترین مشکلات نابینایان و کم بینایان تردد در معابر شهری به ویژه تقاطع ها و خیابان ها و نبود امکانات رفاهی کافی برای این قشر آسیب دیده است.

محمدی گفت: مرکز توانبخشی در استان برای کمک به خانواده ها و کودکان نابینا و کم بینا و ارائه خدمات آموزشی و درمانی به آنها برای حمایت از این افراد و خانواده هایشان وجود دارد.

وی ادامه داد: در زمینه تجهیزات توانبخشی برای نابینایان و کم بینایان، عصای سفید، تبلت و خودکار، ضبط صوت، بلندگو، ساعت و ماشین حساب برای آن دسته از بستگانی در نظر گرفته شده است که بنا به تشخیص آموزش استثنایی می توانند بعداً در مدارس حضور یابند. ادامه تحصیل داد

این مسئول با اشاره به اینکه 7 تیم ثابت و سیار در کرمانشاه غربالگری می کنند، خاطرنشان کرد: غربالگری های ویژه کودکان 3 تا 6 ساله برای پیشگیری از نابینایی و تنبلی چشم (بیماری آمبلیوپی) در حال انجام است و در صورت رعایت کودک دارای مشکل، خدماتی مانند کمک هزینه خرید عینک و در صورت لزوم جراحی نیز شامل می شود.


04cd4729 6562 4639 857e d5da3e0ce8f7 خبر خاکستری

وی گفت: 35 هزار کودک در 6 ماهه امسال معاینه شدند که از این تعداد 323 کودک مشکل بینایی داشتند، تعدادی نیاز به عمل جراحی داشتند و تعدادی نیز با تجویز دارو و عینک برطرف شد.

من گزارش میدم مرصاد، آیا امروز در مدارس قانون عصای سفید را آموزش می دهند؟ آیا بچه ها می دانند که رودکی، شاعر بزرگ ایرانی که هزار سال پیش می زیسته، نابینا بوده است؟

طبق قانون اساسی کشور نابینایان حق استفاده از کلیه خدمات عمومی اجتماعی در جامعه را دارند. به رسمیت شناختن و احترام به حقوق اجتماعی نابینایان که کمترین آن عصای سفید است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید