واگذاری مبهم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس/ وقتی دولت روحانی رئیس «بزرگترین مزایده تاریخ خصوصی سازی» می شود!

واگذاری مبهم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس/ وقتی دولت روحانی رئیس «بزرگترین مزایده تاریخ خصوصی سازی» می شود!

روز جدید : «بزرگترین حراج تاریخ خصوصی سازی در ایران»! این تعبیری است که رئیس سازمان خصوصی سازی با اعلام خبر واگذاری سهم دولتی در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به کار برد. مابقی سهام دولت در هلدینگ باید به بخش خصوصی واگذار شود، اما این واگذاری نیز مانند سایر پروژه های خصوصی سازی در ایران، «اگر» و «اما» زیادی دارد.

شرکت پتروشیمی خلیج فارس بزرگترین شرکت خصوصی/عمومی کشور و دومین شرکت بزرگ پتروشیمی خاورمیانه است. این هلدینگ در سال 1368 تاسیس شد و در 27 فروردین 92 سهام این شرکت با نام فارس و به عنوان بزرگترین شرکت بازرگانی عرضه شد اما 18 درصد از سهام این شرکت متعلق به دولت و با مدیریت ملی است. شرکت NPC پتروشیمی. اکنون دولت باید از طریق مناقصه سهام خود را پس بگیرد و شرکت را به طور کامل به بخش خصوصی واگذار کند.

دولت به دنبال واگذاری این شرکت است که یکی از با ارزش ترین دارایی های دولتی است. خلیج فارس با ظرفیت فعلی 22 تولید که با راه اندازی طرح های در دست اجرا به بیش از 25 میلیون تن می رسد، پتانسیل تولید 30 میلیون تن محصولات پتروشیمی را دارد. در حال حاضر بیش از 8 میلیارد دلار فروش سالانه (داخلی – خارج از کشور) وجود دارد.

در چند سال اخیر به دلیل تشدید تحریم ها و عدم فروش مناسب نفت، عمده ارز کشور از طریق هلدینگ خلیج فارس و در مواقع اضطراری بخشی از بنزین کشور توسط هلدینگ ها تولید می شود.

بحث واگذاری پتروشیمی به خلیج فارس برای اولین بار در دولت حسن روحانی مطرح شد و حالا سازمان خصوصی سازی دولت ابراهیم رییسی مناقصه برگزار می کند. کارنامه خصوصی سازی ایران شکست خورده است و این نگرانی اکنون برای شرکت پتروشیمی خلیج فارس جدی تر شده است. با واگذاری این شرکت، دولت همچنان که ابزار نظارت بر سایر پتروشیمی ها و پالایشگاه های خصوصی شده را ندارد، دیگر ابزار کافی برای کنترل هلدینگ را نخواهد داشت. علاوه بر این، پتروشیمی دیگر مدیریت ارز صادراتی را نخواهد داشت.

یک بار در سال 1392، دولت بدون تعیین ماده 21 قانون خدمات کشوری، 6000 کارمند هلدینگ رسمی را بدون انتصاب در اختیار کارفرمای جدید قرار داد و بزرگترین چالش سال های اخیر همین کارگران متخصص و آموزش دیده نفت بود که این کار را نکردند. انجام داد. آنها را می توان حذف کرد، نه مدیریت کرد. نیروی کار این شرکت به شدت نگران آینده شغلی خود پس از خصوصی سازی است و اکنون با خروج دولت بدون توجه به آینده این کارکنان، این امر منجر به مشکلات بزرگی برای شرکت های تولیدی خواهد شد و موضوع مهم این است که NPC در پایین دست و شناسایی گلوگاه فساد، چه ابزارهای توسعه ارزشی و پایین دستی از طریق از دست دادن هلدینگ خلیج فارس مدیریت خواهد شد؟

به نظر می رسد وزارت نفت به دلیل مشکلات فروش نفت، تامین سوخت زمستانی و تحریم ها فعلا ترجیح می دهد از هلدینگ حاشیه ای خارج شود اما عواقب این واگذاری در اسرع وقت احساس خواهد شد.

وزارت اقتصاد در واگذاری پتروشیمی خلیج فارس شکست خورد

شاید خوشحال ترین مرد در این انتقال، وزیر جوان اقتصاد باشد که با تیر مورد اصابت گلوله قرار گرفت. حذف رقیب و در اختیار گرفتن مدیریت سهام عدالت در هلدینگ و در نهایت تلاش برای معرفی مدیرعامل جدید هلدینگ. اما نکته اینجاست که با واگذاری دادگستری، وزارت اقتصاد نیز باید از هلدینگ خارج شود، البته اکنون تنها 18 درصد از 40 درصد عدالت موجود در هلدینگ (یعنی تنها یک نماینده در هلدینگ خواهد داشت) و باقی مانده سهام منتقل شده است.

نگاهی به پتروشیمی های خصوصی شده نشان می دهد که برخلاف آنچه در متن قانون آمده، هدف از این فروش ها رونق اقتصادی است. بنابراین زمان ساخت و تولید پتروشیمی ها از 4 سال به 15 سال افزایش یافته است. پتروشیمی ایلام پس از 17 سال ناقص تولید شد و پتروشیمی لردگان پس از 13 سال در این شرایط تولید شد.

سوال اینجاست که آیا خرید و نصب شرکت های در حال کار و فرسوده ای که چندین سال است در انبارهای کشورهای صنعتی مانند پلیمر ایلام، تخت جمشید و … پوسیده شده اند، ارتقای فناوری است؟ شرکت هایی با اثرات و پیامدهای وحشتناک زیست محیطی و غیره. آیا از وضعیت کارکنان این شرکت ها مطلع هستند؟ آیا از سرنوشت کارمندان، مالکان، سهامداران پتروشیمی و پتروشیمی ها و پرونده های میلیاردی خلیج فارس علیه پتروشیمی خبر دارند؟

به گفته کارشناسان و مدیران صنعت پتروشیمی، واگذاری مشکل دار و غیرقانونی پتروشیمی به اندازه هر تحریمی به صنعت پتروشیمی ضربه زده است. به نظر می رسد همان افرادی که در حین واگذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی و مجتمع عظیم پتروشیمی باختر را در اختیار گرفتند، امروز دست به هر کاری می زنند تا مدیریت فروش محصولات هلدینگ خلیج فارس را در اختیار بگیرند. حتی انحلال بازرسی کل کشور از طریق فروش سهام دولتی یا میانجیگری در برخی نظارتها. به عنوان تجربه ای برای قدردانی از متهمان بیشمار پرونده قطور پتروشیمی.

دیدگاهتان را بنویسید