برنامه آموزشی برای محدود کردن اینترنت حوزه های امتحانی / فعالیت حفاظت از امتحان برای اولین بار


ساعت: 18:32
تاریخ انتشار: 1301/10/06
کد خبر: 1920275

مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش پس از انتشار پاسخ سوالات امتحان نهایی در حین برگزاری آزمون، درخواستی به وزارت کشور مبنی بر محدودیت اینترنت در بخش های امتحانی و همچنین تمامی بخش ها ارائه کرد. در بخش های امتحانی، افرادی تحت عنوان “امنیت امتحان” کار می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امتحانات نهایی آذرماه از 3 آذر آغاز شد. این آزمون ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند زیرا سوابق تحصیلی تأثیر قطعی 40 درصدی در کنکور دارد و در کنار دانش آموزان سال دوازدهم که در این ماه درسی را می گذرانند، متقاضیانی که سوابق تحصیلی ندارند یا مایل به ایجاد آن هستند در این آزمون شرکت می کنند. امتحانات. طبق آمار 248 هزار و 903 داوطلب در 1202 حوزه امتحانی در آزمون شرکت می کنند.

اولین امتحانات کنکور سراسری دانش آموزان از روز شنبه 12 آذرماه با برگزاری آزمون در رشته های «ریاضی گسسته» ریاضی فیزیک، «ریاضی 3» در رشته تجربی و «ریاضی و آمار 3» برای رشته های ادبیات و علوم انسانی و اسلامی آغاز شد. علوم و آموزش و پرورش

در حالی که آزمون ها از ساعت 10 صبح آغاز شده بود، برخی از کانال ها سوالات و پاسخ های امتحانی ساعت 9:30 صبح را در فضای مجازی قرار دادند که مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش نشان داد این پرسش و پاسخ ها اشتباه بوده است.

اما ساعت 10:19 یعنی 19 دقیقه پس از شروع امتحان، پرسش و پاسخ در برخی کانال ها منتشر شد. در عین حال بررسی ها نشان می دهد که داوطلب در ساعت 10:12 در امتحان نهایی ریاضی علوم تجربی از سوالات عکس گرفته و ارسال کرده است. به گفته رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزشی، این دانش آموز شناسایی و تمامی نمرات دروس امتحانی وی تنظیم مجدد شده است.

در آزمون دوم «مذهب 3» پاسخنامه ها 10 دقیقه پس از شروع امتحان منتشر شد. محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار کرد: ممکن است عده ای عمداً به میدان بیایند و سؤالات را ثبت کنند چرا که دوتاب آزاد است. در این آزمون ها نیز حضور دارند. و خروج سریع امکان پذیر است. البته این بخشی از قوانین رفتاری است که هیچکس اجازه ندارد تا نیم ساعت منطقه را ترک کند، اما ما این اجازه را می دهیم و ممکن است این اشتباه انجام شده باشد.

وی با بیان اینکه در حال رصد هستیم که علت این اتفاق چیست یا شاید داوطلبی از ابزار و وسایل تقلب استفاده کرده است، افزود: داوطلبان پس از نیم ساعت می توانند برگه امتحانی و پاسخنامه را ارسال کنند یعنی نمی توانند سوالات را از جلسه حذف کنند منطقه را ترک کنند اما می توانند سوالات را در دسته چک بنویسند و بیرون بیاورند.

زارعی با تاکید بر اینکه داوطلبان تا پایان آزمون سوالات را حذف نکنند، ادامه داد: ممکن است داوطلبی قصد شرکت در امتحان نهایی را نداشته باشد اما با هدف حذف سوالات به هر شکل ممکن ثبت نام کرده باشد.

امنیت امتحانات تکمیلی افزایش می یابد

برخی از متقاضیان کنکور از تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور گلایه دارند. آنها به خصوص به بلاتکلیفی امتحانات اعتراض می کنند. یکی از داوطلبان به خبرنگار فارس گفت: اینکه عده ای با تقلب نمره بالاتری بگیرند درست نیست و به این ترتیب حق همه داوطلبان در آزمون ضایع می شود.

وی ادامه داد: معتقدیم تا زمانی که بسترهای امتحانات نهایی برای جلوگیری از تقلب آماده نشود، باید اثر نهایی سوابق تحصیلی در کنکور حذف شود.

رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: برای افزایش امنیت امتحانات درخواست محدودیت اینترنت را داده ایم زیرا اگر این اتفاق بیفتد سوالات ارسالی انجام نمی شود. واقعیت این است که تا به حال می خواستیم مردم آسیب نبینند. به همین دلیل خیلی اصرار نکردیم، اما می بینیم که راهی نیست. به همین دلیل از وزارت کشور درخواست کرده ایم که اینترنت را در حوزه های امتحانی محدود کرده و انتشار تصاویر را ممنوع کند.

وی افزود: از پلیس فتا درخواست کرده ایم در ایام امتحانات این کانال ها را رصد کرده و مجریان این کانال ها و شبکه ها را شناسایی کنند. علاوه بر این، اکنون یک کارگروه مبارزه با تقلب وجود داشت که فعال تر شد.

زارعی تصریح کرد: با مسئولیت صیانت از آموزش و پرورش به عنوان حفاظت امنیتی آزمایشی در میادین مستقر می شود. قبلاً در امتحان دفاعی وجود نداشت و شما اولین بار در آزمون آذرماه آن را پیش بینی کردید.

دیدگاهتان را بنویسید