بازی های کودکانه در جعبه حافظه کودکان در سکوت پر سر و صدا فضای مجازی فرو رفت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، همین چند دهه پیش در بازی های پر جنب و جوش، بازی هایی با نام های مختلف، هیجان کودکانه را می شد دید، اما هر کدام از آنها دنیایی از شادی کودکانه را برای کودکان به ارمغان می آورد در طلایی ترین زندگی خود را به دور از همه دغدغه ها و مشکلات زندگی کنید. از روز و زندگی، غرق در بازی.

صدای رکاب زدن و دوچرخه سواری که امکانات و تجهیزات مدرن ندارند، بهترین خاطره بچه های دهه های قبل است یا بازی های دسته جمعی و چندنفره ای که در حیاط خانه ها یا کوچه و خیابان ها، بچه های آن شهر. زمان . آنها انتظار زیادی برای بازی نداشتند و سهم آنها از وسایل بازی فقط یک توپ یا چند تکه سنگ برای هر بازی بود.

لی لی، گرغم به هوا، آموزنجیر باف، یک قل دو قل، هفت سنگ، استی، فوتبال، خاله بازی یا بازی های دیگری که در دنیای واقعی با همین امکانات ساده انجام می شد به گونه ای که کودکان بازی را در نگرش تجربه می کنند. از نظر شخصیت و مسئولیت، خود را برای زندگی در سال های آینده آماده کرد.

آن روزها استرس، اضطراب، نگرانی، وقت خارج از برنامه و مدرنیته وجود نداشت و بچه ها از فرصت کودکی برای ورود به مرحله بعدی زندگی استفاده می کردند، اما با گذشت زمان و گسترش تکنولوژی و معرفی ابزارهای بازی تک نفره. مانند تبلت، کودکان با دنیای بازی‌های رایج خداحافظی کردند تا جایی که بازی‌های خاطره‌انگیز دوران کودکی امروزی سال‌ها پیش جای خود را در جعبه حافظه باز کرده‌اند.


f2fdc6f2 9907 4c88 b882 e2f609431608 خبر خاکستری


تصور نمی‌کردیم روزی برسد که کودکانی که باید در محاصره هیجان و نشاط نشسته باشند، به قاب شیشه‌ای تبلت‌ها نگاه کنند و در دنیای مجازی به بازی‌هایی بپردازند که خشم، انزوا، کسالت، اعتیاد و عدم ارتباط با آنهاست. دیگران، می آورد

سال ها پیش بچه ها برای بازی های دسته جمعی لحظه شماری می کردند، اما بچه های امروزی خواسته یا ناخواسته خیلی جوان وارد فضای مجازی می شوند، به طوری که همه زندگی، بازی و سرگرمی را فقط در تبلت ها و بازی های مجازی می بینند. همه کودکان توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارند، آنها تنهایی را به بازی های گروهی ترجیح می دهند.

امروزه شاید فقط خاطره و نامی از بازی های قدیمی باقی مانده باشد و بچه های امروزی با این بازی ها بسیار ناآشنا هستند، غفلت از این موضوع می تواند باعث شکاف بیشتر بین کودکان و دنیای واقعی شود که نقش والدین در آن بسیار مهم است. .


کاهش تحرک، هشدار سلامت کودکان

علیرضا رخشان روانشناس در گفتگو با خبرنگار صفیفلک گفت: در گذشته به دلیل نبود وسایل الکترونیکی و بازی های مجازی بیشتر کودکان در حیاط و کوچه مشغول بازی بودند و بازی در دنیای واقعی در واقع باعث رشد می شود. و رشد و شخصیت آنها بسیار مؤثر بود زیرا بازی در دنیای واقعی به کودک دید واقع بینانه می دهد و می تواند مهارت های بیشتری کسب کند.

وی افزود: امروزه به دلیل کاهش تعداد کودکان و افزایش وسایل و ابزار هوشمند، بازی های گروهی کاهش یافته است و اولین مشکل این است که عدم انجام بازی های گروهی منجر به کاهش تحرک و به خطر افتادن سلامتی می شود.

این روانشناس تصریح کرد: در بازی های مجازی همیشه کودک برنده بازی است و این کودکان هرگز پیروزی و باخت را تجربه نمی کنند و این توقعات غیرمنطقی را برای کودک ایجاد می کند و این کودکان فاقد مهارت کنترل خشم هستند و زود عصبانی می شوند.

رخشان خاطرنشان کرد: بازی زیاد بچه ها در فضای مجازی باعث می شود باورهایشان خدشه دار شود، این بچه ها تجربه بازی های دسته جمعی، تجربه نوبت گرفتن در بازی یا برد و باخت را ندارند و این مسئله شخصیت آنها را سخت می کند. مواجه شود

وی بیان کرد: در گذشته کودکان بیشتر وقت خود را به بازی با کودکان می گذراندند و کمتر متوجه مشکلات و دغدغه های خانه می شدند، اما امروزه کودکان بیشتر اوقات فراغت خود را در فضای مجازی می گذرانند و شنیدن و دیدن مشکلات در خانه تاثیر منفی بر روی آنها دارد. روح و روان کودک


df49a025 4526 4508 966c 6d7f2de43ab8 خبر خاکستری



بازی های مجازی حواس کودک را از کار گروهی منحرف می کند

حامد پرچی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار صفیفلک اظهار داشت: کسانی که در گذشته بازی های قدیمی را انجام می دادند به دلیل اینکه بازی ها گروهی بود با ایفای نقشی که در بازی به کودک داده می شد این کودک نقش آفرینی می کردند. او از کودکی یاد گرفت که چگونه در بازی و اجتماع مسئولیت پذیر باشد.

وی افزود: بازی قوانینی دارد و کودک یاد می گیرد که قانون را رعایت کند و هرکسی نمی تواند کاری انجام دهد این کار باعث ایجاد انسجام در گروه و نقش خود در بازی به بهترین نحو می شود و فرد را برای آینده ای آماده می کند. وحدت و انسجام برای رعایت قانون.

این جامعه شناس تصریح کرد: امروزه کودکان بیشتر به صورت فردی در گوشه خانه بازی های تلفن همراه انجام می دهند. در این بازی، بچه ها وقتی این بچه ها بزرگ می شوند نمی توانند کار گروهی را به طور خاص یاد بگیرند. آنها قطعا برای شرکت در کار گروهی یا مسئولیت پذیری ضعیف تر هستند.

پرچی تصریح کرد: این بازی ها در پیوندهای خویشاوندی بسیار مؤثر بود و بچه ها طبق قوانین بزرگ می شدند، اما امروزه بچه ها از هم جدا شده اند و توانایی دوست یابی را ندارند که یکی از عوامل این مشکل کاهش رشد جمعیت در کودکی است. در هر سن و سال و کمتر همسالان خود را دیده اند و کمتر تعامل داشته اند، وسایل الکترونیکی و فضای مجازی را نیز شامل می شود و سونامی بازی های فضای مجازی در کنار بی احتیاطی که وجود دارد باعث شده تا کودکان در کنار هم محبوس شوند. فضای مجازی


8b606059 72c3 41ed 8c26 c5e560b8fb36 خبر خاکستری



اجرای 162 برنامه در هفته برای کودکان

محمدجواد محمدی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان لرستان گفت: هفته ملی کودک 1401 با شعار «کودکی شاد، زندگی شاد» از روز شنبه 16 مهرماه (روز جهانی کودک) آغاز و تا جمعه 22 مهرماه ادامه دارد. مراکز ثابت و سیار استان با تمام ظرفیت های موجود ویژه برنامه های متنوعی را با محوریت «کودکی شاد، زندگی شاد» با حضور کودکان، نوجوانان و خانواده ها برگزار می کنند.

وی افزود: در هفته ملی کودک بیش از 162 ویژه برنامه فرهنگی، هنری، ادبی و اسلامی در تمامی مراکز استان برگزار می شود و کودکان سراسر استان می توانند از 25 تا 22 مهرماه با مراجعه به مراکز از این برنامه های متنوع بهره مند شوند. .

محمدی گفت: عضویت رایگان ویژه برنامه سلام به کودکان، جشن آغاز هفته ملی کودک با حضور حداکثری اعضا و دانش آموزان در تمامی مراکز، دیدار کودکان با مسئولان و شخصیت های برجسته در مرکز استان و شهرستان ها، دیدار اعضا با مسئولین ارشد استان اجرای نمایش مفرح در خرم آباد الشطر و بروجرد برپایی ایستگاه طراحی و سفالگری برپایی نمایشگاه دستاوردهای اعضا و معلمان در کانون ها آثار ادبی صبح با کلام ویژه برنامه نشست های شعر، نشست با حضور شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان. کودکان شاعر و نویسندگان، مرکز نشست های شعر «صبح با حافظ»، شعرخوانی اعضای حافظ از جمله برنامه های مرکز استان لرستان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید