بانک مرکزی در سال های اخیر بی طرف و ناموفق بوده است/ زمین رایگان و تسهیلات کم بهره اصلی ترین نیاز مسکن است

ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801506

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار دانا:

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی در سال های گذشته بی طرف بوده و نتوانسته نقدینگی را کنترل کند و منابع را به سمت تولید هدایت کند. تهیه مسکن کم بهره می تواند به این افراد کمک کند.

سید غنی نظری خانقاه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص رکود شدید بازار مسکن و کاهش ساخت و ساز در سال های گذشته گفت: امروز تعداد زیادی خانه خالی داریم. اینطور نیست که کمبود مسکن داشته باشیم.

دلیل افزایش خانه های خالی تبدیل شدن مسکن به دارایی سرمایه ای است

وی با اشاره به قانون جهش مسکن، افزود: مجلس دولت را موظف کرده است که سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد و به عنوان کاندیدای مرکزی عمل کند. مثلاً در یک شهر اگر 100 هزار متقاضی داشته باشیم ده هزار مسکن تعلق می گیرد.

این نماینده مجلس افزود: متأسفانه مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده است به طوری که به یکی از محل های ایجاد و انباشت نقدینگی تبدیل شده و در اکثر مواقع پس از ساخت مسکن واحد خالی می ماند.

نظری حنگه گفت: خانه های خالی زیاد است. به عنوان مثال، 700 خانه خالی در یک شهر وجود دارد. بنابراین برای برون رفت از این وضعیت رکود، بهترین راه همین طرح جهش تولید مسکن است که پس از ساخت، واحد مسکونی در اختیار نیازمندان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: کسانی که دارای واحد مسکونی و دپوی برای ارزیابی نتیجه طرح تغییر مسکن هستند، قطعا یک واحد مسکونی عرضه می کنند. اگر دولت بتواند با قانون جهش تولید مسکن و اعتبارات تخصیص یافته در حمایت از این طرح بر کاهش قیمت ها تأثیر بگذارد، مطمئناً دلالان سهام خود را می فروشند.

بانک مرکزی در سال های اخیر بی طرف بوده است

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نقش بانک مرکزی در تحریک بازار مسکن و سوق دادن وام ها به سمت تولید گفت: در سال های اخیر بارها اعلام کرده ام که بانک مرکزی بی طرف بوده است. بانک مرکزی به دلیل ساختاری که دارد متاسفانه مستقل نیست و نمی تواند کارآمد باشد.

نظری خانقاه تاکید کرد: بانک مرکزی باید مادر بانک ها باشد و نسبت به نقدینگی حساس باشد و بتواند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند. متاسفانه در سال های اخیر موفق نبوده است.

طرح مجلس برای تقویت نقش نظارتی بانک مرکزی

وی با بیان اینکه در مجلس طرح جدیدی برای اصلاح قانون بانک مرکزی برای تقویت حوزه نظارتی بانک مرکزی داریم، اضافه کرد: اگر بانک مرکزی در دولت قبل موفق می شد، نقدینگی به 4 هزار میلیارد تن نمی رسید و بانک ها از این وضعیت خارج می شدند. حاکمیت شرکتی به بدهی.مسئله اصلی که در واقع بحث سیاست پولی است هدایت می شود. اکنون بانک ها شرکتی هستند و بانک مرکزی نظارت بسیار کمی دارد.

بانک مرکزی تمایلی به هدایت نقدینگی به رویه های رئیس جمهور ندارد/ قول به مجلس

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی تمایلی به هدایت این نقدینگی و منابع بانکی به سمت تولید ندارد، گفت: پاسخ این سوال را رئیس کل بانک مرکزی باید بدهد؛ چرا که بانک مرکزی باید به این سوال پاسخ دهد. البته به ما قول داده اند که این کار را انجام دهیم.

نظری حنگه گفت: از دولت هم می خواهیم که بی خانمان ها میزبان شوند. مستاجران، بی خانمان ها و بی خانمان ها باید به نحوی صاحب خانه شوند و راه حل، حمایت دولتی است. اول، مسئله زمین که در حاشیه شهرهای بزرگ و کوچک فراوان است. این زمین ها را مجانی در اختیار مردم قرار دهید.

جوان با حقوق 4 میلیون تن صد سال دیگر خانه دار نمی شود

وی افزود: ثانیا باید تسهیلات مسکن به متقاضیان داده شود که بر عهده دولت و بانک مرکزی است. بانک مسکن که بانک تخصصی در این زمینه است باید ابزاری تقویت کننده برای حل مشکلات اصلی در حوزه ساخت و ساز مسکن از این طریق باشد.

نظری حناگه ادامه داد: جوان 25 ساله و تازه ازدواج کرده تا صد سال دیگر با حقوق چهار میلیون دیگر نمی تواند خانه بخرد اما با کمک دولت و تامین مسکن کم بهره رایگان. زمین را می توان به این مردم تحویل داد. اما طبق شنیده ها در طرح جهش تولید مسکن زمین به طور قطع رایگان می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید