با این رویه، تصور وجود یک موجود زنده در ایران در 20 سال آینده دور از انتظار است

با این رویه، تصور وجود یک موجود زنده در ایران در 20 سال آینده دور از انتظار است

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: گزارش سازمان ملل نشان می دهد که اگر ایران تا 20 سال آینده به همین منوال ادامه دهد، تصور وجود موجود زنده در این کشور دور از انتظار است. ایران 10 سال فرصت دارد تا از این چالش جلوگیری کند، به شرط اینکه کشت زعفران به اردبیل نرود و بزرگترین کشت هندوانه به مناطق شرقی ایران منتقل نشود و از صادرکننده نمونه هندوانه تمجید نکنیم، می توانیم با این بحران مقابله کنیم.

غلامحسین شفیعی رئیس اتاق بازرگانی ایران امنیت غذایی را موضوعی مهم در اقتصاد کشور خواند و افزود: ایران به لحاظ موقعیت استراتژیک در منطقه از جایگاه ویژه ای برخوردار است، شرایط اقلیمی و تنوع اقلیمی ایران برای ما فراهم کرده است. با این فرصت که بتوانند امنیت غذایی مناسبی را برای خود ایجاد کنند.

وی با اشاره به نشست مشترک کشاورزی ایران و هلند در سال 82 گفت: هلندی ها معتقد بودند کشاورزی و غذای ایران شیر خفته است و وای به روزی که این شیر خفته از خواب بیدار شود. سوال اصلی این است که آیا این شیر خفته از خواب بیدار می شود یا در خواب می ماند؟وی با اشاره به چالش های بزرگ در حوزه کشاورزی گفت: آیا پیشرفت آینده ما موفقیت آمیز خواهد بود و آیا می توانیم این روند را موفق کنیم، ادامه دهیم یا خیر؟

رئیس اتاق ایران چالش آب را مهم ترین چالش عمیق کشور خواند و افزود: چالش آب برای اقتصاد ایران خطر بزرگی محسوب می شود، موضوعی که زیاد با آن برخورد نکرده ایم. 47 هزار حلقه چاه عمیق در کشور وجود داشت در حالی که تعداد چاه های عمیق در سال 1377 به 850 هزار حلقه رسید. وضعیت تالاب ها برای همه شناخته شده است و می دانیم شرایط محیطی کشور چگونه است.

وی درباره رد طرح PERK در مجلس گفت: مجلس اقدامات مهمی برای جلوگیری از تصویب این طرح انجام داد. اگر این طرح در مجلس تصویب می شد، وضعیت آب کشور بدتر می شد. بحران آب ایران گفت: گزارش سازمان ملل نشان می دهد که اگر ایران تا 20 سال آینده به همین منوال ادامه دهد، تصور وجود موجود زنده در این کشور دور از انتظار است. ایران 10 سال فرصت دارد تا از این چالش جلوگیری کند، به شرط اینکه کشت زعفران به اردبیل نرود و بزرگترین کشت هندوانه به مناطق شرقی ایران منتقل نشود و از صادرکننده نمونه هندوانه تمجید نکنیم، می توانیم با این بحران مقابله کنیم.

وی با اشاره به شرایط صنایع مرتبط با کشاورزی گفت: ما به اشتباه در حوزه تکثر کار کرده ایم و آن را توسعه داده ایم. به عنوان مثال در ایران گوجه فرنگی به ارزش 6 میلیون و 500 هزار تومان تولید شد، 3 میلیون و 500 هزار تن تولید شد. تازه مصرف می شود و بقیه آن در حوزه صنایع تبدیلی مصرف می شود. این در حالی است که می توانیم 700 هزار تن تولید کنیم اما ظرفیت کارخانه های ما حدود 2 میلیون و 400 هزار تن است. به گفته وی در کارخانه های کنسانتره میوه نیز همین شرایط وجود دارد.رئیس اتاق ایران با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف محصولات کشاورزی و مواد غذایی باید در کشور ادامه پیدا کند، افزود: ضایعات و ضایعات و مصرف مواد غذایی در ایران بسیار زیاد است. بالاست و لازم است این الگوی مصرف کاهش یابد. تنظیم و نظارت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید