وام 25000 میلیارد تنی برای رتبه بندی معلمان و یکسان سازی حقوق

وام 25000 میلیارد تنی برای رتبه بندی معلمان و یکسان سازی حقوق

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در صحن علنی گزارش این کمیسیون را در خصوص ویژگی های کلی لایحه بودجه سال آینده قرائت کرد.

سخنگوی لایحه بودجه 1401 در تشریح ویژگی های کلی لایحه بودجه 1401 گفت: در شرایطی که دولت سیزدهم اولین لایحه بودجه خود را به مجلس تقدیم کرده است، طبق اعلام صندوق بین المللی پول، ایران با چالش های اقتصادی مواجه شده است. وابستگی تولید به واردات، رشد سریع واردات، کاهش صادرات غیرنفتی، کاهش کسری بودجه کشور و فشار بر منابع ارزی، افزایش نرخ واقعی ارز و ایجاد سهمیه ارزی و بحران ارزی، کاهش. درآمدهای بودجه از محل درآمدها، رشد منفی سرمایه گذاری کاهش برنامه های عمرانی و تورم بالا. تورم امسال به 49.7 درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در نیم قرن اخیر است و علاوه بر افزایش پایه پولی کشور و کاهش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی، به عنوان یک چالش اقتصادی برای ایران نیز یاد شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در تشریح مزایای لایحه بودجه سال آینده گفت: این لایحه با هدف تکیه بر منابع پایدار و پرهیز از ایجاد بدهی جدید و انتقال آن به سال های جدید و افزایش پایه است. همچنین بودجه شرکت های دولتی علیرغم تلاش دولت، 450 تریلیون تن سرمایه گذاری برآورد شده است و سهم نفت از کل بودجه سال آینده حدود 28 درصد است که فروش روزانه نفت حدود 1.2 درصد افزایش یافته است. میلیون بشکه قیمت آن 60 دلار است.

وی ادامه داد: دولت برآوردهایی را در بودجه 1401 انجام نداده است که در بودجه 1400 لحاظ شده است.

زارع به وام تملک دارایی های سرمایه ای در حساب بودجه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این وام ها از 176 هزار میلیارد تن به 250 هزار میلیارد تن و وام طرح های تملک دارایی برای استان ها نسبت به امسال افزایش یافته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 تمرکززدایی را یکی از نقاط قوت بودجه خواند و افزود: در لایحه بودجه سال آینده نسبت به امسال اعتبار و توان بیشتری به استان ها داده شده است که از جمله آن می توان به وام 25 هزار میلیارد تنی رتبه بندی معلمان اشاره کرد. سال آینده همچنین برای دستیابی به افزایش 8 درصدی 150 هزار میلیارد تنی منابع هدف لایحه عمومی 1401، به عنوان مثال وام این سال 9 میلیارد و 300 میلیارد تن فولاد در بودجه سال آینده وجود دارد که 22.3 میلیارد تن برای سال آینده است. تامین آب پایدار در مناطق اعم از شهری، روستایی و عشایری.

وی افزود: دغدغه هایی که در برنامه چهارم و پنجم درباره شبکه ملی ارتباطات داشتیم برای 10 هزار میلیارد جلد دولت الکترونیک برای این شبکه پیش بینی شد و در سطح استان افزایش 77 درصدی منابع دولتی حاصل شد. موضوع حقوق کارکنان نیز که مورد توجه نمایندگان و قابل افزایش است، حداقل دستمزد از 3 میلیون و 500 هزار تن به 4 میلیون و 500 هزار تن افزایش یافته است.

وی افزود: 9 میلیارد تن برای پاداش بازنشستگی ایثارگران و 22 میلیارد و 600 میلیارد تن برای پایان خدمت بازنشستگی در نظر گرفته شده است و وام های هزینه ای دولت تقریباً 15 درصد کاهش یافته است. برای قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت 12 میلیارد تن در نظر گرفته شده است و همچنین برای ارتقای شاخص های کلان اعتبارات بودجه 1401 نسبت به سال 1400 نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی 6.9 است. اما برخی از نمایندگان به این موضوع اعتراض دارند. که در جزئیات بودجه لحاظ شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لوایح بودجه 1401 افزود: در لایحه بودجه کاهش وام های دولت از طریق اوراق بهادار و پرداخت 180 هزار میلیارد تن سود مالی اساسی در سال آینده در نظر گرفته شد. همچنین دولت برای سال آینده اعتباری برای تولید 4 میلیون مسکن که به فال نیک برای جوانان کشور است و 5000 میلیارد تن برای آزادسازی مسکن نیازمندان و استفاده از ظرفیت املاک وزارتخانه اختصاص داده است. راه و شهرسازی و منابع 31 صندوق پیشرفت و عدالت در استان ها.

کمیته تلفیق 1401 هفته گذشته بودجه عمومی را تصویب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید