سازمان چک درخواست واگذاری بلوک 12 درصدی به شرکت هلدینگ خلیج فارس را داشت


ساعت: 14:15
تاریخ ارسال: 10/01/1401
کد خبر: 1919297

سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای خواستار بررسی واگذاری بلوکی 12 درصدی هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس به بورس شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در گزارش سازمان بازرسی با بیان جایگاه و اهمیت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان یکی از با ارزش ترین شرکت ها در بازار سرمایه ایران که نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی دارد و اولین ارزآور است. برای کشور، خلأهای رسمی و اساسی در فرآیند انتقال وجود دارد.

با بررسی های بازرسان سازمان بازرسی به استناد ماده 4 دستورالعمل نحوه تشکیل جلسات هیأت اعزامی موضوع ماده 39 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی که (جلسات کمیسیون باید حضوری و با حضور حداقل 4 نفر از اعضا تشکیل شود تا حداقل 2 نفر از آنها حق رای داشته باشند، رسمیت یافته و مصوبات با اکثریت آراء حاضرین معتبر باشد). در این انتصاب فقط سه عضو (دو نفر رای دهنده و یک عضو ناظر بدون رای) حضور داشتند. همچنین از دو نفر حق رای، یکی رای مخالف و دیگری رای موافق (یکی از اعضا نیز در آن زمان خارج از کشور بوده و بعدا صورتجلسه را امضا کرده است) و با توجه به دستورالعمل فوق که (حداقل تعداد حاضرین) به دست اعضای حاضر در جلسه و همچنین حداقل تعداد آراء موافق انتقال نرسید) این مشکل اشکالاتی در قالب ارسال دارد.

از سوی دیگر، بر اساس ماده ۲ قانون اجرای سیاست های کلی، اصل ۴۴ قانون اساسی، فعالیت های اقتصادی در جمهوری اسلامی اعم از تولید، خرید یا فروش کالا یا خدمات به سه گروه تقسیم می شود. مالکیت خود در گروه اول و 80 درصد در گروه دوم و حفظ مالکیت در گروه سوم، طبق بند ب ماده 3 و تبصره یک آن، دولت مجاز به واگذاری کلیه سهام خود در گروه دوم نیست، اما همچنان لازم است سهام دولت بیش از 20 درصد سهام شرکت نباشد.

نکته مهم دیگر این است که بر اساس ماده 2 آیین نامه اجرایی شناسایی، مطابقت و طبقه بندی فعالیت ها و بنگاه های اقتصادی با هر سه گروه اقتصادی، ویژگی هایی برای تمایز فعالیت ها و بنگاه های اقتصادی ارائه شده است و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس باید در حداقل یکی از این ویژگی ها را داشته باشد اگرچه این شرکت دارای تمامی این ویژگی ها می باشد و بر اساس این مصوبه (که بر اساس مشخصات مذکور تهیه شده است) شرکت صنایع پتروشیمی (هلدینگ) در گروه 2 قرار می گیرد.

وی خاطرنشان می کند که بر اساس تصویب نامه مورخ 1392/04/21 شورای دولت، از بدو تأسیس شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در کلیه مصوبات دولت برای واگذاری سهام، عبارت «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (خلیج فارس هلدینگ) جایگزین عبارت «شرکت ملی صنایع پتروشیمی» شده است.

دیدگاهتان را بنویسید