بازگشت پتروشیمی خلیج فارس به هیئت واگذاری/ سهام دولت به بانک ها واگذار شد

ساعت: 16:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۲
کد خبر: 1802535

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: مزایده هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس لغو شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین قربان زاده در پاسخ به اینکه 8 درصد سهام دولت همچنان در بانک صادرات، 10 درصد در بانک ملت، 11 درصد در بانک تجارت، 12 درصد در میلیماس، 17 درصد در فولاد، 5 درصد در ایران خودرو و 17 درصد است. درصدی در سایپا، چه برنامه ای برای واگذاری این سهام دولتی دارید، گفت: با وجود اینکه سایت سازمان خصوصی سازی اعلام کرد باقی مانده سهام دولتی این شرکت ها باید امسال واگذار شود، اما اکثر این شرکت ها سهام خود را دارند. به عنوان وثیقه تسهیلات بانکی که قابل انتقال نباشد.»

وی افزود: البته به استثنای سهام بانک‌های آزاد، میلیماس، فولاد مبارکه، سایپا و ایران خودرو، تمامی سهام آنها در وثیقه وزارتخانه‌های ذیربط در شرکت‌های مادر تخصصی مانند ایدرو و ایمیدرو است. و بنابراین نمی توان منتقل کرد.”

قربان زاده همچنین توضیح داد: برای واگذاری سهام دولت به بانک ها رایزنی می کنیم تا به نحوی واگذار شود که منافع دولت و منافع بیت المال رعایت شود زیرا اینها آخرین سهام باقی مانده دولت در بانک ها و سهام طلا یا به اصطلاح شیر طلایی «حداکثر سود را به بیت المال اختصاص دهید.

گربان زاده در پاسخ به اینکه سایر سهام دولتی این بانک ها مدیریتی نیستند، گفت: اگرچه این سهام بلوک مدیریتی نیست، اما بستگی به خرید این سهام دارد. ممکن است پس از خرید این سهام، خریدار بتواند کل بانک را مدیریت کند و سهام کنترلی بانک را در اختیار بگیرد، بنابراین حساسیت روی بانک ها وجود دارد و باید این اقدام انجام شود. بنابراین جلساتی در وزارت اقتصاد برای رعایت این مصوبه در خصوص سهام بانکی در حال برگزاری است.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: هنوز به جمع بندی در خصوص نحوه واگذاری سهام به بانک ها از جمله سهام خرد نرسیده اند و هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.

گربان زاده با بیان اینکه واگذاری سهام پتروشیمی خلیج فارس به طور کامل لغو شده است، گفت: خیر، این واگذاری به هیچ وجه لغو نشده است، اما مجدداً در کمیته واگذاری بررسی می شود، زیرا به این شکل که انجام شد، نامزد داشتیم. ارزش گذاری این سهام نیاز به بازنگری دارد و ممکن است عرضه مجدد آن امکان پذیر باشد.

رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به اینکه آیا باید حداقل دو نامزد برای واگذاری سهام پتروشیمی خلیج فارس برای رقابت وجود داشته باشد، گفت: نیازی به رقابت نیست، زیرا رقابت برای حداکثر رساندن سود به خزانه این است. انتقال و پیش بینی حداقل دو رقیب. پیشنهاد را ادامه دادیم، اما به این صورت که سهامدار اصلی فعلی در یک طرف کنسرسیوم بود و نفر دوم شرکت نکرد یا انصراف داد، بنابراین هیئت فروش باید تجدید نظر کند.

وی افزود: از نظر عرضه، ذخایر پتروشیمی خلیج فارس می تواند جدا شود یا ارزیابی آن تغییر کند. در هر صورت شورای تدارکات در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد.

قربانزاده با بیان اینکه چه زمانی واگذاری پتروشیمی خلیج فارس را به هیات واگذاری تحویل می گیرید، گفت: دوشنبه هر هفته هیات واگذاری تشکیل جلسه می دهد، سعی می کنیم اعضا را هماهنگ کنیم. این یا این هفته یا هفته آینده خواهد بود.

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره اینکه تکلیف برخی از شرکت هایی که قبلا فروخته شده و به دولت بازگردانده شده اند مانند هفت تپه و هپکو چه می شود، گفت: هر کدام از این شرکت ها سابقه ای دارند. شرکت‌هایی که به دولت بازگشته‌اند، با وجود اینکه هپکو را در ازای بدهی دولت به تامین اجتماعی واگذار کرده‌ایم، دوباره در لیست واگذاری هستند. در واقع هپکو تمام شده است. ممکن است درصد بسیار کمی از سهام دولتی باقی بماند، اما بیشتر آنها به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است.

قربان زاده افزود: شرکت کشت و صنعت هفت تپه نیز به عنوان قرارداد مدیریتی به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شده است، اما احتمالا با بررسی موفقیت آمیز روش قرارداد مدیریتی، به مالکیت این شرکت واگذار خواهد شد. یعنی ابتدا باید اجرای قرارداد مدیریت را در نظر بگیریم و سپس مالکیت را واگذار کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید