محدود کردن روزهای آموزشی؛ از انتخاب وزیر تا تصویب رتبه معلمی

محدود کردن روزهای آموزشی؛  از انتخاب وزیر تا تصویب رتبه معلمی

می توان گفت سال گذشته آرزوی رتبه بندی معلمان یکی از پرطرفدارترین رویدادهای نظام آموزشی بود که در نهایت در اواسط اسفندماه به پایان رسید.

بدیهی است معلم به عنوان رکن اصلی تحول در نظام آموزشی، تأثیر بسزایی در کیفیت آموزش دارد و افزایش مهارت و انگیزه معلمان یکی از مهم ترین گام های ارتقای کیفیت نظام آموزشی است. . . طراحی سیستم پاداش معلمان موضوع بحث در سال های اخیر بوده است. از سال 1383 تاکنون سه موضوع مهم برای اجرای «رتبه‌بندی»، «سنجش شایستگی» و «نظام پرداخت معلمان» با عناوین مختلف در دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران، شورای عالی مجلس مطرح شده است. انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش و با وجود اینکه چندین بار افزایش حقوق به نام رتبه بندی معلمان صورت گرفته است، هیچ گاه وارد یک چارچوب قانونی دائمی نشده است.

سرانجام در 25 اسفند 1396 دولت لایحه ای را به مجلس فرستاد که کلیات آن در 18 خرداد 1400 به تصویب رسید، اما به دلیل تغییرات قابل توجه در این لایحه توسط نمایندگان مجلس و کمبود بودجه، برای ماه ها به حالت تعلیق درآمد. نگهبان و به مجلس بازگشت.

موضوع «رتبه‌بندی معلمان» در ماه‌های اخیر با طیف‌های مختلفی مواجه بوده است، از تغییرات لایحه در مجلس تا نحوه تعیین رتبه معلمان در کلاس‌های پنج‌گانه و همسان‌سازی با حقوق معلمان دانشگاه‌ها، بلاتکلیفی در تأمین بودجه، اعلام مختلف. ارقام مربوط به افزایش حقوق، زمان اجرای آن و اعلام نظرات متناقض مجلس، کارمندان و آموزش و پرورش موجب نارضایتی فرهنگیان و اعتراضاتی نیز شد.

در نهایت تغییرات مجلس در اوایل اسفندماه به تصویب هیات امنا رسید و در 16 اسفندماه به تصویب رئیس مجلس رسید تا در دولت اجرا شود و در 23 اسفندماه به تصویب رئیس وزارت آموزش و پرورش، برنامه و آموزش و پرورش رسید. سازمان بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام شد. دولت موظف است ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون آیین نامه را تدوین و تصویب کند و از آنجایی که اجرای قانون از مهر ماه 1400 تعیین شده است، شش ماه معوقه فرهنگیان را برای رتبه بندی پرداخت خواهد کرد.

رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش شانزدهم
رئیس دولت سیزدهم در ۲۲ شهریور حسین بگلی را برای کسب رای عدم اعتماد برای تصدی سمت وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد، اما موفق به کسب رای عدم اعتماد نشد. باگولی تنها کاندیدای کابینه بود که موفق به کسب رای عدم اعتماد در پارلمان نشد.

پس از او «مسعود فیاضی» به عنوان نسخه دوم وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد. او 25 آبان نیز به مجلس رفت اما برای تصدی سمت وزیر آموزش و پرورش رای نمایندگان مجلس را جلب نکرد و بزرگترین دستگاه اجرایی کشور تا 6 آذر بدون وزیر به کار خود ادامه داد.

یوسف نوری که به عنوان نسخه سوم وزارت آموزش و پرورش معرفی شده بود، ششم آذرماه با 194 رای موافق، 57 رای مخالف و 17 رای ممتنع، آرای نمایندگان را برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش به دست آورد. وزیر آموزش و پرورش به ساختمان شهید رجایی رفت.

وی متولد 1340 در استان ایلام، دارای مدرک فوق لیسانس تربیت معلم، لیسانس برنامه ریزی آموزشی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دکتری مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی است. این دستور توانست موافقت نمایندگان مجلس را به خود جلب کند.

ورود دیرهنگام نوری به وزارت آموزش و پرورش در هفته های اول باعث سردرگمی و سردرگمی در مدیریت معاونت ها و سازمان ها شد که به نظر می رسد اکنون با انتصابات صورت گرفته تا حدودی تثبیت شده است.

آموزش پیش دبستانی و بازگشایی مدارس
در سال جاری حدود 14.5 میلیون دانش آموز در مدارس ثبت نام کرده اند. همزمان با مهرماه و آغاز سال تحصیلی 1400-1401، وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت مدارس عشایری و روستایی کم درآمد و مدارس بزرگتر با جمعیت بیشتر را به تدریج از آبان ماه به صورت مسدود بازگشایی کند. هیئت مدیره مدرسه همچنین اختیار تصمیم گیری بر اساس شرایط فیزیکی و فضا و گروه بندی دانش آموزان را داشت.

به این ترتیب اکثر مدارس از ابتدای مهرماه، شادی زاییده بیماری عروق کرونر قلب، پذیرای دانش آموزان بودند و به تدریج توانستند جای خود را به عنوان بزرگترین اپلیکیشن محلی در بین مخاطبان خود باز کنند. امکاناتی مانند «اتاق صدا» و سرویس «تست ساز» امسال به نسخه جدید شاد اضافه شده است و مانند سال گذشته اینترنت برای کاربرانش رایگان بود.

روند از سرگیری و آموزش حضوری دانش آموزان دبیرستانی از اواسط آبان ماه آغاز شد و از اول آذرماه، دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه پس از ماه ها خارج از مدرسه، بسته به شرایط مدرسه، فعالیت آموزشی حضوری خود را از سر گرفتند. و مدل با این حال، همه والدین فرزندان خود را به مدرسه نمی فرستادند و با فوران تاج مزمن، حضور در مدرسه دوباره کاهش یافت.

در 19 ژانویه، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که دانش آموزان “شخصی” به مدرسه می روند و مدارس باز می شوند. همچنین پیشنهاد شد که اگر ظرفیت نداریم از نوبت دوم مدارس، از فضای خالی مراکز اطراف خود، از فضای خالی شهرداری ها و امثال آن استفاده کنیم.

24 بهمن ماه معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که تصمیم گیری برای فعالیت مدارس با توجه به شرایط منطقه است و تعطیلی سراسری مدارس نداریم، دو روش وجود دارد.

وزارت آموزش و پرورش دوم اسفندماه با صدور بخشنامه ای «تعطیلی» عمومی و سراسری مدارس و مراکز آموزشی را ممنوع کرد و تاکید کرد که ستادهای استانی با توجه به شدت بیماری و میزان بروز بیماری عروق کرونر قلب، اختیار این کار را دارند. منطقه ای و شهری تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی و اعمال محدودیت های دیگر.

به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود در خصوص بیماری و روند رعایت پروتکل ها در مدارس، موضوع بازگشایی مدارس و صدور بخشنامه ها و اطلاعیه ها نمی تواند همه والدین را نسبت به حضور عادی و مستمر فرزندانشان در مدرسه قانع کند. وضعیتی که نگرانی های زیادی را در خصوص بدتر شدن کیفیت یادگیری در بین دانش آموزان و وضعیت بازگشایی مدارس در ماه های آینده ایجاد کرده است، نیز تحت الشعاع قرار گرفته و تحت الشعاع قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، وضعیت جذب مشمولان قانون انتصاب کادر آموزشی، نیروهای پیش دبستانی و حرکتی و مربیان در قالب طرح قرآنی امین، آزادسازی فضاهای ورزشی دانش آموزان و خانواده های آنان، ساخت و تکمیل فضای آموزشی. در کشور اجرای طرح خواندنی جایگزین آموزش ابتدایی ادغام سیستم های آموزشی و ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان برای اولین بار در سال جاری از دیگر اخبار و اقدامات قابل توجه وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته بود.

دیدگاهتان را بنویسید