بازگشت تصویب رتبه معلمی در مجلس

بازگشت تصویب رتبه معلمی در مجلس

رتبه بندی معلمان از اوایل دهه 90 مطرح شد و پس از یک دهه بحث و جدل، این لایحه در روزهای پایانی دولت دوازدهم به مجلس فرستاده شد و در هیات امنا به تصویب مجلس رسید. البته هیأت امنا در لایحه رتبه بندی معلمان نواقصی را مطرح و برای رفع ابهامات به مجلس فرستاد.

مهرداد ویسوکرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز پیش از این گفته بود: مشکل اصلی؛ اصل 75 و بار مالی رتبه‌ای است که هنگام نوشتن نکات این قانون باید بین مجلس و دولت توافق شود.

هادی طحان نظیف سخنگوی هیات امنا نیز درباره نواقص لایحه رتبه بندی معلمان گفت: در هیات امنا از روز اول دریافت لایحه تا آخرین روز مهلت قانونی جلسات مختلفی برگزار کردیم و اقدام کرد و امور مجلس را رها کرد.

وی افزود: به ویژه در ماده 4 لایحه رتبه بندی اولویت بندی شاخص هایی که در اجرای رتبه بندی حائز اهمیت است مشخص نشده است و این موضوع در مصوبه ای به نام رتبه بندی بسیار مهم است یا اینکه سنوات آموزش مشخص نشده است. معلمان در مراکز تربیت معلم مبنا هستند. «آیا نتیجه در فرآیند رتبه بندی خواهد بود یا خیر؟

سخنگوی هیات امنا ادامه داد: موضوع دیگری که معلمان پیگیری کردند این بود که در این مصوبه عبارتی وجود داشت که افرادی که هنوز معلم هستند و این سوال مطرح می شود که آیا استخدام معلم به معنای استخدام مستقیم است یا افرادی که در در این شماره احکام آنها ذکر شده است، اما حالا چه در رتبه بندی قرار بگیرند چه نباشند، کار اجرایی می کنند.

طحان نظیف گفت: موضوع دیگری که در تصمیم گیری رتبه بندی لحاظ شد بحث بار مالی است. طبق اصل 75 قانون اساسی، طرح‌های قوانین و اصلاحیه‌های لوایحی که منجر به افزایش هزینه‌های عمومی می‌شود، در صورتی که قبلاً با بودجه جدید تصریح شده باشد، به مجلس پیشنهاد می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که ماهیت این لایحه لایحه است، دولت هم بار مالی آن و هم لایحه وی را پذیرفته است، اما با توجه به مواردی که در مجلس به لایحه دولت اضافه شد، این ابهامات مطرح شد. در هیأت امنا؛ «در مورد مواردی که در مجلس به این لایحه اضافه شد، مشخص نبود که دقیقاً باید شفاف‌سازی شود و به نفع جامعه معلمان است که در روند اجرا مشکلی نداشته باشند.

طحان نظیف افزود: در ماده 6 مصوبه رتبه بندی آمده است که پس از اجرای رتبه بندی منابع لازم پرداخت می شود و این سوال مطرح شد که اگر منابع کافی نیست کجا؟ سال های آینده مشروط به پیش بینی در بودجه های سالانه که با نظام اداری نیز مغایرت دارد.

سخنگوی هیات امنا درباره ماده ۷ گفت: این ماده نحوه تشکیل کمیته های حسابرسی و شرایط تنزل رتبه و عزل را توضیح می دهد. باید آنها را شناسایی می کرد که خلاف اصل 85 قانون اساسی تشخیص داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید