رتبه معلمی یا یکسان سازی حقوق فرهنگی؟

رتبه معلمی یا یکسان سازی حقوق فرهنگی؟

طاهره نقیعی، دبیر کل سازمان معلمان ایران علت اعتراضات همیشگی معلمان را توضیح داد: او معلم بود.

وی افزود: آخرین اعتراضات ریشه در معیشت دارد. بنابراین می‌توان گفت که اکنون اعتراضات معلمان اقتصادی‌تر است، زیرا وضعیت بد اقتصادی از یک سو بر خانواده‌های معلمان تأثیر گذاشته و از سوی دیگر کیفیت آموزش و روند آموزشی را خسته کرده است.

وی گفت: وضعیت بد حقوق بازنشستگان بر کارمندان نیز تأثیر گذاشته است زیرا کارمندان وضعیت آینده خود را مبهم می بینند. موضوع به این سال و سال گذشته مربوط نمی شود، در سال 85 معلمان در جلسات خود در مجلس خواستار توجه به معیشت خود شدند که این مشکل تا امروز حل نشده است.

دبیرکل سازمان معلمان ایران در پاسخ به این سوال که آیا با وجود پیگیری های مسئولان از نظر رتبه بندی، این مشکلات حل نمی شود؟ وی گفت: با این لایحه مشکل حل نمی شود زیرا این لایحه بودجه کمی دارد و به کیفیت آن توجه خاصی نمی شود اما از طرفی خیلی دیر اجرایی می شود بنابراین این احساس به وجود می آید که تا پایان بهمن و اوایل اسفند ماه به بهره برداری خواهد رسید.»

«اعلام شده بود که این رتبه بندی از اول مهر 1400 اعمال می شود، اما اجرایی نشد و میانگین حقوق فرهنگیان همچنان کمتر از کارکنان دولت است و قدرت خرید آنها افزایش چشمگیری نخواهد داشت.

وی با اشاره به جایگاه معلمان گفت: جای تاسف است که بگوییم با وجود اینکه معلمان چهره خود را از سیلی سرخ نگه داشته اند اما جایگاه آنها در مقابل دانش آموزان، والدین و جامعه به شدت آسیب دیده است. بیشترین آسیب ناشی از ضعف اقتصادی و معیشتی معلمان است.

وی افزود: این ضعف معلمان منجر به ناکارآمدی، فرسودگی شغلی، افسردگی، پرخاشگری و نارضایتی از کار شده است و معمولا کسانی که از نظر کاری آسیب می بینند ناخودآگاه آنها نیز دچار آسیب خواهند شد. معلمی که برای احقاق حقش مجبور شود به این در بکوبد، حیثیتش پایمال می شود.

دبیرکل سازمان معلمان ایران گفت: اگر کارکنان می خواهند جایگاه معلمی را حفظ کنند باید با نمایندگان واقعی معلمان مذاکره کنند و راه را برای مذاکره باز بگذارند چرا که معلمان چیزی خارج از قانون نمی خواهند و اگر قانون اعمال می شود، مشکلات آنها به تدریج حل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید