با تسلیم شوک درمانی، دچار انحطاط سریع می شویم با عنوانی شیک کار اشتباه ماهیت خود را تغییر نمی دهد با سیاست های تورمی می خواهند عدالت را برقرار کنند!

با تسلیم شوک درمانی، دچار انحطاط سریع می شویم با عنوانی شیک کار اشتباه ماهیت خود را تغییر نمی دهد با سیاست های تورمی می خواهند عدالت را برقرار کنند!

امروز هم عده ای می گویند در مورد تولید دارایی، انسان هوشمند با تولید مخالف است، اما اگر می خواهید بفهمید جریان چیست، باید به اهدافی که در قانون توسعه میان مدت آمده است، رجوع کنید. هر یک از این اهداف هوش را از بین می برد، اما در نهایت چیزی که مردم درو کردند نابرابری بود.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بهره وری واژه قابل احترامی است، اما این سرزمین استعدادهای زیادی در خالی کردن حرف های آبرومند از خود نشان داده است. احمدی نژاد به نام عدالت شوک های قیمتی انجام داد و گزارش های رسمی از تاریخ احمدی نژاد حکایت از آن دارد که شاخص فلاکت در ماه های پایانی این دولت تحت لوای عدالت به دو برابر ابتدای دولت رسیده است.

فرشاد مومنی در نشست هفتگی پژوهشکده دین و اقتصاد با بیان اینکه کارشناسان دلسوز در کشور همواره تلاش کرده اند واقعیت ها را آشکار کنند، گفت: اما بنا به دلایلی انگیزه بخش بزرگی از کارشناسان دلسوز از بین رفته است. اما مسیر انحطاط با تکیه بر شوک درمانی و ادعاهای مشکوک به سود نامشروع عده قلیلی ادامه می یابد.

و افزود: در این شرایط کاری که می توان کرد این است که سعی کنیم خسته نشویم و به روشنگری ادامه دهیم. اما در نتیجه ترک علم و تسلیم شدن به بازی مشکوک شوک درمانی، ایران با سرعت و شتابی غیرعادی روند انحطاط را طی می کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: سوالی که ساختار قدرت باید پاسخ دهد این است که چه اتفاقی باید بیفتد و این بار همه چیز را از بین می برد و شوک درمانی به جز مفت خورها ضرر و زیان به همه وارد می کند. پس از 30 سال تجربه در شوک درمانی، ساختار قدرت باید به این سوالات پاسخ دهد.

مومنی با بیان اینکه روند انحطاط در مسیر توسعه اقتصادی با برجسته سازی روندهای واقع گرایی نشان داده می شود، تصریح کرد: این دریچه ای است که می توان از طریق آن با تصمیم گیران کشور گفت و گو کرد. نکته اینجاست که اگر این داستان فقط جهل و آزمون و خطا باشد تا 10 بار تکرار می شود. اما 100 بار شوک درمانی را امتحان کردند و هر 100 بار شکست خوردند و چنان به این کار ادامه می دهند که گویی منافع مافیا اصل اصلی است نه منافع آینده کشور و مردم.

وی گفت: از این منشور واقع گرایی می گوییم که اگر با حاکمان هم زبان باشیم به چه موضوعی حساس هستند. در تبلیغات رسمی مدعی حساسیت به استقلال و استکبار جهانی هستند و سوال اینجاست که آیا اقداماتی که در این سال ها برای ایران و جامعه انجام داده اند باعث کاهش یا افزایش وابستگی به استکبار جهانی شده است؟

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: آمارهای رسمی می گوید در سند برنامه چهارم توسعه که در قانون ابلاغ شده است، برای تحقق اهداف سند چشم انداز رشد اقتصادی 8 درصدی سالانه 16.5 میلیارد دلار هزینه ارزی نیاز است و با اعتبار سالانه 16.5 دلار میلیارد دلار، دستیابی به این هدف امکان پذیر است. اکنون همین رقم در برنامه ششم توسعه به 200 میلیارد دلار رسیده است.

این استاد دانشگاه افزود: هدف دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی یک هدف کمی است که به آن سیاست کلی می گویند. به هر حال با هر نیت و انگیزه ای آن را جزو سیاست های کلی قرار دادند. پس از اعلام این هدف در برنامه ششم توسعه، رئیس سازمان برنامه و بودجه بلافاصله اعلام کرد که برای تحقق آن به 200 میلیارد دلار ارز نیاز داریم. درک آن اصلاً دشوار نیست و به وضوح میزان و عمق وابستگی تحقیرآمیز به دنیای خارج را نشان می دهد که به اندازه شکاف بین نیاز 16.5 تا 200 میلیارد دلار افزایش یافته است.

مومنی با بیان اینکه حکمت این است که شوک درمانی حداقل 7 کانال بنیان تولید ملی را متزلزل کند و اظهار داشت: یکی از 7 مورد آن وابستگی تحقیرآمیز است که تولیدکنندگان را به بردگی ربا و در نتیجه در دوران شوک درمانی وادار می کند. به تدریج قیمت پول برای تولیدکنندگان ایرانی به 5 تا 10 برابر متوسط ​​قیمت جهانی می رسد. وقتی موضوع ربا تبدیل به موضوع می شود چگونه اسارت تولیدکنندگان به ربا چنین حساسیتی برای آنها ایجاد نمی کند. در نتیجه تولیدکنندگان در ایران 5 تا 10 برابر بیشتر از میانگین جهانی پرداخت می کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در ایران سه نهاد رسمی گزارش هایی از فضای کسب و کار منتشر می کنند و بر اساس گزارش این موسسات در تمام مدت بررسی می شود که پدیده تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی حادترین معضلات کشور است. تولیدکنندگان در کشور و حسابداری در نهادهای نظارتی نیز به خطا رفت، به طوری که در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، در سالی که سال تحریک تولید اعلام شد، وزارت صمت در زمانی که وی به سمت رئیس سازمان رفت. بانک مرکزی برای حل مشکل تامین مالی بنگاه های تولیدی، رئیس کل بانک مرکزی با الفاظ سخیف این درخواست را رد کرد و به صراحت اعلام کرد که بازار رسمی پول در بهترین حالت 25 درصد منابع مالی مورد نیاز تولیدکنندگان را تامین می کند. یعنی با ضریب شوک درمانی 75 درصد تولیدکنندگان را اسیر ربا می‌کرد.

و ادامه داد: نمی دانم با چه زبانی از عواقب شوک درمانی صحبت کنم که پس از 100 بار شکست و ایجاد بحران در نقاط مختلف کشور همچنان به همین سمت و سو می رود. البته کسانی که دولت را مقصر می‌دانستند قول می‌دهند که شوک درمانی بحران کمبود منابع دولت را بهبود می‌بخشد. بنابراین خوب است گزارش های توسعه بدهی ملی منتشر شود تا بدانیم در دوره شوک درمانی وضعیت مالی دولت بهتر شده یا بدتر شده است.

مومنی با بیان اینکه چگونه به حاکمان بگوییم موجودیت آنها در این باتلاق به خطر افتاده است، گفت: کسانی که در این باتلاق تسلیم می شوند، با کلاهبرداری های شوک درمانی اقدام به بداخلاقی می کنند و آیا این مسائل نمی تواند حاکمان را بیدار کند؟

این کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به وضعیت اقتصاد در اواخر ریاست جمهوری هاشمی تصریح کرد: در این مدت نرخ ارز 15 برابر شد که جهش بسیار بزرگی است و گزارش های رسمی نشان می دهد که میزان بدهی های دولت در آن سوی کانال. هزینه های مدیریت 8 برابر شد و میزان بدهی شرکت های دولتی 23 برابر شد و دولت را در باتلاق بدهی فرو برد.

مومنی خاطرنشان می‌کند: در تاریخ ایران، دولت به معنای دولت، هر گاه بدهی‌ها و کسری‌های مالی‌اش از حد معمول فراتر رفته، با دو راه مواجه بوده است. یکی از راه‌های ثبات اقتصادی و مالیات البته با تولیدکنندگان متفاوت بود، زیرا اگر دولت شرایط را برای تولیدکنندگان بدتر می‌کرد، در واقع به ریشه ضربه می‌زد و راه دوم اصلاح ساختار هزینه‌های خود بود تا هزینه تمام شود. رومینگ و توزیع رانت بین گروه آزادگان متوقف شود اما در تاریخ 200 ساله ایران جز برای مدت کوتاهی به همت میرزا تقی خان، میرزا قائم مکم، مصدق و مهندس موسوی توجه شد. به اصلاح ساختار هزینه پرداخت شد.

وی افزود: برخی دیگر به قرض گرفتن از خارجی ها متوسل شدند که معمولاً با شیک ترین اسامی مبتذل ترین کارها را انجام می دادند، همانطور که کودتای 28 مرداد قبل از سال 1357 نامیده می شد. ماهیت تخلفات با عناوین فانتزی

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: امروز هم عده ای در مورد بهره وری دارایی می گویند اگر عقلا مخالف بهره وری است اما اگر می خواهید بفهمید چه اتفاقی می افتد باید به اهداف تعیین شده در قانون میان مدت مراجعه کنید. توسعه، اما در نهایت، آنچه مردم درو کردند نابرابری بود.

رئیس پژوهشکده دین و اقتصاد با بیان اینکه در واقع برای مشروعیت بخشیدن به ناکارآمدی در حال خصوصی سازی هستند، گفت: بهره وری کلمه قابل احترامی است اما این سرزمین استعدادهای زیادی برای حرف های توخالی آبرومند نشان داده است. احمدی نژاد به نام عدالت شوک های قیمتی انجام داد و گزارش های رسمی از تاریخ احمدی نژاد حکایت از آن دارد که شاخص فلاکت در ماه های پایانی این دولت تحت لوای عدالت به دو برابر ابتدای دولت رسیده است.

مومنی با اشاره به انتشار سهام در دولت احمدی نژاد خاطرنشان کرد: طرح عدالت از اینجاست که از طریق آن می توانند عدالت اجتماعی را برقرار کنند و جمعیتی بالغ بر 500 هزار سهم داده شد و برای این 73 پیامد از جمله بهبود محیط زیست، عدالت است. ، تولید و … گفتند در حالی که گزارش ها نشان می دهد بهترین شرکت ها و کارخانه ها با بهترین عملکرد سالانه 3 درصد سود می دهند یعنی سالی 15 هزار تومان که می خواستند با این عدد توجیه کنند. و امروز ژست می دهند که هر عاقلی با دادرسی مخالف است، پاسخ این است که آیا شما قاعده عاقل را رعایت می کنید؟

وی گفت: زمانی که دولت در قرن 19 و اوایل قرن 20 با بحران کسری مالی مواجه شد، از خارجی ها وام گرفت که آن را جذب سرمایه خارجی نامید و به منتقدان گفتند که شما مشکل تعامل با دولت دارید. اما در واقع مشکل تعامل از موضع تحقیر است و هر تعاملی را نمی توان دستاورد تلقی کرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در سال 1401 دیدیم که چه شوک بزرگی به نام مبارزه با رانت در قیمت مردم برای تامین مایحتاج اولیه ایجاد کردند و نام آن را برقراری عدالت گذاشتند. ما واقعاً سرزمین جالبی داریم که با سیاست های تورمی انصاف می کند و سخت ترین روش های تورمی را به نام مبارزه با رانت اعمال می کند و هر وقت ایران دچار بحران کسری مالی می شود از وام های خارجی و دارایی فروشی استفاده می کند و به آن امتیاز ننگ می دهد.

وی با بیان اینکه به نهادهای حاکمیتی و نظارتی می گوییم به میزان غوطه ور شدن دولت در باتلاق بدهی که از حد نرمال فراتر رفته است، توجه کنند، ادامه داد: در سال های اخیر عمق این غوطه ور شدن افزایش یافته و شدید شده است. امروزه نسبت انتقال خالص دارایی‌های مالی یا انتشار اوراق قرضه که برای آن اسم فانتزی برگزیده‌اند به تولید ناخالص داخلی روند شگفت‌انگیزی دارد و در سال‌های 1990-1999 به 8 برابر رسید و عمق این ترفند به سال 1400 رسید. زمانی که سود اوراق بین 25 تا 30 درصد بوده و سوال اینجاست که چرا از بانک مرکزی که هزینه کمتری دارد وام نمی گیرند و جوابی که می دهند این است که بانک مرکزی خط قرمز دولت است و ما نمی کنیم. نمی خواهم پول قدرتمندی چاپ کنم. اما در تمام این مدت گزارش های رسمی این را نشان داده اند، اما همچنان به دروغ گویی ادامه می دهند.

علامه طباطبایی استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به تورم از سال 1401 گفت: در حالی که حداقل دستمزد در ابتدای سال 253 دلار بود، طی 11 ماه به 122 دلار رسیده است و دولت تا کجا می خواهد این فقر را ادامه دهد؟ امروزه هزینه های شهروندان به قیمت های جهانی و دستمزدها در حد کشورهای فقیر آفریقایی است که مبنای علمی ندارد. مدیران باید بدانند که مشکلات با قیمت بازی حل نمی شود و با تجربه 30 سال گذشته فهمیده اند که اگر می خواهند تولید کارآمد باشد باید صرف آموزش و مهارت کنند.

وی گفت: هفته گذشته مرکز پژوهش های مجلس گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه ماهانه 8 درصد افت تولید صنعتی به دلیل بحران قطع گاز داشته ایم و پاسخگوی این موضوع کیست. در حالی که می گفتند اگر 14.5 میلیارد دلار بدهید با بحران مواجه نمی شویم و امروز 100 میلیارد دلار بدهی ارزی ایجاد کردند و می گویند اگر 240 میلیارد دلار ندهید واردکننده انرژی می شویم. 8 سال آینده

دیدگاهتان را بنویسید