جای تشکیل «سازمان نظام معلمی» در رتبه بندی معلمان خالی است!

جای تشکیل «سازمان نظام معلمی» در رتبه بندی معلمان خالی است!

رامین کریمی نیا در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه اگر قرار است رتبه بندی واقعی معلمان صورت گیرد، باید منجر به نظام پرداختی جدید مبتنی بر تخصص و شایستگی برای اجرای کامل قوانین موجود شود، گفت: یعنی طبق تبصره 3 ماده 29 قانون ششم توسعه حداکثر اختلاف بین بدست آوردن شغل مشابه باید 20% باشد در حالی که در این رتبه بندی چنین چیزی جز در رتبه های پایین مشاهده نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصویب می تواند انتظارات و اهداف این طرح را برآورده کند؟ او گفت نه. اگر قرار است این رتبه بندی به اهداف تعیین شده در استراتژی های 12-10، 1-12 و 3-12 از فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برسد، باید بر مهندسی نیروی کار، عملکرد رقابتی، بهبود کیفیت آموزش و بهبود تمرکز کند. وضعیت معلمان تقویت انگیزه و رضایت شغلی آنان. اگرچه این لایحه به تصویب رسیده است، اما وصول چنین مواردی بعید و بعید به نظر می رسد.

دبیر کارگروه کانون صنفی معلمان ایران همچنین با بیان جایگاه نظام و سامانه سنجش صلاحیت های حرفه ای در اجرای این طرح گفت: در این لایحه کاملا خالی است.

کاریمینیا ادامه داد: یک طرح زمانی می تواند منجر به رضایت، انگیزه و عملکرد شود که حداقل های لازم برای یک زندگی متوسط ​​طبق هرم معروف مزلو فراهم شود. با توجه به اینکه با درصد کمی افزایش ارائه شده در این لایحه، همچنان بیش از 60 درصد معلمان زیر خط فقر خواهند بود، بنابراین امکان رضایت و ارتقای انگیزه و عملکرد عملا غیرممکن است.

وی با اشاره به فرصت یک ماهه وزارت آموزش و پرورش برای تهیه آیین نامه رتبه بندی معلمان، توصیه هایی را ارائه کرد و گفت: ابتدا باید از ظرفیت کارشناسی معلمان ‘نمایندگان در تدوین آیین نامه ها’ استفاده شود و نمایندگان معلمان نیز حضور داشتند. در این کمیته ها باشد. ثانیاً با توجه به اینکه پیش نویس سازمان نظام آموزشی از سال ها قبل تهیه شده است، باید در تدوین آیین نامه از آن استفاده کرد.

دبیر کارگروه کانون صنفی معلمان ایران افزود: ثالثاً هنگام نگارش آیین نامه باید به گونه ای عمل شود که امکان کسب عناوین بالاتر نیز وجود داشته باشد تا معلمانی که اکنون خود را در رتبه های چهارم و پنجم می بینند. ، با کاهش رتبه مواجه نشوید، زیرا باعث کاهش انگیزه می شود.»

کاری نیا همچنین به بودجه آموزش و پرورش 1401 اشاره کرد و گفت: امروزه درصد آموزش در بودجه و تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص های رشد و توسعه کشورها و استانداردسازی آموزش در آنها است. بودجه کل کشور در سال 1400 حدود 112 تریلیون تن بوده که نسبت به سال قبل 47 درصد افزایش داشته است. بودجه آموزش و پرورش امسال 49 درصد رشد داشته است که 13.4 درصد از کل بودجه را تشکیل می دهد. در حالی که در سال 1401 بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال قبل حدود 20 درصد افزایش یافت یعنی به 131 هزار میلیارد تن رسید و حدود 9 درصد کل بودجه است، آیا این آمار اهمیت آموزش و پرورش را نشان نمی دهد؟

وی ادامه داد: علاوه بر این میانگین سهم آموزش از تولید ناخالص داخلی یا تولید ناخالص داخلی در دنیا 4.6 و در ایران زیر 2 درصد است. در حال حاضر آموزش و پرورش حدود 9 درصد از کل بودجه را تشکیل می دهد، اما در دنیا 14 درصد است و جالب است بدانید که در سال 92 سهم آموزش و پرورش از کل بودجه 18 درصد بوده است. با این بودجه نمی توان انتظار تحول و بهبود کیفیت مطلوب را داشت.

دیدگاهتان را بنویسید