بانک ها را ملزم به ارائه یک نسخه از قرارداد مشتری کنید

ساعت: 18:07
تاریخ انتشار: 1400/08/07
کد خبر: 1779891

با دستور وزیر اقتصاد و دارایی به رئیس کل بانک مرکزی، بانک ها هم اکنون موظف شدند نسخه ای از قرارداد وام را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احسان هندوزی وزیر اقتصاد و دارایی با صدور حکمی به علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی؛ قراردادهای بانکداری الکترونیکی می تواند نقش مهمی در کمک به بانک مرکزی در اجرای قوانین الزام آور در مرحله اعطای تسهیلات و مطالبات، کاهش مشکلات بانک ها در استفاده از قراردادهای کاغذی و طرح ادعای جعل و امتناع و تردید در مورد آنها ایفا کند. تسهیلات برای وام گیرندگان و اجرای جزییات قراردادهای آنها و علاوه بر ایجاد شفافیت در اعطای تسهیلات و دریافت آن، از اکثر اختلافات دعاوی و قراردادی در بانک ها و دادگاه ها بکاهد.

در همین راستا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ماده 3 طرح تسهیل در صدور پروانه های مشاغل خاص را به عنوان ماده 31 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار تصویب و مقرر کردند بانک مرکزی موظف به ارائه دستورالعمل برای تهيه ثبت الكترونيك قراردادها و تسهيلات بانكي و ارائه آن به هيات پولي جهت تصويب.

این مصوبه در حال بررسی در هیات امنا است. صرف نظر از تکالیف قانونی که پس از ابلاغ برای بانک مرکزی و شبکه بانکی الزامی خواهد بود، اجرای این موضوع از اولویت های اصلی تیم اقتصادی دولت و آمادگی برای اجرای کامل آن و تسریع در روند اجرا به دلیل نیازهای زیرساختی فنی هستند.

بر اساس این نامه، بانک ها و مؤسسات اعتباری متعهد می شوند تا اقدامات لازم را جهت اطلاع کامل مفاد قراردادها به مشتری، ضامن و ضامن انجام دهند و پس از انعقاد و امضای قرارداد، نسخه ای از آن را که دارای ارزش قانونی یکسان باشد، ارائه کنند. مانند نسخه های دیگر.اشخاص مشخص شده. بررسی ها نشان می دهد که برخی بانک ها و موسسات اعتباری به این موضوع رسیدگی نمی کنند و مفاد مجاز در آن بخشنامه ها را رعایت نمی کنند. لذا لازم است تا زمان انعقاد قراردادهای بانکداری الکترونیک و دسترسی عموم مردم به قراردادهای منعقده تمهیداتی اندیشیده شود تا بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری نهایتاً یک هفته پس از درخواست مشتری یا سایر بدهکاران ذی ربط در یک شعبه از یک نسخه کپی کنند. قرارداد اطلاعات کامل در مورد شی، از جمله جدولی از مشارکت. برای تحویل آنها.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید