شهرهای قزوین خالی از مراکز رشد/ جای بخش کشاورزی در شرکت های دانش بنیان خالی است

رئیس پارک علم و فناوری قزوین بیان کرد: امیدواریم در سالی که مزین به شعار «تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال» است بتوانیم بسترهای بسیار خوبی برای اکوسیستم استان قزوین ایجاد کنیم.

وی گفت: پارک علم و فناوری استان در مجاورت دو دانشگاه بزرگ و مادر قزوین یعنی. دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و دانشگاه آزاد اسلامی و وجود سایت و ساختار چشمه‌نور ایران باعث شد این استان از ظرفیت بالایی در عرصه علم و فناوری برخوردار باشد.

ایجاد آبنمای نور برکات زیادی برای ایران و منطقه دارد

این مسئول خاطرنشان کرد: راه اندازی چشمه نور نه تنها برای استان و کشور بلکه در سطح منطقه می تواند برکات زیادی داشته باشد.

وی ادامه داد: معاونت پژوهشی حمایت ویژه ای از پارک های علم و فناوری کشور داشت و همین امر باعث شد این مراکز نسبت به سال های گذشته تفاوت های چشمگیری داشته باشند و از جایگاه مناسبی برخوردار شوند.

احمدی با اشاره به ظرفیت های موجود در استان گفت: در حال حاضر مرکز نوآوری مستقر در پارک ولایت قزوین وجود دارد که با اعتبار حمایتی معاونت امور فناوری و بخش خصوصی فعال است و نزدیک به 80 هسته و شرکت دارد.

وی گفت: راه اندازی مرکز مالکیت فکری در استان امکان ثبت و مشاوره در خصوص اختراعات دانش آموزان و معلمان در پارک را فراهم کرد که این امر نیز با حمایت معاونت صورت گرفت.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین گفت: شبکه نوآوری استان هنوز کامل نشده است اما به عنوان زیرساخت بسیار مهمی برای اکوسیستم عمل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: شرکت ها و هسته هایی که در منطقه چشمه نور فعال هستند را با شرایط و امتیاز ویژه می پذیریم.

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی مرکز نوآوری گیربکس ایران در استان

احمدی تصریح کرد: ساخت مرکز نوآوری گیربکس ایران از سال گذشته با مشارکت نیرومحرکه و با حمایت قاطع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد که خوشبختانه تا حدود 85 درصد پیشرفت داشته است.

این مقام مسئول گفت: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی 18 درصد و سهم این بخش در اشتغال کشور 23 درصد است اما متاسفانه تا امروز تنها 4.22 درصد از شرکت های دانش بنیان کشاورزی هستند. 4.85 درصد از شرکت ها و هسته ها. فناوری مستقر در پارک ها مربوط به بخش کشاورزی است که نشان دهنده شکاف و تفاوت بین نرخ اشتغال در این بخش و درصد شرکت ها است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین سنی کشاورزان ایرانی 58 سال است که بسیار نگران کننده است و اگر کشاورزی مبتنی بر دانش نباشد به معنای عدم ورود جوانان به این بخش است که تهدیدی برای کشور خواهد بود.

احمدی تصریح کرد: راه اندازی دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و همچنین راه اندازی مرکز دانش آموزی نوآوری کشاورزی از جمله اقداماتی است که با حمایت متولیان در صدد ایجاد آن هستیم.

وی گفت: بستر کافی برای فعالیت دانش آموزان در مراکز رشد و تولید در استان وجود ندارد و متاسفانه قزوین از جمله استان هایی است که مرکز رشد شهری ندارد.

این مسئول گفت: برای ساخت مرکز رشد شهید حسن پور تفاهم نامه 2 میلیاردی منعقد شده که هنوز این مبلغ توزیع نشده است. ماه آینده این مرکز رشد را فعال خواهیم کرد.

وی گفت: دو مرکز رشد در شهرستان های تاکستان و بویین زهرا ایجاد می کنیم که یکی از برنامه های آینده ما است.

احمدی گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان 40 میلیارد بودجه برای راه اندازی پردیس فناوری آبیک در نظر گرفته شد و این در شرایطی است که موقعیت این پردیس با توجه به جمعیتی بسیار استراتژیک است. 20 تا 25 میلیون در شعاع آن پشتیبانی لازم برای انتقال فاز اول به زودی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید