توقف واگذاری سهام دولتی در هلدینگ خلیج فارس

ساعت: 11:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۶
کد خبر: 1800923

100 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور خواستار لغو واگذاری 18 درصدی سهام دولت در هلدینگ خلیج فارس شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ 100 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور خواستار لغو واگذاری 18 درصدی سهام دولت در هلدینگ خلیج فارس شدند تا با تحقیقات بیشتر و برنامه ریزی بهتر در این زمینه تصمیمی جامع و مطلوب اتخاذ شود. .

متن این نامه به شرح زیر است:

به نام خدا

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رئیسی عزیز

رئیس جمهور محترم

موضوع: بررسی و لغو واگذاری 18 درصد سهام هلدینگ خلیج فارس

سلام و خداحافظ

با احترام فراوان می گوید:

واگذاری 18 درصد باقیمانده سهام دولتی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان تاریخی ترین مزایده بورس و سازمان خصوصی سازی در انتظار واگذاری است، در حالی که تاکنون چنین حجمی از واگذاری در فروش مستقیم و بدهی مشاهده نشده است. همچنین یک موضوع قابل بررسی

قابل ذکر است که 15 درصد آن به صورت بلوکی عرضه می شود که به این معنی است که تعداد کمی از سهامداران ثبت نامی قادر به خرید این حجم از سهام (که نزدیک به 2 میلیارد دلار است) خواهند بود.

با توجه به اهمیت موضوع، برای احضار رئیس جمهور از موارد زیر استفاده می شود:

1- با واگذاری 18 درصد از سهام دولت که در حال حاضر در اختیار وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، عملا ابزار توسعه و نقش مدیریتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بین رفته و فلسفه آن از بین رفته است. مورد سوال قرار گرفت. به عبارت دیگر نقش دولت در توسعه صنعت پتروشیمی به کلی از بین خواهد رفت و توسعه صنعت پتروشیمی که در برخی موارد خاص و استراتژیک و برای سرمایه گذاران بخش خصوصی غیر جذاب است، نیازمند سرمایه گذاری و حضور قوی دولت است. زنجیره ارزش مهم را تکمیل کنید. بخش خصوصی در این سرمایه گذاری ها مشارکت دارد. این در حالی است که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با سهام کمتر از 20 درصد هلدینگ خلیج فارس تنها ابزار سرمایه گذاری و حضور و برنامه ریزی در اجرای پروژه های راهبردی را در اختیار دارد و قطعا واگذاری این سهام دولت را از فعال سازی برنامه های راهبردی محروم خواهد کرد. .

2- خرید بلوک 15 درصدی و به صورت یکجا تنها توسط چند سهامدار که توانایی تامین این میزان نقدینگی را دارند امکان پذیر است. این مهلت در اجرای واگذاری و با این کیفیت و در زمان تغییر و تحول دولت قطعاً خلأهایی در ناتوانی و عدم رعایت اقتصاد و حسن آن و فساد آن به دنبال خواهد داشت.

3- لازم به ذکر است که واگذاری بلوکی سهم دولتی به هلدینگ های بزرگ خصوصی مغایر با سیاست دولت مردمی و اقتصاد ملی است.

4- موضوع بسیار مهم و واضح دیگر این است که مهمترین دلایل این واگذاری جبران کسری بودجه و انباشت نقدینگی است که در شرایط فعلی و اصرار بر این امر با روش فروش گروهی و بلوکی باعث می شود. این امکان برای خریدار وجود دارد که تنها با 30 درصد ارزش غیر واقعی، سهام استراتژیک و حیاتی کشور را نقد و مابقی ارزش سهام را به صورت اقساطی خریداری کند و دست قدرتمند دولت و سیاست را کوتاه کند. ساخت در این بخش برای همیشه. با توجه به اینکه چنین خریداری معمولاً حاضر به خرید سهام در انحلال یا رد بدهی است، در این مورد همان حداقل پیش پرداخت کمکی به دولت برای جبران کسری بودجه نخواهد کرد.

در حالی که بسیاری از اقتصاددانان معتقدند این هلدینگ ارزش بالایی دارد، بیش از 30 درصد سهام این هلدینگ در صنعت پتروشیمی نزدیک به 30 میلیارد دلار ارزش دارد که در حال حاضر حدود 13 میلیارد دلار در پالایش تخمین زده می شود.

5. علیرغم اینکه حدود 40 درصد از سهام این هلدینگ بزرگ در قالب سهام عدالت به مردم واگذار می شود، اما سهامداران اصلی آن سهم اصلی هستند، بنابراین با واگذاری بیشتر سهام به مردم می توان افزایش شفافیت به دلیل فساد. یکی از سیاست های اصلی دولت مردمی، جلوگیری از آن است.

بنابراین در رابطه با موارد فوق پیشنهاد می شود. جنابعالی جلوی انتقال بی پروا و عجولانه این عنوان را گرفته اید تا با تحقیق بیشتر و برنامه ریزی بهتر تصمیمی کامل و مطلوب بگیرید.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید