نباید تسلیم زیاده‌روی‌های آمریکا شویم/ منتقدان دولت، سیاست خارجی را تسلیم در برابر آمریکا می‌دانند


ساعت: 10:54
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1881850

حمیدرضا ترقی گفت: تسلیم شدن در برابر زیاده خواهی های آمریکا خلاف سیاست های امام راحل و مقام معظم رهبری است و در نتیجه جمهوری اسلامی ایران نمی تواند تسلیم چنین حقارتی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا ترگی در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز اظهار داشت: افرادی که اکنون از سیاست خارجی دولت انتقاد می کنند، تنها سیاست خارجی مثبت، تسلیم شدن در برابر آمریکا و تن دادن به خواسته های زیاده خواهانه آن، ارتباط با آمریکا و رفع تنش با آمریکا است. آنها هیچ ارزش دیگری برای سیاست خارجی نمی دانند، در حالی که مفهوم سیاست خارجی بسیار فراتر از موضوعاتی است که این افراد در نظر دارند.

وی افزود: تسلیم شدن در برابر زیاده خواهی های آمریکا مغایر با سیاست های ابلاغی امام راحل و مقام معظم رهبری است و در نتیجه جمهوری اسلامی ایران نمی تواند تسلیم چنین حقارتی شود.

ترقی خاطرنشان کرد: مطالبات آمریکا از ملت ایران تمام نشدنی است و هر چقدر هم که تسلیم آنها باشیم به پیشروی خود ادامه می دهند و به دنبال این هستند که جمهوری اسلامی ایران را ضعیف، وابسته و بی آرمان کنند که این نیز در راستای اهداف است. انقلاب اسلامی ایران تناقض دارد.

وی بیان کرد: معنای واقعی سیاست خارجی مثبت این است که دولت هیچ گاه خود را محدود به کشورهای خاصی نکند و دیگر فرصت های دنیا را از خود سلب کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ما اکنون بهترین جایگاه را در منطقه و در بین سازمان های بین المللی داریم و به هیچ قدرتی در دنیا تکیه نداریم که به ما تحمیل کند.

ترقی خاطرنشان کرد: امروز روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نه تنها با کشورهای منطقه و همسایه چند برابر شده است، بلکه ایران در توافقات منطقه ای مانند شانگهای، اکو، کشورهای گروه 7 و برجام دارای جایگاه بسیار مهمی است که آثار مثبت و مثبتی دارد. این امر به گونه ای خواهد بود که میزان تراکنش های مالی با آنها به چندین برابر معاملات قبلی با غربی ها برسد.

وی تصریح کرد: این نوع سیاست خارجی باعث افزایش هژمونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و افزایش همراهان و حامیان جمهوری اسلامی در منطقه شده و شاهد نقش بازدارندگی جبهه مقاومت هستیم. همراه با جمهوری اسلامی ایران علیه همه توطئه ها صحبت کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: امروز دامنه روابط جمهوری اسلامی ایران به طور قابل توجهی گسترش یافته، هژمونی آن افزایش چشمگیری یافته و نفوذ بسیار زیادی در کشورهای همسایه و منطقه دارد، بنابراین کریدورهای هوایی جمهوری اسلامی ایران ایران که از طریق آن کشورها هواپیماهای خود را به پرواز در می آورند، در زمینه ترانزیت کالا، نفت و انرژی، مشارکت در توافقات اقتصادی، سیاسی و امنیتی منطقه ای، شاهد پیشرفت چشمگیری هستیم.

ترقی تصریح کرد: این نوع سیاست خارجی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم توانسته تنش‌های خود را با همه همسایگان و قدرت‌های مهم اقتصادی جهان حل و فصل کند و به هم نزدیک شود. روابط با کشورهای دارای اقتصاد بزرگ، در توافقات موثر منطقه ای و روابط سیاسی، اقتصادی و رو در رو فعال خواهد شد و این موارد باعث شده است که توطئه ها و توطئه های تحریم های غرب بی اثر و آثار آن بسیار محدود شود.

وی افزود: همچنین جمهوری اسلامی ایران با این نوع اقدامات سیاست خارجی توانسته در برابر توطئه های غرب برای تحمیل مطالبات خود مقاومت کند.

ترگی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی دولت سیزدهم یک سیاست خارجی برنده و کاملا فعال و به دور از انفعال است که استقلال و عزت کشور را حفظ کرده و در حال حاضر جایگاه بسیار مطلوبی در عرصه بین المللی ایجاد کرده است در حالی که در گذشته ما که در سیاست خارجی منفعل بودیم و تحت تأثیر گستاخی دولت ها و ترس از کده و امثال آنها بودیم، چنین وضعیتی نداشتیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید